|
"A TR 3,5 típusú autóbusz fejlesztésének eredményeként 1951-ben mutatták be az önhordó Ikarus 30 típust.
majd 1956-tól az Ikarus 31, 311.
85-95 LE-s CSEPEL Diesel-motorja, 5
fokozatú szinkron sebességváltója,
megbízható
fékrendszere, egyéb gépészeti és belső berendezései
és
más kedvező tulajdonságai indokolják nemzetközi
elterjedését.
A 78 km/ó sebességű autóbuszban mintegy 40
utas szállítható.
Készül jobb és balkormányos
kivitelben is."
Részlet az "IKARUS 1948-1961" c. könyvből
Az ezredik Ikarus autóbusz 1951. OKTÓBER MAGYAR FILMHÍRADÓ 41. |
E típus ezredik autóbuszát felvirágozva mutatták be az Ikarus gyár udvarán.
Az MTI tudosítása.
"Budapest, 1952. szeptember 10.
Az ezredik Ikarus 30-as típusú autóbusz.
A "nylon"-nak becézett 42 személyes busz volt az Ikarus Karosszéria- és
Járműgyár első terméke.
Ebből a típusból a Fővárosi Autóbuszüzem 1951-ben tizenhármat kapott.
MTI Fotó: Bartal Ferenc
Az
Ikarus 30
megtartotta a trambusz - elrendezést. A 20 ülő és
21álló utast szállító, Csepel D 413-as
(Steyer-licenc), |
|
"Az első Ikarus 3O-as 1951. Június 5-én jelent meg a
fővárosban.
Ebből a típusból a Fővárosi Autóbuszüzem
1951-ben tizenhármat kapott.
A budapesti forgalomban szűknek
bizonyult kocsikat 1956-ig szállították, a Fővárosi
Autóbuszüzemnél ekkor
192 futott belőlük.
GF-048 -> GA 01-17 1955.02.28 1960.09.18 Átalakítva
pótkocsinak |
A
szerkezetileg egyébként újszerű az utazóközönség nem
kedvelte,
de a kocsikat a Fővárosi Autóbuszüzem mégis
átvette, mert mást nem kapott.
Felépítménye:
önhordós.
A szűk utastérben az állóhelyeket alig tudták kialakítani.
A kocsik szélessége csak 23OO mm-t tett ki, az
üléselrendezés 2 - 1-es volt.
Hossza 8400 mm, motorja Csepel
D413, teljesítménye 85 LE (62kW) volt.
* A magas lépcső és a
kedvezőtlen ajtóelrendezés szintén ne vált be.
Rendkívül
előnytelenül sikerült az utastér elejének kialakítása,
jóllehet az ablakok felett, a tetőhajlatban is ablakokat
helyeztek,
amelyek a szűk utasteret némileg kellemesebbé
tették.
Ennél a típusnál alkalmazták először a Csepel (Steyer-licenc) dízelmotort, négyhengeres változatában."
E
kocsitípus részese volt a budapesti autóbusz-közlekedés
egyik súlyos balesetének.
1954-ben a budai végállomásra
kiálló 39-es jelzésű autóbusz a Margit-hídon
a szigeti
bejárót elhagyva áttörte a híd korlátját, és a Dunába
zuhant.
A kocsin utas nem tartózkodott, a járművezető és a
kalauz életét vesztette.
Vissza az autóbusz-közlekedés története leíráshoz.
|
||
A GF 616 más típusú ablakokat hordoz, a viszonylatszám jelzője már csak a szám méretének megfelelő |
GA 00-44 ex. GF 566 |
Bezs: 1954. 04. 17. Törl: 1962.01. 10. 1958-ban kapta a GA 00-44 rendszámot .** |
|
|
|||
Besz: 1954. 04. 29. Törl: 1960. 09. 13.
1958-ban a GA 00-66 rendszámot kapta. Pótkocsivá
építették, először XA 23-91, majd XA 30-43
rendszámon közlekedett, 1962-ig.** További tulajdonos: Fővárosi Vízművek. |
Besz: 1952. 01.13. Törl: 1960 05. 27.
1958-ban a GA 00-01 rendszámot kapta. Pótkocsivá
építették, először XA 23-80, majd XA 30-32
rendszámon közlekedett, 1962-ig.** További tulajdonos: Fővárosi Villamos Vasút |
1956-ig gyártották és még ugyanez évben elkészítették korszerűsített változatát, az Ikarus 31-est.
A fővárosi autóbusz-közlekedés számára mindkét típusból szereztek be."
1956-1959 között egy részét
átadták a Mávaútnak, vidéki városoknak
és néhányat a Patyolat vásárolt meg.
GA-80-05
ami valószínűleg nem ezé a buszé, csak a forgatás idejére tették rá,
mert a GA 80-05-ös rendszám egy Ikarus 31-es
rendszáma.
Miskolci Ikarus 30. |
|
MÁVAUT
Kaposvár
"pihenőben"
MÁVAUT Pécs
A buszok előtt a nagyapám látható,
aki buszvezető volt az ötvenes évek közepétől a hetvenes évek közepéig Zala
megyében.
Fülöp Kálmánnak hívták és Zalaapátiban lakott. Mivel már nem él, a
buszok viszonylatáról nem tudok. (A kalauzt nem ismerem.)
Üdvözlettel: Paulinyi Endre
MASZOVLET
a MALÉV elődjének |
Az MTV óvodájának Ikarus
30-as autóbusza.
Oszvald Kornél Ovibusz indulása c. sorozata
|
"Az Ikarus 31 az Ikarus
30-astól csak kissé eltérő önhordó fenékvázzal , minimálisan, 8540 mm-re növelt
teljes hosszal, az Ikarus 30-assal megegyező futóművekkel és hajtáslánccal
készült.
Az autóbusz karosszériája szögletesebb lett, nőtt a hátsó ablakok mérete a
homlokfalat pedig nagy,
hangsúlyos hűtőmaszk és fényszóróház tette markánsabbá.
A 2420 mm-re növelt szekrényszélesség lehetővé tette az utastérben a 2+2 üléselrendezést is.
Az Ikarus 31-es
városi kivitelben 19+1, távolsági kivitelben 32+1 ülőhellyel készült,
az orrmotoros jármű végsebessége 76 km/óra volt."
(Gerlei, Kukla, Lovász : Gördülő Legendák)
A kis autóbuszok
korszerűsített változatát (Ikarus 31) 1957-től sorozatban gyártották,
a 8540 mm hosszú kocsik tetővilágító ablak nélkül,
0-1-1
elrendezésben ráncajtókkal készültek.
1959-ben 16 és 1961-ben 6 állt forgalomba a gyengébb
utasforgalmú külterületi viszonylatokon.
1959.
december 21-én szállították a Fővárosi Autóbuszüzemnek az
első Ikarus 31 típus első darabjait. 24 ülő és 16
állóhellyel rendelkezett. A buszok Csepel D413 motorra voltak
ellátva, teljesítménye 85 LE (62kW), súlya 5580 kg volt. Ikarus
31-es autóbusza a FAÜ-nek pontosan
22 darabja volt. *
A
rendszámokat az akkor már Ikarus 620-oknak kiadott GA 09-XX
sorozatból még fennmaradt GA-09-81-től GA-09-96-ig adták és
1960 október 1-től a "Kilián" forgalmi telep
állományába tartoztak. A következő néhány darabot 1961.
áprilisában szállították, GA-57-01-től GA-57-06-ig
rendszámozták. Egy pár darabot 1963-ban átrendszámoztak GA
80-01-től GA 80-09-ig. 1962-ben
14-et selejteztek közülük, az utolsó darabokat (GA 80-01 ex. 09-91, GA
80-03 -04 ex. 09-93 -94, GA 80-06 -07 -08 ex. 57-02 -03 -04)
1963. augusztus 4-én törölték az állományból. * *
GA
09-96
A GA 09-96-os 1959 december 31-én vizsgázott és
1962 március 15-én törölték az állományból.
Teherjárművé alakították, rendszáma UA 29-29 lett.
Selejtezésének időpontjáról nincs adatunk.**
GA 09-90 | GA 09-81 | ||||
A GA
09-90-es 1959 december 21-én vizsgázott és 1962 február 15-én törölték az állományból. További "életútja": Szénbányászati Tröszt, Miskolc, Szemere u. 15. Átadás dátuma 1962.04.14 További frsz. GB 55-62 Eladás 1968.03.05 További tulajdonos Borsodi Szénbányák, Kazincbarcika Változás dátuma 1975.06.13 További tulajdonos AFIT XIII sz. Autójavító Vállalat, Debrecen, Balmazújvárosi u. 14. Átrendszámozás 1975.06.15 További frsz. GB 41-81 Változás dátuma 1976.02.12 További tulajdonos Debreceni ÁG, Debrecen Végső kivonás 1978.07.23 |
A GA
09-81-es 1959 december 21-én vizsgázott és 1962 február 7-én törölték az állományból. További tulajdonosok: Magyar Cukoripar Sarkadi Cukorgyár, Sarkad Átadás dátuma 1964.03.07 További frsz. GB 04-25 Eladás 1975.04.10 További tulajdonos Október 6. MGTSZ, Nagyszénás Végső kivonás 1978.03.23 |
Forgalomban az Astoriánál és a Tanács körúton.
Érdekessége
ennek a kivitelnek a vezetőfülke elválasztófala, ami miatt az
első oldalablakok fel vannak osztva 2 szinte négyzet alakú
ablakra.
A fővárosi tömegközlekedés részére ezután kis
befogadóképességű autóbuszokat nem vásároltak.
Vissza az autóbusz-közlekedés története oldalra
Ikarus 31, 311 a MÁVAUT ill. VOLÁN tulajdonában
Ikarus 31-es Debrecenben |
MÁVAUT 16
ADOMÁNYOZÓ:MAGYAR
MŰSZAKI ÉS KÖZLEKEDÉSI MÚZEUM / ARCHÍVUM / NEGATÍVTÁR
VOLÁN 22 |
Vállalati tulajdonú autóbuszok, e típusból |
GB 46-23 |
Forgalomban
|
Az Erzsébet híd budai lejáratánál |
Különleges
felépítésben, különleges újításokkal.
A nyitott 311-est a pécsi MÁVAUT készítette. Egyedi darab volt.
Kenyér és pékárú szállító.
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
Mellékelten
küldök egy fotót egy TR?("Ikarus 311") buszvázról, mely az Ikarus
mátyásföldi telepén vagy 10 éve álldogál. Elkezdték a házilagos felújítását, de közben a pesti gyáregység csődbement. Kellene kezdeni vele valamit. Régebben volt még egy 180-as elővárosi /nem BKV-s / kivitel, de az már eltűnt (Volt NDK-s szétbontották!!). Létezik még a számomra oly kedves 620/630 és a 311-esből ? Üdvözlettel: Kis Ferenc |
Egy
"élő"
Ikarus 311
Németh László tulajdona
Nagyvázsony, Kapolcs 2002
A
felújított 311-est először kapolcsi Művészetek
Völgye rendezvényen láttam és fotóztam. |
Lix Péter, Aszódon talált egy, még megmenthető Ikarus 31-est
Isaszeg