"A TR 3,5 típusú autóbusz fejlesztésének eredményeként 1951-ben mutatták be az önhordó Ikarus 30 típust.

Budapest, 1953. január 10.
Autóbuszok karosszériavázai sorakoznak az
Ikarus Karosszéria- és Járműgyár szerelőcsarnokában.
Magyar Fotó: Jónás Pál

Budapest, 1953. március 13.
Az Ikarusz Karosszéria- és Járműgyár szerelőcsarnoka.
Magyar Fotó: Mező Sándor

 

     

majd 1956-tól az Ikarus 31, 311.

85-95 LE-s CSEPEL Diesel-motorja, 5 fokozatú szinkron sebességváltója,
megbízható fékrendszere, egyéb gépészeti és belső berendezései
és más kedvező tulajdonságai indokolják nemzetközi elterjedését.
A 78 km/ó sebességű autóbuszban mintegy 40 utas szállítható.
Készül jobb és balkormányos kivitelben is."

Részlet az "IKARUS 1948-1961" c. könyvből

1951 és 1957 között összesen 3175 darabot gyártottak.
 
Az Ikarusz Karosszéria- és Járműgyár szerelőcsarnoka.
Az ezredik Ikarus autóbusz
1951. OKTÓBER
MAGYAR FILMHÍRADÓ 41.

 


E típus ezredik autóbuszát felvirágozva mutatták be az Ikarus gyár udvarán.

Az MTI tudosítása.
"Budapest, 1952. szeptember 10.
Az ezredik Ikarus 30-as típusú autóbusz.
A "nylon"-nak becézett 42 személyes busz volt az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár első terméke.
Ebből a típusból a Fővárosi Autóbuszüzem 1951-ben tizenhármat kapott.
MTI Fotó: Bartal Ferenc


1956. Csehszlovákia, Puhó Svätoplukova ulica.
ADOMÁNYOZÓ:DOBÓCZI ZSOLT

"Az Ikarus gyár termelésében 1951 elején sok problémát vetett fel a régi típusú gyártmányok kifutása
és a keresett nagy autóbuszokhoz szükséges hathengeres motorok hiánya.
 

A gyárban ezért dolgozták ki az adott körülmények között még gyártható új,
kis autóbusz kiviteli dokumentációját.

Az új autóbusz, az Ikarus 30, megtartotta trambusznak - a kocsitestbe épített motorral gyártott jármű - elrendezését.
A Tr 3,5 típusú gyártási tapasztalatai alapján a felhasznált anyagmennyiséget csökkentették is."

Egyiptomi bemutatón.

A Nehézipari Minisztérium Ikarus 3O -as autóbusza kívülről és

1955. Ikarusz 30

   

utasokkal belülről.

   

 

Az Ikarus 30 megtartotta a trambusz - elrendezést. A 20 ülő és 21álló utast szállító, Csepel D 413-as (Steyer-licenc),
62 kW-os motorral felszerelt autóbusz tetővilágító és szellőzőablakkal készült.
Ez a típus volt az Uhry - testvérek karosszéria-gyártó hagyományait folytató Ikarus Karosszéria- és Járműgyár első terméke.

Vissza az autóbusz-közlekedés oldalra

 

A Fővárosi Autóbuszüzem Ikarus 30-asai

 
   
 
A GF 600, 1951-es beszerzésű Ikarus 30 a Fővárosi Autóbuszüzemnél. 1958-tól a MÁVAUT-nak átadva. Ott GO 617 majd GA 31-73 rendszámmal futott leselejtezéséig, 1962-ig.* *

 

A reklámfotón

 

"Az első Ikarus 3O-as 1951. Június 5-én jelent meg a fővárosban.
Ebből a típusból a Fővárosi Autóbuszüzem 1951-ben tizenhármat kapott.
A budapesti forgalomban szűknek bizonyult kocsikat 1956-ig szállították, a Fővárosi Autóbuszüzemnél ekkor
192 futott belőlük.

GF-048 -> GA 01-17 1955.02.28 1960.09.18 Átalakítva pótkocsinak
Átadás/átalakítás dátuma 1961.03.29
További frsz. XA 24-55
Átrendszámozás dátuma 1962…
További frsz. XA 30-56
Változás időpontja 1963.08.29
További tulajdonos Állami Népi Együttes

A szerkezetileg egyébként újszerű az utazóközönség nem kedvelte,
de a kocsikat a Fővárosi Autóbuszüzem mégis átvette, mert mást nem kapott.

Felépítménye: önhordós.

A szűk utastérben az állóhelyeket alig tudták kialakítani.



A kocsik szélessége csak 23OO mm-t tett ki, az üléselrendezés 2 - 1-es volt.
Hossza 8400 mm, motorja Csepel D413, teljesítménye 85 LE (62kW) volt.
* A magas lépcső és a kedvezőtlen ajtóelrendezés szintén ne vált be.
Rendkívül előnytelenül sikerült az utastér elejének kialakítása,
jóllehet az ablakok felett, a tetőhajlatban is ablakokat helyeztek,
amelyek a szűk utasteret némileg kellemesebbé tették.

Ennél a típusnál alkalmazták először a Csepel (Steyer-licenc) dízelmotort, négyhengeres változatában."

E kocsitípus részese volt a budapesti autóbusz-közlekedés egyik súlyos balesetének.
1954-ben a budai végállomásra kiálló 39-es jelzésű autóbusz a Margit-hídon
a szigeti bejárót elhagyva áttörte a híd korlátját, és a Dunába zuhant.
A kocsin utas nem tartózkodott, a járművezető és a kalauz életét vesztette.

Vissza az autóbusz-közlekedés története leíráshoz.

 
GF-616 1952.01.11 1957.12.05 Átadva FAÜ Sportegyesület, ott GA-459
További frsz. GB 00-42 (1958)
Változás időpontja 1964.01.23
További tulajdonos Községi Tanács VB, Győrszentiván, Kossuth u. 50.
Változás időpontja 1969.08.12
További tulajdonos Kisfaludy Károly MTSZ, Tét, Győri u. 47.
Végső kivonás 1972.09.12
 
  A GF 616 más típusú ablakokat hordoz, a viszonylatszám jelzője már csak a szám méretének megfelelő
 
GA 00-44 ex. GF 566
Bezs: 1954. 04. 17. Törl: 1962.01. 10. 1958-ban kapta a GA 00-44 rendszámot .**

 

GF 544
 
GF 617
 
Besz: 1954. 04. 29. Törl: 1960. 09. 13. 1958-ban a GA 00-66 rendszámot kapta. Pótkocsivá építették, először XA 23-91, majd XA 30-43 rendszámon közlekedett, 1962-ig.**
További tulajdonos: Fővárosi Vízművek.
  Besz: 1952. 01.13. Törl: 1960 05. 27. 1958-ban a GA 00-01 rendszámot kapta. Pótkocsivá építették, először XA 23-80, majd XA 30-32 rendszámon közlekedett, 1962-ig.**
További tulajdonos: Fővárosi V
illamos Vasút

 

Vörösmarty tér    
       
Boráros tér
 
Deák tér
Váci utca, Vörösmarty tér felöl nézve
`50-es évek
   

1956-ig gyártották és még ugyanez évben elkészítették korszerűsített változatát, az Ikarus 31-est.

A fővárosi autóbusz-közlekedés számára mindkét típusból szereztek be."

A megmaradtak egy részét FAÜ főműhelyében 1960-ban pótkocsivá alakították,

Pl.: GF 636 rendszámú autóbusz átalakítás után XA 24-57 majd XA 30-58-as rendszámot kapta.

GF-020-> GA 00-90-> XA 24-69> XA 30-70
1954.08.18 1960.09.18 1961.05.12 1963.08.03
Átadás dátuma 1963.08.03
További tulajdonos: Fővárosi 2 sz. Építőipari Vállalat

a többit 1962-ig selejtezték.

1956-1959 között egy részét átadták a Mávaútnak, vidéki városoknak
és néhányat a Patyolat vásárolt meg.

 

GA-80-05
ami valószínűleg nem ezé a buszé, csak a forgatás idejére tették rá,
mert a GA 80-05-ös rendszám egy Ikarus 31-es rendszáma.

Miskolci Ikarus 30.
 
Pécsi Ikarus 30.
 

1954. Magyarország,Pécs Széchenyi tér.
ADOMÁNYOZÓ:ERKY-NAGY TIBOR

 

A felvételen jól látszanak a tetőablakok elhelyezkedése. Az első lámpákat kicserélték az Ikarus 31-es lámpatestjeire.
A fotó, egy kedves, járműveket kedvelő úrtól származik.
Egy másik Ikarus 30, 31-es lámpákkal. Vevőre vár



Egy másik Ikarus 30, 31-es lámpákkal. Vevőre vár

   
A képen tehát egy Ikarus 30 távolsági autóbusz látható, amely még MÁVAUT 25 lajstromszámmal, és
GJ 699
forgalmi rendszámmal futott.
A fénykép kb. 1958/59-ben készülhetett Maroslelén. A busz lépcsőjén ifj. Bazsó János szentesi gavallér áll, a kor divatjának megfelelő frizurával és Gojzer-varott cipőben, - aki udvarolni érkezett anyámhoz, a "hagyma-vidéki" faluba. Az ifjú arcán visszafogott mosoly látszik a kép készítésének pillanatában, ami valószínűleg annak tudható be, hogy (későbbi) édesanyám hűvösen fogadta a közeledését, - bár a rokonság ambicionálta volna ezt a frigyet. Anyám jóval később apámat választotta, - a busz későbbi sorsáról azonban nincs információm...
Üdvözlettel: Horváth Ferenc

 

MÁVAUT Kaposvár
"pihenőben"

GA 25-49
 
 
 
 
 
 
 
Ikarus 30
 
 
 
 

 

MÁVAUT Pécs

 

MÁVAUT Zalaegerszeg

A buszok előtt a nagyapám látható, aki buszvezető volt az ötvenes évek közepétől a hetvenes évek közepéig Zala megyében.
Fülöp Kálmánnak hívták és Zalaapátiban lakott. Mivel már nem él, a buszok viszonylatáról nem tudok. (A kalauzt nem ismerem.)

Üdvözlettel:  Paulinyi Endre

GA 32-11 (talán)

 

1965.
Magyarország, Devecser autóbusz-állomás.
ADOMÁNYOZÓ:UVATERV

 



AutóMotor 1965.

 

Közületi felhasználás

 

Országos Testnevelési és Sport Bizottság
 
Kékestető, 1954. február 3.
Férfiak tolják a hóviharban elakadt - a Kékestetőre,
az Országos Síbajnokság helyszínére közlekedő
Ikarus 30-as autóbuszt.
MTI Fotó/Magyar Fotó: Bojár Sándor
 


 
 
 
Budapest, 1953. július 25.
A bukaresti Világifjúsági Találkozóra (VIT)
Ikarus 30-as típusú autóbuszokat szállító
vasúti szerelvény gördül ki a Nyugati pályaudvarról.
MTI Fotó/Magyar Fotó: Bartal Ferenc
 

Budapest, 1956. szeptember 24.
MTI Fotó: Bojár Sándor


AUTÓBUSZ S.K.

 

MASZOVLET a MALÉV elődjének
Ikarus 30-as autóbuszai.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1963.
ADOMÁNYOZÓ:UVATERV

1965.
ADOMÁNYOZÓ:BOJÁR SÁNDOR

1967.
ADOMÁNYOZÓ:UVATERV
 

Az MTV óvodájának Ikarus 30-as autóbusza.
Oszvald Kornél Ovibusz indulása c. sorozata

Ovibusz    
       
 
 

A Budakeszi úti Vasvári Pál fiú nevelőotthonnak átadott, MÁVAUT-as Ikarus 30-as műszaki oktatásra.
 
Ikarus 30
A sokféle felhasználások egyike.
 
Volt a PATYOLAT -nak is, ruhaszállításra kiépítve
 
 
 
 
 
 

 


"Az Ikarus 31 az Ikarus 30-astól csak kissé eltérő önhordó fenékvázzal , minimálisan, 8540 mm-re növelt
teljes hosszal, az Ikarus 30-assal megegyező futóművekkel és hajtáslánccal készült.
Az autóbusz karosszériája szögletesebb lett, nőtt a hátsó ablakok mérete a homlokfalat pedig nagy,
hangsúlyos hűtőmaszk és fényszóróház tette markánsabbá.

A 2420 mm-re növelt szekrényszélesség lehetővé tette az utastérben a 2+2 üléselrendezést is.

Az Ikarus 31-es városi kivitelben 19+1, távolsági kivitelben 32+1 ülőhellyel készült,
az orrmotoros jármű végsebessége 76 km/óra volt."
(Gerlei, Kukla, Lovász : Gördülő Legendák)

 

 

Ikarus 31 önhordó padlóvázra
külföldön is szívesen építenek autóbuszt

"IKARUS 1948-1961"

 

 

 

 

     
 
   
 
           
                   
       
 
           
                     
         
 

Szállításra várva, jobboldali kormánnyal.

10 db új Ikarus busz átadása Indonéziának
     
Valószínűleg egy egyiptomi export egy része.  

 

 

Egy, csak rajzon "elképzelt" lámpatest variáció.


 
Ikarus 31-es a FAÜ tulajdonában

A kis autóbuszok korszerűsített változatát (Ikarus 31) 1957-től sorozatban gyártották, a 8540 mm hosszú kocsik tetővilágító ablak nélkül,
0-1-1 elrendezésben ráncajtókkal készültek.
1959-ben 16 és 1961-ben 6 állt forgalomba a gyengébb utasforgalmú külterületi viszonylatokon.

1959. december 21-én szállították a Fővárosi Autóbuszüzemnek az első Ikarus 31 típus első darabjait. 24 ülő és 16 állóhellyel rendelkezett. A buszok Csepel D413 motorra voltak ellátva, teljesítménye 85 LE (62kW), súlya 5580 kg volt. Ikarus 31-es autóbusza a FAÜ-nek pontosan 22 darabja volt. *
A rendszámokat az akkor már Ikarus 620-oknak kiadott GA 09-XX sorozatból még fennmaradt GA-09-81-től GA-09-96-ig adták és 1960 október 1-től a "Kilián" forgalmi telep állományába tartoztak. A következő néhány darabot 1961. áprilisában szállították, GA-57-01-től GA-57-06-ig rendszámozták. Egy pár darabot 1963-ban átrendszámoztak GA 80-01-től GA 80-09-ig.
1962-ben 14-et selejteztek közülük, az utolsó darabokat (GA 80-01 ex. 09-91, GA 80-03 -04 ex. 09-93 -94, GA 80-06 -07 -08 ex. 57-02 -03 -04) 1963. augusztus 4-én törölték az állományból. * *

GA 09-96
A GA 09-96-os 1959 december 31-én vizsgázott és
1962 március 15-én törölték az állományból.
Teherjárművé alakították, rendszáma UA 29-29 lett.
Selejtezésének időpontjáról nincs adatunk.**

GA 09-90   GA 09-81
     
A GA 09-90-es 1959 december 21-én vizsgázott és
1962 február 15-én törölték az állományból.
További "életútja":
Szénbányászati Tröszt, Miskolc, Szemere u. 15.
Átadás dátuma 1962.04.14
További frsz. GB 55-62
Eladás 1968.03.05
További tulajdonos Borsodi Szénbányák, Kazincbarcika
Változás dátuma 1975.06.13
További tulajdonos AFIT XIII sz. Autójavító Vállalat, Debrecen, Balmazújvárosi u. 14.
Átrendszámozás 1975.06.15
További frsz. GB 41-81
Változás dátuma 1976.02.12
További tulajdonos Debreceni ÁG, Debrecen
Végső kivonás 1978.07.23
  A GA 09-81-es 1959 december 21-én vizsgázott és
1962 február 7-én törölték az állományból.
További tulajdonosok: Magyar Cukoripar Sarkadi Cukorgyár, Sarkad
Átadás dátuma 1964.03.07
További frsz. GB 04-25
Eladás 1975.04.10
További tulajdonos Október 6. MGTSZ, Nagyszénás
Végső kivonás 1978.03.23

Forgalomban az Astoriánál és a Tanács körúton.

 

Érdekessége ennek a kivitelnek a vezetőfülke elválasztófala, ami miatt az első oldalablakok fel vannak osztva 2 szinte négyzet alakú ablakra.
A fővárosi tömegközlekedés részére ezután kis befogadóképességű autóbuszokat nem vásároltak.

Vissza az autóbusz-közlekedés története oldalra

Ikarus 31, 311 a MÁVAUT ill. VOLÁN tulajdonában

Ikarus 31-es Debrecenben
 

MÁVAUT 16
ADOMÁNYOZÓ:MAGYAR MŰSZAKI ÉS KÖZLEKEDÉSI MÚZEUM / ARCHÍVUM / NEGATÍVTÁR

VOLÁN 22
 
GC-O2-31

A felvétel, Váchartyánban készült 1975-ben a VOLÁN 22 főműhelyében.

 

Vállalati tulajdonú autóbuszok, e típusból
 
GB 46-23
 
 
Eredeti színben,
és átfestve ( bordó alapon, fehér csík )

1964.
Magyarország, Eger Mátyás király (Lenin) út 134.,
4. sz. AKÖV (később Agria Volán) telephelye.
ADOMÁNYOZÓ:UVATERV

GB 56-33
A Mafilm Ikarus 31-e a "Lumumba", ma Róna utcában 197O-ben


Forgalomban

Egerben, a Minaret alatt, még eredeti hátsólámpával.
2002. decemberében, már se 31-es Ikarus, sőt e területen már buszok sem parkolhatnak.

 

Az Erzsébet híd budai lejáratánál
Egy Csepel D344 és egy Ikarusz 31


Különleges felépítésben, különleges újításokkal.
A  nyitott 311-est a pécsi MÁVAUT készítette. Egyedi darab volt.

         

Kenyér és pékárú szállító.

 

1965.
Magyarország,Budapest V. Markó utca a Falk Miksa (Néphadsereg) utca felől a Honvéd (Néphadsereg) tér felé nézve.
ADOMÁNYOZÓ:MAGYAR RENDŐR

˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛

Egy talált busz Kis Ferenctől, valamikor a 2000-es évek elején.

   
   Mellékelten küldök egy fotót egy TR?("Ikarus 311") buszvázról, mely az Ikarus mátyásföldi telepén vagy 10 éve álldogál.
Elkezdték a házilagos felújítását, de közben a pesti gyáregység csődbement. Kellene kezdeni vele valamit. Régebben volt még egy 180-as elővárosi /nem BKV-s / kivitel, de az már eltűnt (Volt NDK-s szétbontották!!). Létezik még a számomra oly kedves 620/630 és a 311-esből ? Üdvözlettel: Kis Ferenc
 

Egy "élő" Ikarus 311
Németh László tulajdona

Nagyvázsony, Kapolcs 2002

A felújított 311-est először kapolcsi Művészetek Völgye rendezvényen láttam és fotóztam.
 
     

 

Lix Péter, Aszódon talált egy, még megmenthető Ikarus 31-est

A képre kattintva megtekinthető az erről a buszról készített nagyszerű fotosorozat

 

Isaszeg

 

Múlt és jelen

Reprodukciók