Ikarus
55-66
termékismertető
|
"P. Horváth György (1922-1990) - az Ikarus-ban
csak "Atyának" hívott néhai báró Petrichevich - tervezte autóbuszok meghatározó
elemei voltak a szocializmus későbbi évtizedei tárgykultúrájának, arról nem is
beszélve, hogy a kezdetben Zerkovitz Béla főmérnök vezette konstruktőr csapat -
főként Bálint György, Schmidt Kázmér, Schőnberger Ernő, Oszetzky Károly és
persze P. Horváth - farmotoros, önhordó járműve igen jó menettulajdonságokkal
rendelkezett, s híresen strapabíró volt, felvéve a versenyt a világ
legjobbjaival."
A MOGÜRT NDK felé irányuló
prospektusa.
Az 1953/54-ben elkészült
mindössze 12 darab Ikarus 55 javarészt külföldre került, kiállításokon,
autószalonokon szerepeltek megrendelések gyűjtése céljából.
Az 1954-től gyártott kocsik az első néhány évben rejtett illetve lökhárítóba integrált, a
kanyarodást segítő fényszórókkal készültek.
1956-57-ben áttértek a lökhárító fölött a homlokfalból kiálló fényszórók
alkalmazására (az ott lévő elnyújtott csillag-motívum lerövidítésével), és így
készültek 1959-ig.
1960-tól (Ikarus 66: 1961-től) alkalmazták a homlokfalba süllyesztett díszrácsot
a lámpákkal egybeépítve.
(1960-ban az Ik66-osok még kiálló fényszóróval, és köztük egy kisebb méretű
díszráccsal készültek, melyben "Ikarus 66" felirat volt.)
A tetőn lévő ívelt ablakok - az autóbusz komfortosságának és tágasság érzetének
növelése céljából - mind a két típusváltozaton bevezetésre kerültek.
A csepp alakú homlokfali
irányjelzők kezdettől fogva jellemezték a buszokat, ezek a '60-as évek közepén
végrehajtott utolsó rekonstrukciónál módosultak kerek indexekre.
"Talán a hidegháború furcsa fintoraként jelenhettek meg P. Horváth távolsági
buszának tetején elöl s hátul; illetve az irányjelzők formájában a nagy amerikai
autók repülőgépeket, sőt űrjárműveket idéző farok-lámpáinak pandanjai, és a sok
csillogó rozsdamentes acél díszléc, még az ütköző alatti fertályon is. Vagy
netán a Szputnyik-láz szovjet zónabéli autonóm lecsapódásával volt dolgunk az
Ikarusok a korban szokatlan díszítettségének esetében?"
"Finta László, az Ikarus másik legendás tervezője, az "ifjú titán", szerint
"P.
Horváth származásából következően [sic!] - és a kiteljesedő amerikai
túldíszített irányzat hatására - sok csillogó dísszel öltöztette fel amúgy
karakteres formáit". Finta "a díszítéseket nemcsak feleslegesnek", de egyenesen
nem a "helyükön lévőnek" tartotta egy nemrégiben vele készült interjúban. SzM"
(Irodalom: P. Horváth György. In: Lelkes Péter (szerk.): Art Designer. A magyar
formatervezés fél évszázada. Budapest, 2004, 54-57.)
1959-1960-ban a fényszórók a
lökhárító fölé kerültek,
majd kihozták a kifutásig
megtartott süllyesztett díszrácsos változatot az úgynevezett "lóversenypálya"
kivitelt.
Az első sorozatban az 55-ös dupla beszállóajtaja a két tengely között volt,
az ajtó nyitásakor a
felszállást könnyítendően egy további lépcsőfok is leereszkedett. Később már az
55-ösnek is csak némely LUX kivitele készült így, melynek fő ismertetőjét a
viszonylatjelző tábla helyére beépített hatalmas kiegészítő fényszóró
jelentette.
|
|
|
|
|
Jellegzetessége a homlokfalra
szerelt fényszóró volt és ha igaz,
rózsaszínre festették.
A szélvédő fölötti homlokfali fényszórója nem az utolsó
szériás és nem csak Lux típusjelzésű, hanem az 1962-ben
gyártott Ikarus 55-ös sorozatnak volt.
(GA 62-83 - 63-01)
Mihálffy László
|
|
|
1970 márciusától az Ikarus
55-66 típuspár mátyásföldi termelését teljesen áthelyezték az 1963-ig Általános
Mechanikai Gépgyár néven ismert székesfehérvári üzembe.
|
|
|
Az utódok, a
fehérvári tervezésű 255-ös és 266-os Ikarusok a 200-as család
uniformizált, elegáns vonalvezetésű, de attraktivitásban
megközelítőleg sem egyenértékű karosszériáját kapták meg.
|
|
|
|
|
|
Itt fejeződött be 1972-ben az 55-ös széria gyártása,
1973. július 17-én pedig az utolsó 66-os is legördült a
szalagról, lezárva ezzel a magyar gépjárműipar egyik
legnagyobb és igen sikeres fejezetét. |
|
|
"Végül már olcsó és
igénytelen szürke festéssel, de egészen a hetvenes évek végéig futottak hazánk s
nem kevés KGST-ország útjain a legendás "farmotorosok" és "majompofás" társaik.
Az Ikarus 55-ös távolsági busz, s a 66-os városi változat, egyesek szerint maga
volt a megtestesült amerikai giccs, mások szerint épp ellenkezőleg, a "Cadillac-életérzés"
szolid, honi változata a korántsem felhőtlen ötvenes évek Magyarországán."
Ikarus 66 a FAÜ
tulajdonában
"A
fővárosi tömegközlekedésben 1959-ben megjelent az Ikarus 66,
az új, farmotoros típus, a nagy reménység. Kialakításakor
elsősorban a fővárosi alkalmazhatóság lehetőségeit vették
számításba. Az előzetes felmérésekből az tűnt ki, hogy a
Fővárosi Autóbuszüzem utasforgalmi igénye kb. száz ülő
és álló utast szállító járművek gyártását követeli
meg."
A FAÜ-höz 1955-ben érkezett a GF 100-as.
"A
kísérleti menetet a még gyári tulajdonú autóbusz ( GF-100 )
1956 január 31-től tette meg a Nagykörúton közlekedő 12-es
vonalán.
"Az Ikarus gyár az Ikarus 66
fő méreteit ennek alapján alakította ki. A tervezés már
1955-ben megkezdődött. Az alváz nélküli, önhordó
kivitelben, 1-2-1 ajtóelrendezéssel kocsi szerkesztésében
újdonságnak számított a farban elhelyezett motor.
A kocsi
méreteinek kialakítását végeredményben két körülmény
korlátozta: az egyik a fordulási kör sugara, ami a tíz
métert nem haladhatta meg, hogy a főváros legszűkebb
kanyarjában is megbízhatóan közlekedjék, a másik a
rendelkezésre álló Csepel 613 D típusú hathengeres 91,5
kW-os motor teljesítménye volt. A hátsó motor elrendezési
előnye abban rejlik, hogy a hozzáférhetősége minden
eddiginél kedvezőbb volt, a tömegelosztás pedig terheletlen
állapotában is alacsonyabb padlószintet biztosított. A 11 375
mm hosszú és 5550 mm tengelytávú autóbusz
befogadóképességét végül is 39 ülő és 52 álló utasra
méretezték."
Az első
menetrendszerű farmotoros autóbusz (GA 08-53) 1959. március
22-én indult útjára a 12-es
vonalán a
Boráros térről. E típusból 1959-ben 20, 1960-ban 55 kocsit
kapott a Fővárosi Autóbuszüzem."
fotók: Székács András & Nagy Dénes Lajos
** A később
szállított 55 db. Ikarus 66 két szakaszban érkezett és a GA
11-xx sorozatba számozták. Először 20 db. érkezett egy
"lekopasztott" változatban majd később 25 db.
érkezett sokkal szebb kivitelben. A kocsi elején lévő
szellőzőnyílás és a külső csíkozás is különbözött.
Mindkét sorozatnak már külső bolygóműves hátsó hídja
volt és a kerekek nagysága is szokásos FAÜ méret volt.
A GA
08-xx Ikarusz 66-osok kerékmérete 12.00 x 22 volt, mely eltért
a FAÜ normál 11.00 x 20-as méretétől.
A 12.00 x 22 méretet
később a FAÜ csuklósok 3-dik tengelyén használtak a nagyobb
teherbírás miatt.
** Székács András
" Az
Ikarus 66 típus mégsem vált vált be.
Sikertelenségének oka
az volt, hogy - az Ikarus 30 és 31, ill. az Ikarus 60 és 620
típushoz hasonlóan - eredetileg nem városi, hanem távolsági
autóbusznak tervezték.
Utas-cseréje - az 1-2-1, alapjában
véve nem feltétlenül kedvezőtlen ajtóelrendezés folytán -
rendkívül nehézkes volt.
Kis ablakai az utasteret
nyomasztották, ráadásul a kocsi szokatlan megoldású hátsó
része az alapterület nagy részét igénybe vette.
Mindehhez járult még lassúsága is."
GA 80-43
1960. évi volt (hűtőrácsban „Ikarus 66” felirat), nem olyan, mint amilyen a
képen van (1961. évi)
Pálmai Béla úr küldeményeként bővült a nem túl sokáig forgalomban lévő FAÜ-s
Ikarus 66 képanyag.
1962-ben 20,
1964-ben 55 kocsit vidéki AKÖV-ok vettek át.
Beszerzés |
Rendszám |
Alv.szám. |
Motor
tip. |
Új
rendszám 1963-tól |
Állományból
törlése |
Egyéb
változás, eladás |
1953 |
GF
100 |
- |
- |
- |
- |
IKARUS-tól
kisérleti üzemre |
1959.03.20. |
GA
08-44 |
- |
- |
- |
1962.01.30 |
MÁVAUT-nak,
"S" 1969 |
1959.03.20. |
GA
08-49 |
- |
- |
- |
1962 |
"S"
1969 |
1959.03.20. |
GA
08-55 |
- |
- |
- |
ismeretlen |
MÁVAUT-nak,
"S" 1967 |
|
|
|
|
|
|
|
1960.05.13 |
GA
11-14 |
- |
- |
GA
80-42 |
1964.11.12 |
Miskolc,
"S" 1969 |
1960.05.13 |
GA
11-15 |
- |
- |
GA
80-43 |
1964.11.12 |
Miskolc,
"S" 1969 |
1960.05.24 |
GA
11-36 |
- |
- |
GA
80-64 |
1964.11.12 |
Miskolc,
"S" 1970 |
1960.05.30 |
GA
11-37 |
- |
- |
GA
80-65 |
1964.12.31 |
Kecskemét,
"S" 1971 |
1960.05.30 |
GA
11-41 |
- |
- |
GA
80-69 |
1964.11.12 |
Miskolc,
"S" 1971 |
Vissza
az autóbusz-közlekedés története oldalra.
|
1961-62
A MALÉV "farosa"
a Lánchídnál és az
"célállomáson"
Ferihegyen. |
|
A MÁVAUT-nál és
a Volánnál.
Hó, hó, hó...
A Hó, hó, hó...
c. sorozat fényképeit, Zöldy András úr ajándékozta.
15. VOLÁN, Veszprém
Benkő Péter gyűjteményéből
A képen a fenti Ikarus 66-os sofőrje
Ferenczy Lajos bácsi.A felvételek 1970-ben
készültek |
|
|
GN 344,
egy első kiadású Ikarus 55, Debrecenben a MÁVAUT üzemeltetésében
GA 19-05,
egy szép esti felvétel, egy Ikarus 66-ról, a MÁVAUT üzemeltetésében.
Kivitele megegyezik a FAÜ-nek is szállított 66-oséhoz, de nem tartom
valószínűnek azt,
hogy a képen látható faros a FAÜ-től származna
A felvétel elférne az összes Ikarus típus
oldalon, mert, ha jól megnézzük a képet,
még egy Ikarus AMG is "kukucskál" az egyik 630-as
mögül.
6. VOLÁN, Debrecen
Május 1-i szemle. A képen előtérben a GC
20-40, mellette a GC 20-36
Ikarus 66 és Ikarus 55
szemléi a debreceni 6. VOLÁN-nál
|
|
A kép
előterében
a
GC 26-99-es |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GC
34-05
mellette a
GC 34-90 |
|
|
|
A 6. VOLÁN telephelyén
MÁVAUT Budapest
GA 89-42.
Csúnyának tartják, tartották, de valamiért
mégis egyedi. Ez a darab még hordozza az Ikarus
30 típusú, pesties nevén "Nylon"
buszra jellemző tetőablakokat, az érdekes
repülőgép szárnyaira emlékeztető magasság
jelző lámpákat,. A MÁVAUT tulajdonát
képezte.
A képen hibásan Ikarus 66-nak írtam 55 helyett. |
|
|
|
Budapest, Kosztolányi tér
a megszűntetett végállomás |
Helyközi járatra beszerzett
Ikarus 66-osok.
Az előtérben a GA 63-43 frsz.-ú 66-os
Mára 1 db. Ikarus 66-os maradt, amelyik még üzemképes.
|
|
|
|
Fent a GA 69-68-as Ikarus 55-ös,
a háttérben egy lényegesen korábbi gyártású Ikarus 66 áll.
Jobbra a GA 79-34-es, előtte egy első szériás faros "fara".
Mindegyik farmotoros magasságjelzői még a típust meghatározó
"szárnyas" lámpatartók, első indexeik a ma már teljes hiánycikknek
számító könnycsepp alakú, simulós lámpák.
|
|
|
|
Budapest, "Engels" tér
a másik megszűntetett központi MÁVAÚT végállomás |
|
|
|
VOLÁN
22, Budapest
|
A VOLÁN 22 is
átvett,
kis számban Ikarus 66-ost. |
|
Farmotorosok állami
szerveknél, vállalatoknál, iskoláknál
Egy Ikarus 66
a "Récsei" garázs előtt. |
|
Talán, a
Büntetés Végrehajtás autóbusza volt. |
|
A Műegyetem Ikarus 55-ös autóbusza.
E-mail-ben küldte egy
kedves levélíró |
|
A Műegyetemi
Ikarus 66 a felirat tanúsága szerint az EKME busza volt, amely
külön volt a BME-től. Később egyesült a két intézmény, így lett
a Közlekedésmérnöki Kar is a BME egyik kara.
A kép készítésekor valószínűleg még külön volt a két intézmény.
Üdv:
SzigDani
Szigeti Dániel |
|
Siklós 1974. Mező András
küldeménye |
BV 30-08. ex.
GC
xx-xx A kép tanúsága szerint a Gyöngyösi
VOLÁN Ikarus 55-e, még forgalomban, de már új rendszámmal.
A felvétel
Nagy Zsolt Levente archívumából származik.
|
|
|
|
BV 05-79
1983. valahol a Mátrában.
|
Fotó: Komjáthy
Zoltán, 1983. |
|
"Faros" fotók Jobbágy
Józseftől
Lengyelország, 1972.
MÁVAUT Kaposvár
Kapos Volán
A képen egy
1971-es gyártású Ikarus 66.22-es a Kapos Volán telepén, a jármű korábban a 16-os
számú Volán Vállalatnál közlekedett, mint GC 39-35.
A lenti képen látható "Farosok" közül a
képen jobb oldalon álló négy darabról van a
oldalon fotósorozat
Reprodukciók
|