" A lényegesen korszerűbb, de z 1960-as évek fejlesztésének eredményességét jelezte az Ikarus gyár új és az eddigieknél csak rövid ideig használt járműtípusa az Ikarus 556. Hossza - 1 0885 mm - már megfelelt az Union Internationale Transports Publics (UITP) által ajánlott méreteknek. A korábbi nagy alapterületet elfoglaló megoldásoktól eltérően padló alatti motorral épült és az eddigi járműtípusokat meghaladó teljesítménnyel. Ennél a típusnál alkalmazták először a Rába (MAN-licenc) 2156 HM 6U típusú hathengeres, 141 kW teljesítményű, soros elrendezésű, padló alatti dízelmotort, amelynek hengerűrtartalma 9572 cm2. Befogadóképessége túlszárnyalta az előző típusokét, magasabb ablakaival barátságosabb lett.
Vezetőfülkéje már csupán a vezetőülést foglalta magába, tiszta levegőjű, nem zajos munkahely volt. Kifogásolni lehetett viszont az ajtóelrendezést. Bár már középső ajtót is alkalmaztak, de az ajtóméretek nem feleltek meg, az első ajtó 800 mm, a középső 1100 mm, míg a hátsó 1600 mm széles volt, azaz az első ajtó egy utasnak széles a középső kettőnek szűk, míg a hátsó kettőnek széles, de háromnak keskeny volt."
Hatósági
vizsga időpontja |
Rendszáma | Szolgálati hely |
Alvázszám | Motorszám | Megjegyzés |
1964.01.08. | GA 81-01~GA 81-05 | Fürst | 556-00-002~006/63 | 619.xx | |
1964.07.20. | GA 07-38II** | Récsei | 556/3 | EO 680/468-12 | |
1964.07.20.~65.01.04. | GA 81-06~GA 81-28 | Fürst, Récsei | 556-70-001~023/64 | 619.xx |
** Ikarus tulajdonú IK 556/3L típusú autóbusz,
amelyet kisérleti üzemre a FAÜ 1964. július 20-tól december
31-ig átvett.
(Férőhely: 25 ülő-, 75 állóhely,
önsúlya 9280 kg.)(Egy fotóra szükség lenne!!!)
1964 január 8-án a "Fürst" garázsból indultak útnak az első Ikarus 556 típusú autóbuszok. GA 81-01 az Ikarus 556 típus "0"-szériájának első kocsija, amit társaival együtt
1970-től
átrendszámoztak. A GA 81-01 a GA 82-14 rendszámot kapta. A GA
81-04-nek maradt a rendszáma.
A GA 81-16 és a GA 81-17 1968-ban
átkerült a VOLÁN-hoz, ahol emeletes
buszt építettek
belőlük.
Átrendszámozás időpontja |
Eredeti rendszám |
Fődarabcserét
követő új rendszám** |
Megjegyzés |
1970.01.13.~1970.07.20. | GA 81-01~GA 81-03 | GA 82-14~GA 82-16 | |
Nem lett átrendszámozva | GA 81-04 | - | 1967.05.10. Különjárati városnéző*** |
1970.01.13.~1970.07.20 | GA 81-05~GA 81-13 | GA 82-17~GA 82-25 | |
1970.01.13.~1970.07.20 | GA 81-14 | GA 82-26 | 65.09.06.
rendszámelvesztés miatt a még szabad GA 81-29-re számozva. |
1970.06.08. | GA 81-13 | GA 82-27 | |
1969.10.03 | GA 81-16 & GA 81-17 | GA 81-17 | `Emeletes
autóbusz építéshez átadva 20. AKÖV-nek (Budapest) |
1970.01.13.~1970.07.20 | GA 81-18~GA 81-28 | GA 82-28~GA 82-38 | |
1973.02.02. | GA 82-30 ex. GA 81-20 | GB 33-94 | A vállalati KISZ. bizottságnak átadva* |
*Egy fotóra nagy szükség lenne!!!
**A KPM autófelügyelet 4559-7/69
számú engedélyével felújításkor az eredeti fődarabokat a
sorozatgyártásnál alkalmazottakra cserélték.
*** A GA 81-04-est 1967 május 10-én
minősítették át különjárati városnézővé a Budapest
Tourist megbízásából. Ajtóelrendezése 1-0-0-ra változott
és utasterében 2+2 ülésrendezést hoztak létre. A jármű
városnéző- és kirándulójáratokat bonyolított le, 1977.
április 15-iki selejtezéséig.
Alvázszáma: 556.00-004/65 volt.**(Nagy Zsolt)
1968-tól a sorozat végül is a GA
81-31-től kezdődik, és a "GA"-s forgalmi rendszámok
közül a GA 82-75-ig tart.
A GA 81-32-nek rendszáma elveszett
átszámozva GA 82-08-ra **.
Az állomány, korábbi és további változásai
Év | Nyitó állomány |
+ - |
Állományváltozás | Záró állomány |
Egyéb |
1964 | 0 | (+28) | GA 81-01~81-28 | 28 | |
1966 | 28 | (+1) | GA 81-29 (65.12.31) | 29 | |
1967 | 29 | (-1) | GA 81-04 | 28 | különjárati állományba |
1968 | 28 | (+52) (-2) |
GA 81-31~82-00;
GA 82-09~82-13 GA 81-16; GA 81-17* |
78 | * Emeletes busz
átépítés A 4-es 5-ös viszonylaton közlekedő Ik 620-asokat cserélték fel ezzel a szállítással |
1969 | 78 | (+30) | GA 81-76~82-00; GA 82-09~82-13 | 108 | |
1970 | 108 | (+35) | GA 82-40~82-74 | 143 | |
1971 | 143 | (+50) | GC 45-01~45-50 | 193 | |
1972 | 193 | (+78) | GC 45-51~46-13; GC 47-15~47-29 | 271 | Ekkor már
keveredik a rendszám az Ik-280-asokkal |
1973 | 271 | (-1) | GA 82-30 ex. GA 81-20 | 270 | KISZ. busz |
Évszám | Meglévő állomány | Selejtezés db. | Záró állomány | Egyéb |
1975 | 270 | -8 | 262 | |
1976 | 262 | -61 | 201 | |
1977 | 201 | -50 | 151 | Átminősítés Oktatóbusz: GC 45-64; GC 45-88 Munkásszállító: GC 45-28; GC 45-41 |
1978 | 151 | -77 | 74 | |
1979 | 74 | -57 | 20 | Átminősítés Oktatóbusz: GC 45-64; GC 45-88 Munkásszállító: GC 45-28 autóbuszállományba véve; |
1980 | 20 | -20 | 0 |
Az Ikarus 556-os típusból 1964 és 1972 között 274-et vettek állományba.
A fővárosi
lakótelepek kiépülése újabb viszonylatok indítását
igényelték.
1973. május 17-től indították a 73-as viszonylatot és
1973. szeptember 3-tól a 173E, expressz járatot az Újpalota lakótelepre.
Viszonylat | Útvonal | Menetidő perc |
|
73 | Bosnyák tér - Újpalota, Felszabadulás útja | 12 | `73-tól |
173E | Baross tér, Keleti pu. - Újpalota, Felszabadulás útja | 22 | `73-tól |
GA 82-32 ex GA 81-22 |
Alvázszáma: 556 70/018/64** |
|
GA 81-49 |
Hatósági vizsga: 1968. január 4.állományból törlése: 1976. február 1. Alv.sz.:556.71-030/67. Motor:D614 a motorcseréig |
Mint a képen is látható, a sofőrje nagyon odafigyelt a járművére, festegette, díszítgette. A hűtőrácson látható IKARUS jel is csak ezen a járművön volt, akkor már. Nagy Zsolt** kimutatásában található, hogy 1971. január 18-tól "a KPM Af 4137/70 sz. engedélyével D2156 HM 6 U típusú Rába-MAN motor és AS 70-6 típusú sebességváltó került beépítésre. 500000 Km-t futott."** A 155-ös gyorsjáraton járt a 155-ös csuklósításáig. |
|
|
|
Viszonylat | Útvonal | Menetidő perc |
|
2 | Irinyi u. - Lánchíd -Böszörményi út - Lékai J. tér - Szendrő u. | 21 |
GA 81-69 |
|
GA 82-09 |
1969 november 11-i
szállítású Ikarus 556. "Récsei" garázs
üzemeltetésébe került. 1976. július 6-án törölték az állományból. 505 ezer kilométert futott D 614-es motorral szerelték, Alvázszáma: 556.72-167/69** |
Viszonylat | Útvonal | Menetidő perc |
|
22 | Moszkva tér - Budakeszi út - BUDAKESZI | 22 | |
122 | Moszkva tér - Budakeszi út - BUDAKESZI | `71. január 3. | |
156E | Moszkva tér - Hűvosvölgy, Hidegkúti út | 13 | `73. április 2. |
voltak forgalomban. Mindkét busz az Óbudában kezdtek, de a GA 82-41-es 1978-ban átkerült a "Fürst" üe. állományába. |
Az 5-ös viszonylat útvonala a Metró, 1972-es átadása előtt és után. |
Viszonylat | Útvonal | Menetidő perc |
|
5 | Dembinszky u. - Lánchíd - Moszkva tér - Pasaréti tér | 29 | `72-ig |
5 | Március 15. tér - Pasaréti tér | 20 | `73-tól |
1970. november 15-re készült el a Keleti pályaudvar indulási oldalán az Újpestre járó 20, 20A, 30-as atóboszok korszerűsített végállomása. |
Viszonylat | Útvonal | Menetidő perc |
20 | Keleti pu. - Reitter F. u. - Újpest, Fóti út | 31 |
30 | Keleti pu. - Reitter F. u. - Béke út - Megyer, Szondy u. | 34 |
|
|
|
A lentebb látható GC 45-31 testvére. Úgy tűnik, a 32-re végződő rendszámú kocsik, nem túl szerencsések. |
Viszonylat | Útvonal | Menetidő perc |
14 | Kosztolányi D. tér - Baross Gábor telep, Ispiláng u. | 32 |
A GC
45-311971. augusztus 18-án helyezték
forgalomba és 1978. október 19-én vonták ki.
|
Ikarus 556 Ferihegyen
A MALÉV is sokáig használt Ikarus 556-ost |
A FAÜ-hez 1964.12.23-án a érkezett GA-81-16 és a GA-81-17 rsz. Ikarusz 556-os autóbuszokat 1968.10.03-án emeletes autóbusz építéshez átadták a 20 sz. AKÖV-nek |
Reprodukció az Autó-Motor 1969. januári számából |
|
|
A FAÜ először 1964-ben vásásrolt az Ikarus 180-as típusból. |
Hatósági
vizsga időpontja |
Rendszáma | Szolgálati hely |
Alvázszám | Motorszám | Megjegyzés |
1964.01.10. | GA 85-10~GA 85-18 | Fürst | 180.00.63/01~/09 | 619.xx | |
1964.10.17. | GA 07-30II** | Récsei | 180.00/12-64 | EO 680/468/11 | |
65.01.13. | GA 85-19 | Fürst | na. | na. | Az AUTÓKER-től |
1965.09.27.~65.12.31. | GA 85-21~GA 85-43 | Fürst | 180.70-001~02x/64 | 619.xx |
Az állomány, korábbi és további változásai
Év | Nyitó állomány |
+ - |
Állományváltozás | Záró állomány |
Egyéb |
1964 | 0 | (+10) | GA 85-10~85-19 | 10 | |
1965 | 10 | +21 | GA 85-21~85-41 | 31 | GA 85-18 -> GA 85-20 |
1966 | 31 | +2 | GA 85-42; GA 85-43 | 33 | |
1967 | 33 | +20 | GA 86-53~86-72 | 53 | Ikarus 180-asok kapják, folytatólagosan az addigra már gyártásukat befejezett FAÜ csuklósok rendszámát |
1968 | 53 | +111 | GA 86-73~87-83 | 164 | |
1969 | 164 | +65 | GA 96-26~96-90 | 229 | |
1970 | 229 | +50 | GA 87-84~88-00;
GA 95-88~96-00 GA 96-06~96-25 |
279 | A GA
96-01~05 VOLÁN-os rendszám GA 95-80~84 Különjárati |
1971 | 279 | +26 | GA 96-91~97-00; GC 46-14~46-29 | 305 | GC 46-13-ig Ikarus 556 |
1972 | 305 | +110 | GC 46-30~46-99;
GC 47-00~47-14 GC 47-30~47-53; GA 95-85 |
415 | Ekkor
már keveredik a rendszám az Ik-260-asokkal GC 47-15~47-29 Ikarus 556 |
1973 | 415 | 0 | 415 |
Évszám | Meglévő állomány | Selejtezés db. | Záró állomány | Egyéb |
1974 | 415 | -17 | 398 | |
1975 | 398 | -14 | 384 | |
1976 | 384 | -114 | 270 | |
1977 | 270 | -84 | 186 | |
1978 | 186 | -60 | 126 | |
1979 | 126 | -35 | 91 | |
1980 | 91 | -91 | 0 | Az utolsó 41
db. Ikarus 180-ast az Óbuda üe. selejtezte 1980. január 20-án |
GA 85-11, GA 85-12. Minkét buszt 1964. 01.10-én vették állományba. Alv.sz. 180.00.63/02 és 03** |
A Fürst garázs állományába tartozott, mindvégig. 16 év elteltével 1980. január 15.-én törölték az állományból.** | Kezdetben a "Fürst" garázs állományába tartozott, majd áthelyezték az Óbudai garázsba. 1978. szeptember 1-én selejtezték.** |
GA 85-21-től GA 85-43-ig az Ikarus 180-asok viszonylatszámjelzője kisméretű, négyzetalakú volt. A vezetőfülke oldalablakán egy törés volt amit a későbbi típusoknál elhagytak és a viszonylatszámjelzőt is széles téglalap alakúra gyártották. |
|
|
|||
|
|
|||
* A 155-ös gyorsviszonylat 1970. december 1-től közlekedett |
Viszonylat | Útvonal | Menetidő perc |
|
55 | Óbuda, Miklós u. - Árpád híd - Hungária krt. - Népliget | 38 | |
155 | Óbuda, Miklós u. - Árpád híd - Hungária krt. - Népliget | 30 | `70-től |
Viszonylat | Útvonal | Menetidő perc |
|
6 | Nagyvárad tér - Kálvin tér - Margit híd - Óbuda, Miklós u. | 33 | `76-ig |
6 | Engels tér - Margit híd - Óbuda, Miklós u. | `76. december 31. | |
6 | Nyugati pu.- Margit híd - Óbuda, Bogdáni út | `81. december 30. |
GA 86-87 | 1968. január 1-től, 1977. október 25-ig üzemelt** | ||
|
|||
|
GA 95-91 balesete.
Viszonylat | Útvonal | Menetidő perc |
|
1 | Kacsóh P. út - Szabadság híd - Bartók B. út - Kelenföldi pu. | 29 | megszűnt |
|
|
A felvétel valamikor 1975-ben készülhetett, mert az Óbudai garázs 1974. végén kapott 260-as Ikarust |
|
GC 46-25 |
~
~ |
GC 46-72 |
~
~ |
Viszonylat | Útvonal | Menetidő perc |
|
12 | Karolina út -
Alkotás u. - Moszkva tér - Nagykörút - Petőfi híd -
Karolina út körforgalom, mindkét irányban |
43 | `88 január 4-ig |
12A | Moszkva tér - Nagykörút - Petőfi híd - Boráros tér | 23 | `88 január 4-ig |
12 | Moszkva tér - Nagykörút - Petőfi híd - Boráros tér | 22 | `88 január 4-ig |
|
|
Haller utca, volt Hámán Kató út 1976-ban. A képen a GC 47-00 rendszámú Ikarus 180, a 33. viszonylaton. |
Viszonylat | Útvonal | Menetidő perc |
|
33 | Dandár u. - Mező I. út - Csanádi u. - Dráva u. | 29 | megszűnt |
|
|
Selejtezések
|
Frsz. | Szolg.hely | Alv.szám | Hatósági vizsga | Állományból törl. | Telj. kocsi km. |
GA 87-00 | Récsei | 180.72-078/68 | 68.08.08. | 77.04.27. | n.a. |
GA 87-25 | Récsei | 180.72-137/68 | 68.08.25 | 75.12.09 | 460 ezer km. |
GA 87-29 | Récsei | 180.72-136/68 | 68.08.25 | 76.05.24 | n.a. |
GA 96-87 | Récsei | 180.72-435/68 | 69.08.26 | 76.01.06 | n.a. |
GC 46-25 | Fürst | 180.36-1421/71 | 71.12.18. | 76.12.06. | 585 ezer km. |
GC 46-96 | Fürst -> Óbudai | 180.36-1670/72 | 72.09.23 | 80.01.06 | n.a. |
Külföld, Lengyelország 1972.