"1954-ben hatalmas meglepetéssel szolgált az IKARUS gyár: megindította az Ikarus 55 típusú, nagyméretű önhordóvázas, farmotoros távolsági autóbusz sorozatgyártását. Vonalvezetése, szerkezeti megoldásai forradalmi újítást jelentettek az autóbuszgyártás történetében."

Részlet az "IKARUS 1948-1963" c. kiadványból

     
Ikarusz 66 önhordó karosszéria Reprodukció: "Ikarus 1948-1963"
 
Infra lámpás szárítás. Reprodukció: "Ikarus 1948-1963"
     

 

Ikarusz 66 - 55, 6 hengeres farmotor Reprodukció: "Ikarus 1948-1963"
 
Reprodukció: Ikarus 1948-1963

 

   

 


 

"Farmotoros" a Fővárosi Autóbusz Üzemnél

"A fővárosi tömegközlekedésben 1959-ben megjelent az Ikarus 66, az új, farmotoros típus, a nagy reménység. Kialakításakor elsősorban a fővárosi alkalmazhatóság lehetőségeit vették számításba. Az előzetes felmérésekből az tűnt ki, hogy a Fővárosi Autóbuszüzem utasforgalmi igénye kb. száz ülő és álló utast szállító járművek gyártását követeli meg."

"Az Ikarus gyár az Ikarus 66 fő méreteit ennek alapján alakította ki. A tervezés már 1955-ben megkezdődött. Az alváz nélküli, önhordó kivitelben, 2-2-2 ajtóelrendezéssel kocsi szerkesztésében újdonságnak számított a farban elhelyezett motor A kocsi méreteinek kialakítását végeredményben két körülmény korlátozta: az egyik a fordulási kör sugara, ami a tíz métert nem haladhatta meg, hogy a főváros legszűkebb kanyarjában is megbízhatóan közlekedjék, a másik a rendelkezésre álló Csepel 613 D típusú hathengeres 91,5 kW-os motor teljesítménye volt. A hátsó motor elrendezési előnye abban rejlik, hogy a hozzáférhetősége minden eddiginél kedvezőbb volt, a tömegelosztás pedig terheletlen állapotában is alacsonyabb padlószintet biztosított. A 11 375 mm hosszú és 5550 mm tengelytávú autóbusz befogadóképességét végül is 39 ülő és 52 álló utasra méretezték."

 

Ikarus 66
Reprodukcio: "Ikarus 1948-1963"

"A kisérleti menetet a még gyári tulajdonú autóbusz ( GF-100 ) 1956 január 31-től tette meg a Nagykőrúton közlekedő 12-es vonalán.

Érdekes, hogy a képen csak Ikarus 66-os és 60-as busz látható. A kép szerzőjét nem ismerem

Moszkva tér

Az első menetrendszerű farmotoros autóbusz (GA 08-53) 1959. március 22-én indult útjára a 12-es vonalán a Boráros térről. E típusból 1959-ben 20, 1960-ban 55 kocsit kapott a Fővárosi Autóbuszüzem."

fotók: Székács András & Nagy Dénes Lajos (nagy@rmki.kfki.hu)

GA 08-44
   
GA 08-55

** A később szállított 55 db. Ikarus 66 két szakaszban érkezett és a GA 11-xx sorozatba számozták. Először 20 db. érkezett egy "lekopasztott" változatban majd később 25 db. érkezett sokkal szebb kivitelben. A kocsi elején lévő szellőzőnyílás és a külső csíkozás is különbözött. Mindkét sorozatnak már külső bolygóműves hátsó hídja volt és a kerekek nagysága is szokásos FAÜ méret volt. A GA 08-xx Ikarusz 66-osok kerékmérete 12.00 x 22 volt, mely eltért a FAÜ normál 11.00 x 20-as méretétől. A 12.00 x 22 méretet kesőbb a FAÜ csuklósok 3-dik tengelyén használtak a nagyobb teherbírás miatt.

** Székács András

" Az Ikarus 66 típus mégsem vált vált be. Sikertelenségének oka az volt, hogy - az Ikarus 30 és 31, ill. az Ikarus 60 és 620 típushoz hasonlóan - eredetileg nem városi, hanem távolsági autóbusznak tervezték. Utascseréje - az 1-2-1, alapjában véve nem feltétlenül kedvezőtlen ajtóelrendezés folytán - renkívül nehézkes volt. Kis ablakai az utasteret nyomasztották, ráadásul a kocsi szokatlan megoldású hátsó része az alapterület nagy részét igánybe vette. Mindehhez járult még lassúsága is."

GA 80-43
     
GA 80-42
     

 

Beszerzés Rendszám Alv.szám. Motor tip. Új rendszám 1963-tól Állományból törlése Egyéb változás, eladás  
1953 GF 100 - - - - IKARUS-tól kisérleti üzemre  
1959.03.20. GA 08-44 - - - 1962.01.30 MÁVAUT-nak, "S" 1969  
1959.03.20. GA 08-55 - - - ismeretlen MÁVAUT-nak, "S" 1967  
1960.05.13 GA 11-14 - - GA 80-42 1964.11.12 Miskolc, "S" 1969  
1960.05.13 GA 11-15 - - GA 80-43 1964.11.12 Miskolc, "S" 1969  

 


Egy Ikarus 66 a Récsei garázs előtt.
Talán, a Büntetés Végrehajtás autóbusza volt.

 

Csúnyának tartják, tartották, de valamiért mégis egyedi. Ez a darab még hordozza az Ikarus 30 típusú, pesties nevén "Nylon" buszra jellemző tetőablakokat, az érdekes repülőgép szárnyaira emlékeztetö magasság jelző lámpákat, és valószínüleg az első indexlámpái is a karosszériára símulósak voltak. A MÁVAUT tulajdonát képezte, Rsz: GA 89-42.

 


Külföld, Lengyelország, 1972.

Helyi járatban

 


Reprodukciók

Vissza a kezdőlapra