"Az Ikarus gyár, a Csepel-Steyr
együttműködés keretében 1952-ben kezdte meg a
hathengeres, 91,5 kW-os, rendkívül zajos motorral
felszerelt, 0-2-2 ajtóelrendezésű, 24 ülő és 37
álló utas szállítására alkalmas, |
Ikarus 60 típusú, közepes méretű autóbusz gyártását." |
"Vezetőfülkéje a kocsi alapterületének 17%-át foglalta el. Ebbe a fülkébe zárták a motort is, ami a vezetö munkáját nehezítette. Az amúgy sem nagy (9310 mm hosszú) kocsi ikerajtajai szűkek voltak: elöl 1100, hátul 1200 mm szélesek. Ráadásul az elülső ajtó csak leszállásra szolgált. |
|
Az 1955.03.14-én beszerzett
GF 811-es Ikarus 60. Az 1958-as rendszámváltoztatás után GA 06-23, majd csuklósítás után GA-85-09 rendszámon futott, 1963.12.22-ig a "Récsei" garázs üzemeltetésében.** |
|
GF 792 | GF 817 | |
`54-ben kezdődött a pótkocsis program | ||
A GF 885 | GF 915 | |
egyedi festésű, lengyel exportból maradt busz | ||
A fent látható autóbuszok adatai** |
Hatósági vizsga | Rend
|
szám
|
Telephely | Áll. törlés | FAÜ Csuklós | Megjegyzés | ||
1955.05.28 | GF 792 | GA 06-10 | Fürst | 63.12.09 | GA 85-08 | |||
1955.03.14 | GF 817 | GA 06-19 | Kilián | 63.10.09 | GA 84-59 | |||
1955.02.10 | GF 885 | GA 06-95 | Fürst | 63.12.06 | GA 85-00 | Egyedi színezés, lengyel exportból | ||
1956.07.30 | GF 915 | GA 07-50 | Récsei | 63.10.25 | GA 84-89 | |||
1957.09.06 | GF 969 | GA 05-22 | Récsei | 67.07.15 | n.a. | |||
1957.09.18 | GF 983 | GA 05-36 | Récsei | 66.08.28 | GA 85-95 | Alv.sz: 60.1155 | ||
1959.04.14 | - | GA 08-64 | Récsei | 66.05.05 | utánfutó |
<= GB 16-44 =>
Egy 1972-ben készült felvétel. Egy városi közlekedésböl származó, átalakított Ikarus 60-as. |
FAÜ csuklós 1960
"A növekvő városi forgalomban a pótkocsis autóbuszok nehézkességük, a vontatott jármű kilengése miatt kedvezőtlennek bizonyultak. A FAÜ a nagyobb befogadóképességű, kevezőbb menetdinamikai tulajdonsággal rendelkező csuklós buszok bevezetését határozta el. Az első háromtengelyes jármű tevezése 1960 májusában kezdődött. A Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla tervezte GA 12-00 forgalmi rendszámú prototípus 1960 november 5-én lépett szolgálatba. A 0-2-2-2 ajtóelrendezésű, 15000 mm hosszú, Csepel D 614 típusú motorral felszerelt járművel kedvező tapasztalatolkat szereztek, 200 utast szállíthatott a pótkocsis szerelvény 130 utasával szemben." A FAÜ, Ikarus 620-as autóbuszokból is készített két kisérleti kocsit. A négytengelyes GA 60-00 -ast 1961. március 31-én, a háromtengelyes GA 59-00-ást 1962 június 1-jén helyezték üzembe.
Jellegrajz és fotó
Az utánfutókhoz 148 Tr5-ös és 169 Ikarus 60 karosszériát használtak fel. A FAÜ saját magának 317 autóbusz készített. |
" Az első csuklós autóbusz 1960 november 7-én az 1-es viszonylaton (GA 12-00) állt szolgálatba." | ||
A GA
06-00 ex. GF 751-es
Ikarusz 60-asból és egy Tr5 felhasználásából. Ezt a
típussorozatot ITC 600 megjelölést kapta. 1962.11.01-től a GA 83-02 frsz.-t kapta. 1967. július 31-én vonták ki a forgalomból. |
13 db. ITC
600-ast a képen látható, egyszínűre festettek és
csak az utána gyártott buszokat festették a
szabványos szürke csíkkal. A "Récsei" garázs előtt készített felvételen egy "csíkos" és egy "csík" nélküli FAÜ csuklós. |
|
"A csuklós kocsikon 35 ülő- és 97 állóhelyet alakítottak ki. Az ötlet és az üzembehelyezést közt nyolc hónap telt el. A Fővárosi Autóbuszüzem "Sallai" főműhelyében "csuklós szalagot" hoztak létre. A néhány nullszériás autóbusz 1961 április elején az óbudai 6-os viszonylaton közlekedett. A sorozati kocsik 1961 júliusától jelentek meg a főváros utcáin. A nagykörúti 12-es és 12A vonalán váltották fel a régebbi típusokat"
|
|
|
|
Az Erzsébet híd átadása. |
Az Erzsébat híd budai hídföje egy FAÜ csuklóssal ( 7/c ) |
<=Az Erzsébat híd, egy
FAÜ csuklóssal a 7/c-n. A hídon egy FAÜ csuklós (7/c) és egy "Bukfenc". => |
|
|
FAÜ csuklós -GA 85-90 - 1972. 75-ös trolipótló a Hungária krt-on. A képen látható csuklós, Ikarusz 60-as rendszáma GA 05-31 volt, átalakítása 1966.07.20-án fejeződött be. 1975.12.03-án selejtezték a "Kilián" garázsban.** Egy FAÜ csuklós a Rácz fürdő megállóból indul. |
Az 1966.02.04-én átadott GA-85-44-es FAÜ csuklós az Ajtósi Dűrer sorra kanyarodik. Ikarus 60-as rendszáma GA 05-00 volt. 1975.01.01-én törölték az állományból. |
Év | 30 | 31 | 60 | FAÜ |
1958 | 128 | 437 | ||
1959 | 79 | 16 | 507 | |
1960 | 22 | 16 | 504 | 1 |
1961 | 14 | 23 | 457 | 50 |
1962 | 9 | 369 | 145 | |
1963 | 242 | 210 | ||
1964 | 240 | 210 | ||
1965 | 166 | 210 | ||
1966 | 70 | 270 | ||
1967 | 287 |
* Nagy Zsolt "AUTOBUSZ 1951-1972" c. gyűjtéséből