Az Ikarus 556-os járművek is 1964-ben jelentek meg Budapest tömegközlekedésében.
Az első évben 28 lépett szolgálatba (1964 és 1972 között 274-et vettek állományba).

Hatósági vizsga
időpontja
Rendszáma Szolgálati
hely
Alvázszám Motorszám Megjegyzés
1964.01.08. GA 81-01~GA 81-05 Fürst 556-00-002~006/63 619.xx  
1964.07.20. GA 07-38II** Récsei 556/3 EO 680/468-12  
1964.07.20.~65.01.04. GA 81-06~GA 81-28 Fürst, Récsei 556-70-001~023/64 619.xx  

** Ikarus tulajdonú IK 556/3L típusú autóbusz, amelyet kísérleti üzemre a FAÜ 1964. július 20-tól december 31-ig átvett.
(Férőhely: 25 ülő-, 75 állóhely, önsúlya 9280 kg.)
A FAÜ a kísérleti üzem után a PKV-nak adta át, ott GA 62-66 frsz.-on üzemelt.

1964 január 8-án a "Fürst" garázsból indultak útnak az első Ikarus 556 típusú autóbuszok. GA 81-01 az Ikarus 556 típus "0"-szériájának első kocsija, amit társaival együtt,
 

1970-től átrendszámoztak. A GA 81-01 a GA 82-14 rendszámot kapta. A GA 81-04-nek maradt a rendszáma.

A GA-81-04, még a 4-es viszonylaton, 1965-ben.

A GA 81-16 és a GA 81-17 1968-ban átkerült a VOLÁN-hoz, ahol emeletes buszt építettek belőlük.

   
A két fotón a kis viszonylatszámjelzős 556-os kocsi átépítésekor.

 

GA 81-26
Alvázszáma: 556.70-021-64, új rendszáma: GA 82-36
1964.12.30 Récsei 1977.04.07 Récsei

 

Átrendszámozás
időpontja
Eredeti
rendszám
Fődarabcserét követő
új rendszám**
Megjegyzés
1970.01.13.~1970.07.20. GA 81-01~GA 81-03 GA 82-14~GA 82-16  
Nem lett átrendszámozva GA 81-04 - 1967.05.10. Különjárati városnéző***
1970.01.13.~1970.07.20 GA 81-05~GA 81-13 GA 82-17~GA 82-25  
1970.01.13.~1970.07.20 GA 81-14 GA 82-26 65.09.06. rendszámelvesztés miatt
a még szabad GA 81-29-re számozva.
1970.06.08. GA 81-13 GA 82-27  
1969.10.03 GA 81-16 & GA 81-17 GA 81-17 `Emeletes autóbusz építéshez átadva
20. AKÖV-nek (Budapest)
1970.01.13.~1970.07.20 GA 81-18~GA 81-28 GA 82-28~GA 82-38  
1973.02.02. GA 82-30 ex. GA 81-20 GB 33-94 A vállalati KISZ. bizottságnak átadva*

**A KPM autó-felügyelet 4559-7/69 számú engedélyével felújításkor az eredeti fődarabokat a sorozatgyártásnál alkalmazottakra cserélték.

1968-tól a sorozat végül is a GA 81-31-től kezdődik, és a "GA"-s forgalmi rendszámok közül a GA 82-75-ig tart.
A GA 81-32-nek rendszáma elveszett átszámozva GA 82-08-ra **.

Az állomány, korábbi és további változásai

Év Nyitó
állomány
+
-
Állományváltozás Záró
állomány
Egyéb
1964 0 (+28) GA 81-01~81-28 28  
1966 28 (+1) GA 81-29 (65.12.31) 29  
1967 29 (-1) GA 81-04 28 különjárati
állományba
1968 28 (+52)
(-2)
GA 81-31~82-00; GA 82-09~82-13
GA 81-16; GA 81-17*
78 * Emeletes busz átépítés
A 4-es 5-ös viszonylaton közlekedő
Ik 620-asokat cserélték fel ezzel a szállítással
1969 78 (+30) GA 81-76~82-00; GA 82-09~82-13 108  
1970 108 (+35) GA 82-40~82-74 143  
1971 143 (+50) GC 45-01~45-50 193  
1972 193 (+78) GC 45-51~46-13; GC 47-15~47-29 271 Ekkor már keveredik
a rendszám az Ik-280-asokkal
1973 271 (-1) GA 82-30 ex. GA 81-20 270 KISZ. busz
 
Évszám Meglévő állomány Selejtezés db. Záró állomány Egyéb
1975 270 -8 262  
1976 262 -61 201  
1977 201 -50 151 Átminősítés
Oktatóbusz: GC 45-64; GC 45-88
Munkásszállító: GC 45-28; GC 45-41
1978 151 -77 74  
1979 74 -57 20 Átminősítés
Oktatóbusz: GC 45-64; GC 45-88
Munkásszállító: GC 45-28 autóbuszállományba véve;
1980 20 -20 0  

Az Ikarus 556-os típusból 1964 és 1972 között 274-et vettek állományba.

GA 81-49
Hatósági vizsga: 1968. január 4.állományból törlése: 1976. február 1. Alv.sz.:556.71-030/67. Motor:D614 a motorcseréig
Mint az első képen is látható, a sofőrje nagyon odafigyelt a járművére, festegette, díszítgette.
A hűtőrácson látható
Ikarus jel is csak ezen a járművön volt, akkor már.
Nagy Zsolt Levente** kimutatásában található, hogy 1971. január 18-tól "a KPM Af 4137/70 sz. engedélyével
D2156 HM 6 U típusú Rába-MAN motor és AS 70-6 típusú sebességváltó került beépítésre. 500000 Km-t futott."**
A 155-ös gyorsjáraton járt a 155-ös csuklósításáig.

A második kép pár évvel előbb készülhetett a busz 1974-ben a Főműhelyben elvégzett felújítása előtt.

     
 
GA 82-09
1969 november 11-i szállítású Ikarus 556. "Récsei" garázs üzemeltetésébe került.
1976. július 6-án törölték az állományból.
505 ezer kilométert futott
D 614-es motorral szerelték, Alvázszáma: 556.72-167/69**

 
 Az 1972-es sorozat, még a gyár udvarán,
júniustól már a BKV kötelékében.

A GC 45-31
 
1971. augusztus 18-án helyezték forgalomba és 1978. október 19-én vonták ki.
Még forgalomban.
Egy kisebb baleset a Pasaréti úton!
 

 

Ez a felvétel a Budapest (Kör)Szállónál készült.
Ez már nem mondható kisebb balesetnek.
 
Alvázszáma: 556 72/1920/71**
Selejtezés után
 
és egyetlen túlélőként
Szentendre - múzeum
 


Selejtezés

GA 82-74
Az utolsó GA-s rendszámú Ikarus 556
1970. október 2-án érkezett és 1979. december 29-én selejtezték
A "Fürstben" szolgált

˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
 

Átalakítások a BKV-nál

*** A GA 81-04-est 1967 május 10-én minősítették át különjárati városnézővé a Budapest Tourist megbízásából. Ajtóelrendezése 1-0-0-ra változott és utasterében 2+2 ülésrendezést hoztak létre. A jármű városnéző- és kirándulójáratokat bonyolított le, 1977. április 15-iki selejtezéséig.
Alvázszáma: 556.00-004/65 volt.
**(Nagy Zsolt)

A GA 81-04

GB 33-94
A GA 81-20 -> GA 82-30 -> GB 33-94 -ról küldök két képet. 1974, vagy 1975 nyarán utaztunk vele
Nyugat-Dunántúlra egy brigádkirándulás alkalmából. A rendszámra nem emlékszem, csak arra,
hogy a KISZ-busz volt. Sajnos egyik felvételen sem főszereplő a busz. A felvételeket Tóth Sándor,
akkori kollegám készítette. Akkortájt a Fürst Üzemegységben dolgoztunk együtt a 2-es vonali
brigádban. Azóta nem találkoztam vele.

A kocsi színére nem emlékszem biztosan. Talán bordó és krémszín lehetett, de elég ronda volt. A
belsejében u.n. repülőülések voltak, amelyeken a vasúti kocsik 1. osztályában használatos
mokett anyagú huzat volt. A melegben gusztustalanul tapadt és porszagot árasztott.
Úgy vélem, hogy ameddig nem találsz róla jobb képet, addig a semminél ezek is többet
jelentenek.

 

Kép: www.regifotok.hu
 

   
A felvételeket  Lossonczy Miklós küldte.
A felvételek Kőszegen készültek 1974-75-ben.


A GA-81-04 a GB-33-94-es
Ikarus 556-os
és a GC-85-44 frsz.-u
Ikarus 211-es a Főműhely udvarán

GA-82-75
Autóipari Kutatóintézettől átvett Ikarus 556.70

a KPM Autófelügyelet 7053/1973 sz. engedélyével különjárati autóbusszá alakítva Sallai Üzemben.
Szállítható személyek: 42 fő gépjármű vezetővel és idegenvezetővel együtt.

Tovább az Ikarus 180-asokhoz