"Az Ikarus gyár, a Csepel-Steyr együttműködés keretében 1952-ben kezdte meg a hathengeres, 91,5 kW-os, rendkívül zajos motorral felszerelt, 0-2-2 ajtóelrendezésű, 24 ülő és 37 álló utas szállítására alkalmas,
 
 
 
Egy gyönyörű kép. Valahol Mátyásföldön készülhetett.
 
Ikarus 60 típusú, közepes méretű autóbusz gyártását."
  "Vezetőfülkéje a kocsi alapterületének 17%-át foglalta el. Ebbe a fülkébe zárták a motort is, ami a vezetö munkáját nehezítette. Az amúgy sem nagy (9310 mm hosszú) kocsi ikerajtajai szűkek voltak: elöl 1100, hátul 1200 mm szélesek. Ráadásul az elülső ajtó csak leszállásra szolgált.
 
 
A kocsi ablakai is kicsinyek voltak és magasan kezdődtek, az erősen domború tető miatt felső élük alacsonyan helyezkedtek el és ez az utasteret nyomasztotta."

 

Az 1955.03.14-én beszerzett GF 811-es Ikarus 60.
Ikarusz 60 (reprodukcio)

Az 1958-as rendszámváltoztatás után GA 06-23, majd csuklósítás után GA-85-09 rendszámon futott, 1963.12.22-ig a "Récsei" garázs üzemeltetésében.**

A GF 811-es retusálva
Amerikai retus után.
**Ez az Ikarus 60-as típus egyik korai szállításból származó kocsi még forgattyúval leereszthető keret nélküli ablakokkal.

 

"Az első kocsi 1952. február 15-én a Rákoscsabára járó 62 -es vonalán lépett szolgálatba. Ebből a típusból a Fővárosi Autóbuszüzem 1952-ben 57 autóbuszt vett át. Ezeket a járműveket 1959-ig folyamatosan szállították. Belőlük ekkor 507 közlekedett a fővárosban."

Ikarusz 60-as a 12-esen
A Nemzeti Színház, Ikarusz 60-sal, Bukfenccel és egy Ikarusz 30-cal
 
GF 950
eredeti világoskék festéssel
 
GF 792   GF 817
 
    `54-ben kezdődött a pótkocsis program
     
A GF 885   GF 915
 
egyedi festésű, lengyel exportból maradt busz    
     
  GF 969
 
   
         
GA 05-36   GA 08-64
 
     

 

A fent látható autóbuszok adatai**
Hatósági vizsga Rend
1952
szám
1958
Telephely Áll. törlés FAÜ Csuklós Megjegyzés
1955.05.28 GF 792 GA 06-10 Fürst 63.12.09 GA 85-08  
1955.03.14 GF 817 GA 06-19 Kilián 63.10.09 GA 84-59  
1955.02.10 GF 885 GA 06-95 Fürst 63.12.06 GA 85-00 Egyedi színezés, lengyel exportból
1956.07.30 GF 915 GA 07-50 Récsei 63.10.25 GA 84-89  
1957.09.06 GF 969 GA 05-22 Récsei 67.07.15 n.a.  
1957.09.18 GF 983 GA 05-36 Récsei 66.08.28 GA 85-95 Alv.sz: 60.1155
1959.04.14 - GA 08-64 Récsei 66.05.05 utánfutó

 


 

<= GB 16-44 =>

Egy 1972-ben készült felvétel. Egy városi közlekedésböl származó, átalakított Ikarus 60-as.

 


 

FAÜ csuklós 1960

"A növekvő városi forgalomban a pótkocsis autóbuszok nehézkességük, a vontatott jármű kilengése miatt kedvezőtlennek bizonyultak. A FAÜ a nagyobb befogadóképességű, kevezőbb menetdinamikai tulajdonsággal rendelkező csuklós buszok bevezetését határozta el. Az első háromtengelyes jármű tevezése 1960 májusában kezdődött. A Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla tervezte GA 12-00 forgalmi rendszámú prototípus 1960 november 5-én lépett szolgálatba. A 0-2-2-2 ajtóelrendezésű, 15000 mm hosszú, Csepel D 614 típusú motorral felszerelt járművel kedvező tapasztalatolkat szereztek, 200 utast szállíthatott a pótkocsis szerelvény 130 utasával szemben." A FAÜ, Ikarus 620-as autóbuszokból is készített két kisérleti kocsit. A négytengelyes GA 60-00 -ast 1961. március 31-én, a háromtengelyes GA 59-00-ást 1962 június 1-jén helyezték üzembe.

Jellegrajz és fotó

Ikarusz 60 Tr5 jellegrajz

Az utánfutókhoz 148 Tr5-ös és 169 Ikarus 60 karosszériát használtak fel. A FAÜ saját magának 317 autóbusz készített.

 

  " Az első csuklós autóbusz 1960 november 7-én az 1-es viszonylaton (GA 12-00) állt szolgálatba."  
 
A Récseiben, PROBA 99-76 rendszámmal.
 
  A GA 06-00 ex. GF 751-es Ikarusz 60-asból és egy Tr5 felhasználásából. Ezt a típussorozatot ITC 600 megjelölést kapta.
1962.11.01-től a GA 83-02 frsz.-t kapta. 1967. július 31-én vonták ki a forgalomból.
 
13 db. ITC 600-ast a képen látható, egyszínűre festettek és csak az utána gyártott buszokat festették a szabványos szürke csíkkal.
A "Récsei" garázs előtt készített felvételen egy "csíkos" és egy "csík" nélküli FAÜ csuklós.
 

 

     
 
 
GA 83-48   GA 83-37

 

GA 84-87 (repró)

1963-tól gyártották a képen látható, GA 84-87 Ikarus ICC 660 típust amelyeket már 2 db Ikarus 60 típusú buszokból állítottak össze, ellenben a rajzon láthatót, melyet Ikarus 60-as autóbuszból és egy leselejtezett MÁVAG TR-5-ös járműből, amiből az utánfutórészt készítették.

Ikarusz 60-as korában GF 914 és GA 07-49 renszámon futott. Csuklósítása utáni hatósági vizsgája 1963.10.19-én volt. 1972.10.27-én selejtezték le.**

"A csuklós kocsikon 35 ülő- és 97 állóhelyet alakítottak ki. Az ötlet és az üzembehelyezést közt nyolc hónap telt el. A Fővárosi Autóbuszüzem "Sallai" főműhelyében "csuklós szalagot" hoztak létre. A néhány nullszériás autóbusz 1961 április elején az óbudai 6-os viszonylaton közlekedett. A sorozati kocsik 1961 júliusától jelentek meg a főváros utcáin. A nagykörúti 12-es és 12A vonalán váltották fel a régebbi típusokat"

Pihenoben
GA 85-59 ex. GA 07-72
1966-tól 1975-ig közlekedett.

A "Récseiből" 1969-ben került át a "Kilián" ü.e.-be és onnan is selejtezték.

A Boráros téri végállomáson
 
GA 85-61 ex. GA 05-11
1966-tól 1975-ig közlekedett.

A "Récseiből" 1969-ben került át a "Kilián" ü.e.-be és onnan is selejtezték. A leírás szerint a Közlekedési Múzeumnak átadták, de ennek mostanában semmi nyoma.

A GA 85-61 a Horváth Mihály téren a 12-es viszonylaton, a körút felújításakor ill. a Blaha Lujza téri aluljáró építésekor.
 
GA 85-81 ex. GA 08-98
1966-tól 1975. decemberig közlekedett.

790,0 ezer km.-t futott. Alv.sz.:510/13/5903/70

 

"Kiliános" FAÜ csuklósok a Récseiben a FAV átépítésekor

 

Mi volt a busznak a rendszáma?

Az Erzsébet híd átadása.

A hídon egy FAÜ csuklós (GA-8?-??), és egy Bengáli 1228.

 

Az Erzsébat híd budai hídföje egy FAÜ csuklóssal ( 7/c )
A híd átadása utáni napon

 

<=Az Erzsébat híd, egy FAÜ csuklóssal a 7/c-n.

A hídon egy FAÜ csuklós (7/c) és egy "Bukfenc". =>

 

GA 84-89 ex. GA 07-50

Besz.:1956. június 30. (GF 915) Csuklósítva:1963. október 23. Selejtezve:1973. június 5.

És mégegyszer az Erzsébet híd.

 

GA 85-90

FAÜ csuklós -GA 85-90 - 1972. 75-ös trolipótló a Hungária krt-on. A képen látható csuklós, Ikarusz 60-as rendszáma GA 05-31 volt, átalakítása 1966.07.20-án fejeződött be. 1975.12.03-án selejtezték a "Kilián" garázsban.**

Egy FAÜ csuklós a Rácz fürdő megállóból indul.

 

 

 

Az 1966.02.04-én átadott GA-85-44-es FAÜ csuklós az Ajtósi Dűrer sorra kanyarodik. Ikarus 60-as rendszáma GA 05-00 volt. 1975.01.01-én törölték az állományból.

 

 
A FAV átépítésekor FAÜ csuklósokkal pótolták a földalattit
 

 


A FAÜ autóbusz-elosztás a lent felsorolt típusok szerint, 1958-tól a BKV megalakulásáig

 

Év 30 31 60 FAÜ
1958 128   437  
1959 79 16 507  
1960 22 16 504 1
1961 14 23 457 50
1962   9 369 145
1963     242 210
1964     240 210
1965     166 210
1966     70 270
1967       287

 

 
 

 

* Nagy Zsolt "AUTOBUSZ 1951-1972" c. gyűjtéséből


Reprodukciók

Vissza a kezdőlapra