Trolibusz
 

1933, az első magyar trolibusz

T 100

 

 

A T100-as
 

 

Vörösvári út - Temeto
 

 

"Remizben" T471

 

A kocsi szekrénye azonos volt az abban az időben nagy mennyiségben használt Ikarusz 60 típusú autóbuszával.
 

A jobboldali képet Steve Forisek úrtól kaptam Amerikából (!!)


A Damjanich utcában
 

 
 


T243
ADOMÁNYOZÓ:FARNADI ZSOLT


ADOMÁNYOZÓ:FARNADI ZSOLT
T307 -> 250II
 

ADOMÁNYOZÓ:FARNADI ZSOLT
 

T319->257
Nem sokkal e járat megszuntetése elott. T257

T322-es (ex. T252 (1955))
a 72-esen az Állatkerti körúton.

T322->258
ADOMÁNYOZÓ:FARNADI ZSOLT  

T333->269
72-es a 76-ososn. T269

T272->
330
1963.
ADOMÁNYOZÓ:MAGYAR RENDŐR

"A pótkocsis üzemet eredetileg a BKV két jogelődje, a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) és a Fővárosi Villamosvasút (FVV) alkalmazta, magukat a pótkocsikat pedig a székesfehérvári Általános Mechanikai Gépgyár (ÁMG) gyártotta. A kocsik beszerzését 1960-ban kezdte meg a FVV, és folytatta egészen 1963-ig, az utolsó darabok érkezéséig. A trolibusz-pótkocsikat a vontatáshoz szükséges átalakításon átesett Ikarus-60T trolibuszok vontatták, ám a későbbiekben az Ikarus-60T-ket csuklósították, aminek következtében 1965 és 1968 között az FVV az ÁMG pótkocsikat kiselejtezte. A technikai változtatások miatt a járművek csupán néhány évig színesíthették a fővárosi tömegközlekedést, melyek leggyakrabban Zuglóban, a 75-ös troli vonalán közlekedtek."
vezess.hu

AMG pótkocsi.
A kocsik, később pótkocsit is vontattak.
"Reprodukció"

ADOMÁNYOZÓ:FARNADI ZSOLT

ADOMÁNYOZÓ:FARNADI ZSOLT
1962

T271 -> 329II

ADOMÁNYOZÓ:MAGYAR RENDŐR
1963.
Pótkocsi nélkül a régi 74-es vonalon.

 

Nagymarosi vasútállomás 1998
 
 
Az egyetlen felvételem pótkocsis trolibuszról. T306

ADOMÁNYOZÓ:FARNADI ZSOLT
Beszerzés a FAÜ részére XA 15-37 rendszámmal 1960.01.04-én A FAÜ, 1960.12.21 selejtezte,
 Átadva FVV részére - trolibusz pótkocsi
TP-008

 

Közlekedési Múzeum 1975
Ikarusz 60 troli és pótkocsi modell, Közlekedési Múzeum 1975

 

Troli garázs

 

Sok kocsit csuklós járművé alakítottak.

T283 -> T400

T341 -> 410

T349 -> 420

T214 -> 205II -> 430

T254 -> 232II -> 440

T267 -> 240II -> 450

T313 -> 401

T344 -> 411

T347 -> 421

T236 -> 220II -> 431

T264 -> 238II -> 441

T221 -> 209II -> 451

T317 -> 402

T350 -> 412

T356 -> 422

T304 -> 249II -> 432

T240 -> 223II -> 442

T228 -> 214II -> 452

T293 -> 403

T345 -> 413

T343 -> 423

T292 -> 245II -> 433

T239 -> 222II -> 443

T220 -> 208II -> 453

T334 -> 404

T346 -> 414

T290 -> 424

T230 -> 216II -> 434

T208 ->  201II -> 444

 

T337 -> 405

T339 -> 415

T205 -> 425

T268 -> 241II -> 435

T237 ->  221II -> 445

T352 -> 406

T342 -> 416

T274 -> 243II -> 426

T216 -> 207II -> 436

T229 ->  215II -> 446

T336 -> 407

T348 -> 417

T302 -> 248II -> 427

T222 -> 210II -> 437

T210 -> 202II -> 447

T338 -> 408

T355 -> 418

T213 ->  204II -> 428

T245 -> 225II -> 438

T215 -> 206II -> 448

T340 -> 409

T281 -> 419

T253 -> 231II -> 429

T225 -> 212II -> 439

T212 -> 203II -> 449

"1961-ben a mérnökök új megoldással próbálkoztak. Az autóbuszok mintájára csuklós trolibuszokat terveztek, a kísérletező kedvnek ismét a sokat próbált Ikarusok estek áldozatul, ezúttal sikerrel: a nagy befogadóképességű, kedvező menetdinamikai tulajdonságú csuklós Ikarus bebizonyította életképességét. A kocsiszekrényt bérmunkában a FAÜ Sallai Főműhely készítette, az FVV csak a villamos berendezéseket szerelte be a Pálffy műhelyben. A gépes egységet nagyjavításra kijelölt Ikarus 60 T képezte, az utánfutókat kiselejtezett MÁVAG Tr 5, majd ugyancsak Ikarus 60-as kocsikból alakították ki. A csuklós szerkezet a kispesti Vörös Csillag Traktorgyár forgórakodójának golyóskoszorújából készült, amely a későbbiekben igen tartósnak bizonyult. Az első példány, a T400-as négytengelyes volt, a szóló Ikarus eredetileg T283-as jelzést viselt, amelynek villanymotorja megegyezett a többi trolibusz hajtóművével, de ebben a 16.500 mm hosszú karosszériában gyengének mutatkozott és meglehetősen lomhán mozgatta a súlyos járművet. A forgalmon kívüli próbamenetek 1961. május 8-án kezdődtek meg a műhely körüli utcákon, a hatósági vizsgára május 24-én került sor. A Városligetben ekkor zajlott a Budapesti Ipari Vásár, mely esemény reprezentatív lehetőséget nyújtott az ízléses, szép kivitelű új trolibusz bemutatkozására. A vizsga után a vásári látogatók szállítására osztották be a T400-ast, amely mindezek ellenére nem lett közkedvelt. 1967. május 20-án törölték az állományból, így 6 éves szolgálati idejével szinte tiszavirág életűnek számított. A sorozati, immár háromtengelyes kocsik közül a T401-es 1962. március 29-étől szállította az utasokat, az utolsó jármű 1964 januárjában vizsgázott a műszaki bizottság előtt."
www.loero.hu

 

Az egyetlen 4 tengelyes,
IC660 típusjelű csuklós Ikarus a T400-as

 

3 tengelyes T402 ex. T317

T403 ex. T293
belső tere.
ADOMÁNYOZÓ:FARNADI ZSOLT

T404
ex. T334


T408 ex. T338


 

T409 ex. T340
1967-ben
a Hungária krt. és a Thököly út kereszteződésében, már egységesített festéssel.
ADOMÁNYOZÓ:FARNADI ZSOLT

T414 ex. T346
Egy, még az eredeti festések közül. T414
     

T415 ex. T339

T425 ex. T205
A felvétel nem igazán a trolira koncentrál!
     
 

T216 -> 207II -> 436

A T436 a Dózsa György úton.

E típust is utolérte a lámpa átalakítás.
Az Ikarus 620-asnál bevezetett hátsó lámpatestet szerelték a Faü-csuklós trolikra is,
majd selejtezésük előtt egy pár évvel, felújításkor már az egyszerűbb, kicsi, különálló, kerek
lámpákkal pótolták.

     

Hasonlóképpen a könnycsepp alakú első index is egy "modernebb" vonalvezetésű,
szögletes magasságjelző lámpatesttel lett kicserélve.

   

 

     
Fotók: Jobbágy József

 

 
 
T 435. A felvétel 1976-ban készült. Egy képeslap reprodukciója

 

 


1956. október, november

 


A selejtezés ezt a típust is utolérte.
Nagyon sok jármű, szürkére festve, építkezéseken, öltözőként működött
.

 
 
Öltözo

 

Ez lenne a múzeumi darab?
   
Ezt a trolit sokáig láttam a troli garázsban.

 

1972.
Budapest X. BKV.
Fehér úti főműhely.

 

   

 

Troli selejtezés T317

Egy Ikarusz 60 és egy csuklós troli selejtezése 1977-ből

 

     

A Gvadányi úton

 

1977. A FAÜ csuklós trolik selejtezése
FAÜ csuklós trolik selejtezése, 1977.


Az 1962-ben 200-as sorozatba átszámozott járművek:

T208 -> 201II*

T224 -> 211II

T237 -> 221II*

T253 -> 231II*

T268 -> 241II*

T308 -> 251II

T325 -> 261II

T353 -> 271II

T210 -> 202II*

T225 -> 212II*

T239 -> 222II*

T254 -> 232II*

T270 -> 242II

T311 -> 252II

T326 -> 262II

 

T212 -> 203II*

T226 -> 213II

T240 -> 223II*

T256 -> 233II

T274 -> 243II*

T312 -> 253II

T327 -> 263II

T213 -> 204II*

T228 -> 214II*

T242 -> 224II

T257 -> 234II

T279 -> 244II

T315 -> 254II

T328 -> 264II

T214 -> 205II*

T229 -> 215II*

T245 -> 225II*

T259 -> 235II

T292 -> 245II*

T316 -> 255II

T329 -> 265II

T215 -> 206II*

T230 -> 216II*

T246 -> 226II

T260 -> 236II

T294 -> 246II

T318 -> 256II

T330 -> 266II

T216 -> 207II*

T233 -> 217II

T247 -> 227II

T262 -> 237II

T300 -> 247II

T319 -> 257II

T331 -> 267II

T220 -> 208II*

T234 -> 218II

T248 -> 228II

T264 -> 238II*

T302 -> 248II*

T322 -> 258II

T332 -> 268II

T221 -> 209II*

T235 -> 219II

T249 -> 229II

T265 -> 239II

T304 -> 249II*

T323 -> 259II

T333 -> 269II

T222 -> 210II*

T236 -> 220II*

T251 -> 230II

T267 -> 240II*

T307 -> 250II

T324 -> 260II

T335 -> 270II

* - 28 kocsi tovább lett csuklósítva
259-es kocsi áll ma Pongrác úton.
Az 1962-ben 300-as pályaszámcsoportba átszámozott vontató trolibuszok:

T200 -> 301II

T218 -> 311II

T250 -> 321II

T273 -> 331II

T287 -> 341II

T303 -> 351II

T201 -> 302II

T219 -> 312II

T252 -> 322II

T275 -> 332II

T288 -> 342II

T305 -> 352II

T202 -> 303II

T223 -> 313II

T255 -> 323II

T276 -> 333II

T289 -> 343II

T306 -> 353II

T203 -> 304II

T227 -> 314II

T258 -> 324II

T277 -> 334II

T291 -> 344II

T309 -> 354II

T204 -> 305II

T231 -> 315II

T261 -> 325II

T278 -> 335II

T295 -> 345II

T310 -> 355II

T206 -> 306II

T232 -> 316II

T263 -> 326II

T280 -> 336II

T296 -> 346II

T314 -> 356II

T207 -> 307II

T238 -> 317II

T266 -> 327II

T282 -> 337II

T297 -> 347II

T321 -> 357II

T209 -> 308II

T241 -> 318II

T269 -> 328II

T284 -> 338II

T298 -> 348II

T351 -> 358II

T211 -> 309II

T243 -> 319II

T271 -> 329II

T285 -> 339II

T299 -> 349II

 

T217 -> 310II

T244 -> 320II

T272 -> 330II

T286 -> 340II

T301 -> 350II

A csuklósítás során történt átszámozások:

T283 -> T400

T341 -> 410

T349 -> 420

T214 -> 205II -> 430

T254 -> 232II -> 440

T267 -> 240II -> 450

T313 -> 401

T344 -> 411

T347 -> 421

T236 -> 220II -> 431

T264 -> 238II -> 441

T221 -> 209II -> 451

T317 -> 402

T350 -> 412

T356 -> 422

T304 -> 249II -> 432

T240 -> 223II -> 442

T228 -> 214II -> 452

T293 -> 403

T345 -> 413

T343 -> 423

T292 -> 245II -> 433

T239 -> 222II -> 443

T220 -> 208II -> 453

T334 -> 404

T346 -> 414

T290 -> 424

T230 -> 216II -> 434

T208 ->  201II -> 444

 

T337 -> 405

T339 -> 415

T205 -> 425

T268 -> 241II -> 435

T237 ->  221II -> 445

T352 -> 406

T342 -> 416

T274 -> 243II -> 426

T216 -> 207II -> 436

T229 ->  215II -> 446

T336 -> 407

T348 -> 417

T302 -> 248II -> 427

T222 -> 210II -> 437

T210 -> 202II -> 447

T338 -> 408

T355 -> 418

T213 ->  204II -> 428

T245 -> 225II -> 438

T215 -> 206II -> 448

T340 -> 409

T281 -> 419

T253 -> 231II -> 429

T225 -> 212II -> 439

T212 -> 203II -> 449

T400-as egyedi kocsi volt.

Forrás: http://villamosok.hu/troli/ik-60t/index.html

Ikarus 260T

a 600-as

Megjelenésekor a "Tükör" újság címlapján
 

1974-ben készítette a BKV az egyetlen Ikarus 260T trolibuszát.
A jobb oldali képek 35 év elteltével készült.

 

 

A sokáig látott "Cégkódex" felirattal
Selejtesen
A CÉGKÓDEX felirattal és a vég

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
 1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek

Foto: Izsó Zoltán

 

 

Ikarus 280T
 
Sajnos, már nincs az "élők sorában"
 
Mi lett vele?
    A 300-as

A 102-es még a próbafutás idején

Érdekességek

A 283-as ex. 199-es


Németh Zoltán Ádám a villamosok.hu készítője

 
 
 
 
 
 
Egy kis adalék a trolibuszok honlaphoz
 
 
 
 
 
 
A felvétel 1986-ban készült a Közlekedési Múzeumtól pár méterre

 

Az 559-es az Ajtósi Dürer soron a "Népstadion" út kereszteződésében, 1977-ben

 

Reprodukciók
Filmek és digitalizált képek
http://www.villamosok.hu/troli