"1954-ben hatalmas meglepetéssel szolgált az IKARUS gyár: megindította az Ikarus 55 típusú, nagyméretű önhordóvázas, farmotoros távolsági autóbusz sorozatgyártását. Vonalvezetése, szerkezeti megoldásai forradalmi újítást jelentettek az autóbuszgyártás történetében."
Részlet az "IKARUS 1948-1963" c. kiadványból
"Farmotoros" a Fővárosi Autóbusz Üzemnél
"A fővárosi tömegközlekedésben 1959-ben megjelent az Ikarus 66, az új, farmotoros típus, a nagy reménység. Kialakításakor elsősorban a fővárosi alkalmazhatóság lehetőségeit vették számításba. Az előzetes felmérésekből az tűnt ki, hogy a Fővárosi Autóbuszüzem utasforgalmi igénye kb. száz ülő és álló utast szállító járművek gyártását követeli meg."
"Az Ikarus gyár az Ikarus 66 fő méreteit ennek alapján alakította ki. A tervezés már 1955-ben megkezdődött. Az alváz nélküli, önhordó kivitelben, 2-2-2 ajtóelrendezéssel kocsi szerkesztésében újdonságnak számított a farban elhelyezett motor A kocsi méreteinek kialakítását végeredményben két körülmény korlátozta: az egyik a fordulási kör sugara, ami a tíz métert nem haladhatta meg, hogy a főváros legszűkebb kanyarjában is megbízhatóan közlekedjék, a másik a rendelkezésre álló Csepel 613 D típusú hathengeres 91,5 kW-os motor teljesítménye volt. A hátsó motor elrendezési előnye abban rejlik, hogy a hozzáférhetősége minden eddiginél kedvezőbb volt, a tömegelosztás pedig terheletlen állapotában is alacsonyabb padlószintet biztosított. A 11 375 mm hosszú és 5550 mm tengelytávú autóbusz befogadóképességét végül is 39 ülő és 52 álló utasra méretezték."
"A kisérleti menetet a még gyári tulajdonú autóbusz ( GF-100 ) 1956 január 31-től tette meg a Nagykőrúton közlekedő 12-es vonalán.
Az első menetrendszerű farmotoros autóbusz (GA 08-53) 1959. március 22-én indult útjára a 12-es vonalán a Boráros térről. E típusból 1959-ben 20, 1960-ban 55 kocsit kapott a Fővárosi Autóbuszüzem."
fotók: Székács András & Nagy Dénes Lajos (nagy@rmki.kfki.hu)
** A később szállított 55 db. Ikarus 66 két szakaszban érkezett és a GA 11-xx sorozatba számozták. Először 20 db. érkezett egy "lekopasztott" változatban majd később 25 db. érkezett sokkal szebb kivitelben. A kocsi elején lévő szellőzőnyílás és a külső csíkozás is különbözött. Mindkét sorozatnak már külső bolygóműves hátsó hídja volt és a kerekek nagysága is szokásos FAÜ méret volt. A GA 08-xx Ikarusz 66-osok kerékmérete 12.00 x 22 volt, mely eltért a FAÜ normál 11.00 x 20-as méretétől. A 12.00 x 22 méretet kesőbb a FAÜ csuklósok 3-dik tengelyén használtak a nagyobb teherbírás miatt.
" Az Ikarus 66 típus mégsem vált vált be. Sikertelenségének oka az volt, hogy - az Ikarus 30 és 31, ill. az Ikarus 60 és 620 típushoz hasonlóan - eredetileg nem városi, hanem távolsági autóbusznak tervezték. Utascseréje - az 1-2-1, alapjában véve nem feltétlenül kedvezőtlen ajtóelrendezés folytán - renkívül nehézkes volt. Kis ablakai az utasteret nyomasztották, ráadásul a kocsi szokatlan megoldású hátsó része az alapterület nagy részét igánybe vette. Mindehhez járult még lassúsága is."
Beszerzés | Rendszám | Alv.szám. | Motor tip. | Új rendszám 1963-tól | Állományból törlése | Egyéb változás, eladás | |
1953 | GF 100 | - | - | - | - | IKARUS-tól kisérleti üzemre | |
1959.03.20. | GA 08-44 | - | - | - | 1962.01.30 | MÁVAUT-nak, "S" 1969 | |
1959.03.20. | GA 08-55 | - | - | - | ismeretlen | MÁVAUT-nak, "S" 1967 | |
1960.05.13 | GA 11-14 | - | - | GA 80-42 | 1964.11.12 | Miskolc, "S" 1969 | |
1960.05.13 | GA 11-15 | - | - | GA 80-43 | 1964.11.12 | Miskolc, "S" 1969 |
Talán, a Büntetés Végrehajtás autóbusza volt. |
|
Külföld, Lengyelország, 1972.
Helyi járatban |