Az
Ikarus
556-os járművek is 1964-ben jelentek meg Budapest
tömegközlekedésében.
Az első évben 28 lépett szolgálatba (1964 és 1972 között
274-et vettek állományba).
Hatósági
vizsga időpontja |
Rendszáma | Szolgálati hely |
Alvázszám | Motorszám | Megjegyzés |
1964.01.08. | GA 81-01~GA 81-05 | Fürst | 556-00-002~006/63 | 619.xx | |
1964.07.20. | GA 07-38II** | Récsei | 556/3 | EO 680/468-12 | |
1964.07.20.~65.01.04. | GA 81-06~GA 81-28 | Fürst, Récsei | 556-70-001~023/64 | 619.xx |
**
Ikarus tulajdonú IK 556/3L típusú
autóbusz, amelyet kísérleti üzemre a FAÜ 1964. július
20-tól december 31-ig átvett.
(Férőhely: 25 ülő-, 75
állóhely, önsúlya 9280 kg.)
A FAÜ a kísérleti üzem után a PKV-nak adta át, ott GA 62-66 frsz.-on
üzemelt.
|
1970-től átrendszámoztak. A GA 81-01 a GA 82-14 rendszámot kapta. A GA 81-04-nek maradt a rendszáma.
A GA 81-16 és a GA 81-17 1968-ban átkerült a VOLÁN-hoz, ahol emeletes buszt építettek belőlük.
Átrendszámozás időpontja |
Eredeti rendszám |
Fődarabcserét
követő új rendszám** |
Megjegyzés |
1970.01.13.~1970.07.20. | GA 81-01~GA 81-03 | GA 82-14~GA 82-16 | |
Nem lett átrendszámozva | GA 81-04 | - | 1967.05.10. Különjárati városnéző*** |
1970.01.13.~1970.07.20 | GA 81-05~GA 81-13 | GA 82-17~GA 82-25 | |
1970.01.13.~1970.07.20 | GA 81-14 | GA 82-26 | 65.09.06.
rendszámelvesztés miatt a még szabad GA 81-29-re számozva. |
1970.06.08. | GA 81-13 | GA 82-27 | |
1969.10.03 | GA 81-16 & GA 81-17 | GA 81-17 | `Emeletes
autóbusz építéshez átadva 20. AKÖV-nek (Budapest) |
1970.01.13.~1970.07.20 | GA 81-18~GA 81-28 | GA 82-28~GA 82-38 | |
1973.02.02. | GA 82-30 ex. GA 81-20 | GB 33-94 | A vállalati KISZ. bizottságnak átadva* |
**A KPM autó-felügyelet
4559-7/69 számú engedélyével felújításkor az eredeti
fődarabokat a sorozatgyártásnál alkalmazottakra cserélték.
1968-tól a sorozat
végül is a GA 81-31-től kezdődik, és a "GA"-s
forgalmi rendszámok közül a GA 82-75-ig tart.
A GA 81-32-nek
rendszáma elveszett átszámozva GA 82-08-ra **.
Az állomány, korábbi és további változásai
Év | Nyitó állomány |
+ - |
Állományváltozás | Záró állomány |
Egyéb |
1964 | 0 | (+28) | GA 81-01~81-28 | 28 | |
1966 | 28 | (+1) | GA 81-29 (65.12.31) | 29 | |
1967 | 29 | (-1) | GA 81-04 | 28 | különjárati állományba |
1968 | 28 | (+52) (-2) |
GA 81-31~82-00;
GA 82-09~82-13 GA 81-16; GA 81-17* |
78 | * Emeletes busz
átépítés A 4-es 5-ös viszonylaton közlekedő Ik 620-asokat cserélték fel ezzel a szállítással |
1969 | 78 | (+30) | GA 81-76~82-00; GA 82-09~82-13 | 108 | |
1970 | 108 | (+35) | GA 82-40~82-74 | 143 | |
1971 | 143 | (+50) | GC 45-01~45-50 | 193 | |
1972 | 193 | (+78) | GC 45-51~46-13; GC 47-15~47-29 | 271 | Ekkor már
keveredik a rendszám az Ik-280-asokkal |
1973 | 271 | (-1) | GA 82-30 ex. GA 81-20 | 270 | KISZ. busz |
Évszám | Meglévő állomány | Selejtezés db. | Záró állomány | Egyéb |
1975 | 270 | -8 | 262 | |
1976 | 262 | -61 | 201 | |
1977 | 201 | -50 | 151 | Átminősítés Oktatóbusz: GC 45-64; GC 45-88 Munkásszállító: GC 45-28; GC 45-41 |
1978 | 151 | -77 | 74 | |
1979 | 74 | -57 | 20 | Átminősítés Oktatóbusz: GC 45-64; GC 45-88 Munkásszállító: GC 45-28 autóbuszállományba véve; |
1980 | 20 | -20 | 0 |
Az Ikarus 556-os típusból 1964 és 1972 között 274-et vettek állományba.
GA 81-49 |
Hatósági vizsga: 1968. január 4.állományból törlése: 1976. február 1. Alv.sz.:556.71-030/67. Motor:D614 a motorcseréig |
Mint az
első
képen is látható, a sofőrje nagyon odafigyelt a
járművére, festegette, díszítgette. A hűtőrácson látható Ikarus jel is csak ezen a járművön volt, akkor már. Nagy Zsolt Levente** kimutatásában található, hogy 1971. január 18-tól "a KPM Af 4137/70 sz. engedélyével D2156 HM 6 U típusú Rába-MAN motor és AS 70-6 típusú sebességváltó került beépítésre. 500000 Km-t futott."** A 155-ös gyorsjáraton járt a 155-ös csuklósításáig. |
A második kép pár évvel előbb készülhetett a busz 1974-ben a Főműhelyben elvégzett felújítása előtt.
GA 82-09 |
1969 november 11-i
szállítású Ikarus 556. "Récsei" garázs
üzemeltetésébe került. 1976. július 6-án törölték az állományból. 505 ezer kilométert futott D 614-es motorral szerelték, Alvázszáma: 556.72-167/69** |
A GC 45-31 1971. augusztus 18-án helyezték forgalomba és 1978. október 19-én vonták ki. |
Az utolsó GA-s rendszámú
Ikarus
556 1970. október 2-án érkezett és 1979. december 29-én selejtezték A "Fürstben" szolgált |
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
Átalakítások a BKV-nál
*** A GA 81-04-est 1967
május 10-én minősítették át különjárati városnézővé
a Budapest Tourist megbízásából. Ajtóelrendezése 1-0-0-ra
változott és utasterében 2+2 ülésrendezést hoztak létre. A
jármű városnéző- és kirándulójáratokat bonyolított le,
1977. április 15-iki selejtezéséig.
Alvázszáma:
556.00-004/65 volt.**(Nagy
Zsolt)
GB 33-94
A GA 81-20 -> GA 82-30 -> GB 33-94 -ról küldök két képet. 1974, vagy 1975 nyarán
utaztunk vele
Nyugat-Dunántúlra egy brigádkirándulás alkalmából. A rendszámra nem emlékszem,
csak arra,
hogy a KISZ-busz volt. Sajnos egyik felvételen sem főszereplő a busz. A
felvételeket Tóth Sándor,
akkori kollegám készítette. Akkortájt a Fürst Üzemegységben dolgoztunk együtt a
2-es vonali
brigádban. Azóta nem találkoztam vele.
|
A kocsi színére nem emlékszem biztosan. Talán bordó és krémszín lehetett, de
elég ronda volt. A
belsejében u.n. repülőülések voltak, amelyeken a vasúti kocsik 1. osztályában
használatos
mokett anyagú huzat volt. A melegben gusztustalanul tapadt és porszagot
árasztott.
Úgy vélem, hogy ameddig nem találsz róla jobb képet, addig a semminél ezek is
többet
jelentenek.
|
Kép:
www.regifotok.hu |
GA-82-75
Autóipari Kutatóintézettől átvett Ikarus 556.70
a
KPM Autófelügyelet 7053/1973 sz. engedélyével
különjárati autóbusszá alakítva Sallai Üzemben.
Szállítható személyek: 42 fő gépjármű vezetővel és
idegenvezetővel együtt.