"1972-től jelent meg az
Ikarus két új típusa: a kéttengelyű, padló alatti motoros, 2-2-2 ajtóelrendezésű Ikarus 260 típus és a csuklós 2-2-2-2 ajtóelrendezésű Ikarus 280 típus. Hosszuk 11, illetve 16,5 méter volt. |
Ezeknél a kocsiknál eltértek az eddigi tetőhajlattól és négyszög-keresztmetszetű kocsiszekrényt alkalmaztak, így az ablakok felső éle egészen magasra került, ami különösen az álló utasoknak kedvezett. Az ikerajtó nyílásszélessége 1300 mm. lett, és ez az utascserét lényegesen megkönnyítette. A vezető munkájának megkönnyítésére hidraulikus szervokormányt és Prága típusú hidromechanikus, automatikus sebességváltót alkalmaztak." |
Gyártmány, típus | Befogadó kép. | Ülohely % | Fajlagos telj. kW/t | Padlómagasság mm |
Ikarus 260 | 75 | 28,9 | 9,92 | 920 |
"A közúti
járműprogram előrehaladása kedvezően befolyásolta a
hazai autóbusz-közlekedés fejlődését. Az Ikarus
200-as család városi forgalomra készült kéttengelyes
és csuklós prototípus próbaüzemére a BKV-t
kérték fel. E járművek fő méretének változása
az Ikarus 556 és 180 típushoz viszonyítva nem volt
számottevő." A karosszéria vonalai, szerkezeti megoldásai egyszerűbb mértani alakúak, simább vonalvezetésűek. A kocsiszekrény önhordó, hegesztett szerkezet. Az ilyen kialakítás a jármű saját tömegének csökkenését eredményezte. Az autóbuszokra a gyakorlatban bevált, megbízható fekvő hathengeres RÁBA-MAN 2156 HM 6U típusú, 141 kW teljesítményű, középen padló alatt elhelyezett motor került. A Knorr fékrendszerrel a jármű üzembiztosabbá vált. (Több egymástól független és egymást kiegészítő berendezés - kétkörös légfék, rugóerő-tárolós rögzítőfék, kipufogófék /BUBU/ - növelte a rendszer megbízhatóságát. A magasan végződő ablakaival jó kilátást nyújtó típus külső és belső esztétikai megjelenése előnyére változott. A biztonsági üvegből készült oldalablakok negyedrészben voltak eltolhatók" |
Részlet: Budapest
tömegközlekedésének másfél évszázada
A Fővárosi autóbusz-közlekedés 75 éve
Az Ikarus 260 és az Ikarus 280
típusú buszoknak 1972-ben kezdődött a
sorozatgyártásuk. Az Ikarus 260-as és 280-as típusok
Magyarországra készült tagjait 1976-ig egyrészes,
magasabb műszerfal jellemezte, később 3 részes
műszerfallal készültek, a hetvenes évek elején
jellemző volt a hosszú I K A R U S
felirat, 1974, 75-ig 1/4 részben eltolható ablakkal
készültek, ezután került bevezetésre a 1/2 részben
eltolható ablak. 1980-ig az Ikarus 200-as buszokon az
ajtó nélküli oldal utolsó ablaka osztatlan volt.
1984-ig ezek a buszok Trilex keréktárcsával
készültek. E tárcsa néhány típusra 1985-től is
jellemző pl.: Ik 250, Ik 266. Szintén 1984-ig volt jellemző az Ik 260, 280-as típusra a harmonikaajtó (ráncajtó), ezután bolygóajtóval készültek, de egyes külföldi országokba készülő ilyen típusú buszokra később is jellemző volt a Trilex keréktárcsa vagy a ránc (harmonika) ajtó. |
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
Az első, Ikarus tulajdonú kísérleti autóbusz, | ||||
GA 95-86 | ||||
A
szükséges átalakítások után a "MEZŐ"
üe. különjárati autóbusza lett.
|
Az első szériás Ikarus 260-as a |
GC 47-54 |
oktató
busz lett 1977. március 16-án, ezzel együtt a
"Fürst"-ből az Autóbusz Különjárati Üzem
Trolibusz Üzemegységhez került. Az 1982-es
átrendszámozáskor a BU 10-74-es
rendszámot kapta. 1984. augusztus 24-én törölték az
állományból. A másik, elsőszériás 260-as, a GC
47-59 érte meg a BKV-nál az
átrendszámozást. BU 10-75-re
számozták át és ugyan az az év szeptemberében,
törölték is az állományból 1983. februárjában
eladták. A GC 47-63-ast 1979-ben,
átalakították étkezőbusszá. FS 10-75 rendszámot kapta.**( Nagy Zsolt ) |
GC 47-65 |
1972 decmber 21-én kezdte a
"Récseiben", és 1980. január 17-én selejtezték. A 20. VOLÁN vette meg. Alv.sz.: 260.00.007/72 |
|
A GC
47-71 az első szériával érkezett, 1972
december 22-én. 1982. decemberében a 11. VOLÁN vásárolta meg. **(Nagy Zsolt) |
Az Ikarus 260-as autóbuszok hegyi jellegű vonalakra való beosztása kezdetben tiltva volt. 1973. júniusában a KPM. Autófelügyelet 100/290/1972.12.22 "Sorozat típus bizonyítvány" alapján a járművek hegyi útvonalon való közlekedését engedélyezte. **(Nagy Zsolt)
1973. decemberében nagy tételben érkeztek Ikarus 260-asok a BKV részére. Ebből a szállításból már kapott a "Mező" is. |
Típus | Rendszám | Állományba vétel | Forgalmi telep | Alvázszám | Motor | Egyéb |
260.00 | GC 47-74~GC 48-25 | 73.12.18~74.01.09. | Fürst | 18xx/72 ~ | D 2156 HM 6K | |
260.00 | GC 48-26~GC 48-84 | 73.12.18~74.01.09. | Récsei | 18xx~19xx/72 ~ | D 2156 HM 6K | |
260.00 | GC 48-26~GC 48-84 | 73.12.18~74.01.09. | Mező | 18xx~19xx/72 ~ | D 2156 HM 6K |
GC 47-84 |
1973. december
18-án került a "Fürst" garázs
üzemeltetésébe. A.sz.: 260.00.1868/73 Az ez
időszakban érkezett Ikarus 260-asok, hegyi útvonalra,
csak 5000 Km-es síkterepi teljesítmény után
osztották be. 1974 nyarán gyakorlatilag csak a 22-es viszonylaton közlekedett. |
Az 1982-es átszámozást már nem érte meg a BKV-nál, 1981 februárban selejtezték és eladták a 12. VOLÁN-nak |
A BKV. belső utasítása szerint, 1974. június 1-től a GC 48-84-est, áthelyezték Óbudára a szükséges üzemi tapasztalatok megszerzése érdekében. Ez volt az első "panorámás" az Óbudai garázsban. 1981. januárjában az 5. VOLÁN vásárolta meg. 1974. októbertől aztán az Óbuda is megkapja az első új Ikarus 260-asokat. |
Az Óbudai Üzemegység első Ikarus 260-as autóbuszai rendszám szerint. |
1974.06.01 | GC 48-84 |
1974.10.12 ~ 1975.01.07 | GC 49-37 ~ GC 49-79 |
Az 1974. augusztus 9-ei BKV - Ikarus szerződés alapján a módosított konstrukciójú vázszerkezet tartóssági próbájára az Ikarus tulajdonú autóbuszt ( GC 49-36, alv.sz.: 260.01.1316/74, motor típus - szám: D2156 HM 6U - 100/274.509 ), a BKV próbaüzemeltetésre átveszi. A próbaüzem 200 000 km teljesítéséig tart. A BKV a legtöbb kilóméter teljesíményt eredményező, legnagyobb zsúfoltságú, legrosszabb útviszonyú viszonylatokra osztja be. A "Mezőbe" érkezett, de több üzemegységet megjárt. ( "Fürst, Récsei, Kilián" ) 1976-ban az Ikarus visszakapta, majd újra a BKV-hoz került. **(Nagy Zsolt) |
Egy a 20. VOLÁN-nak eladott ex. BKV-s Ikarus 260-as még üzemképesen |
1973
decembertől, 1980 januárig volt a BKV tulajdona,
társaihoz hasonlóan márciusban vette meg a VOLÁN. |
GC 48-89 | az 1982-es átszámozást már nem a BKV-nál élte meg. | |
|
||
GC 49-63 | ||
Találtam egy régi képet, a busz éppen a gyors 12-esre áll ki 1977/78 telén. A kép a Bécsi úton készült, a Margit kórház előtt, a kocsi előtt a 60-as áll a megállóban. Eddig egyetlen oldalon sem láttam utastéri fotót az első szériás BKV-s 260-asokról. Jól látszik rajta, hogy még van oldalt fordított ülés a 2-es ajtó után, a lépcsőknél a kapaszkodó nem fehér, hanem tiszta alumínium, a tele-ablaknál lévő táblatartóba helyezett táblát meg csak kívülről lehet leolvasni, a fülkeajtón pedig nem famintás a dekorit lemezelés. Lotharides György
|
||
GC 49-21 | |||
|
|
||
|
||
1974. októberétől egész decemberig folyamatosan érkeztek Ikarus 260-asok a BKV üzemegységeihez. Az első 260-as sorozat ekkor került az Óbudához és a "Kiliánhoz". |
GC 50-25 |
1974 decemberében érkezett. Az átszámozáskor BU 11-66 rendszámot kapta |
Alv.sz.: 260.00.3011/74 |
1982 októberében a 15. VOLÁN vásárolta meg. Mindvégig a "Récsei" garázsban szolgált. |
"...igen nagy örömmel láttam BKV-s 260-as Ikarus-ok között a BU-11-66-ost és BU-12-07-est. Ezek a "példányok" - és még jó néhány társuk - ugyanis 1982-ben Veszprémbe, az akkori 15-ös VOLÁN-hoz került, és a város helyi járatain teljesített szolgálatot még sok-sok évig." Üdvözlettel Benkő Péter Veszprémből |
Típus | Rendszám | Állományba vétel | Forgalmi telep | Alvázszám | Motor | Egyéb |
260.00 | GC 49-37~GC 49-79 | 74.10.12~74.12.31. | Óbuda | 29xx/74 ~ | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GC 49-80~GC 50-04 | 74.10.12~74.12.31. | Kilián | 29xx~300x/74 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GC 50-05~GC 50-32 | 74.10.12~74.12.31. | Récsei | 29xx~30xx/74 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GC 50-33~GC 50-93 | 74.10.12~74.12.31. | Mező | 30xx~31xx/74 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GC 50-94~GC 51-03 | 74.10.12~74.12.31. | Fürst | 2926* &.31xx/74 | D 2156 HM 6U |
* A GC 51-00 a nagyablakos Ikarus 260 prototípusa |
GC 50-65 |
Besz: 74.12.22,
alv.sz: 260.00.3133/74. Új rendszámot nem kapott, mert 1981.december
1-én, valamiért leselejtezték. A "Mező" üe. autóbusza volt. |
BU 12-12 ex. GC 50-89
A képen látható Ikarus 260-as 1974. december 28-tól került a BKV állományába a "Mező" üzemegységhez GC-50-89 rendszámmal. Az 1982. évi átrendszámozáskor kapta a BU 12-12 forgalmi rendszámot. Alvázszáma: 260.00.3167/74, a motor típusa: D2156 HM 6K. 1980. augusztus 31-től áthelyezték a "Récsei" -be, ott törölték az állományból, 1984. február 18-án. 1984. március 6-tól a 20. VOLÁN CEGLÉD tulajdona. **(Nagy Zsolt)
jelzés | Év | Útvonala | Menet idő perc |
Egyéb |
25 | 1939 | Hősök
tere, Andrássy út, Hermina út,
Erzsébet királyné útja, Rákospalota, Körvasút-sor, Rákos út, Arany J. u., Bocskai u., Szentmihályi út, Hubay tér |
30 | |
25 | 1958 | Hősök tere - Erzsébet királyné útja - Rákospalota, Sipos D. utca | 32 | |
25 | 1967 | Kacsóh Pongrácz út - Erzsébet királyné útja - Rákospalota, Sipos D. utca | 26 | |
25 | 1987 | Kacsóh Pongrácz út - Rákospalota, Sipos D. utca | 26 |
A Kacsóh Pongrácz úti felüljáró építésekor a zuglói Korong utcába telepített ideiglenes végállomásról indultak.
GC 50-84 |
A GC 50-84-es a 26-os viszonylaton, 1976-ban. A `82-es átszámozáskor a rendszáma BU 12-07-re változott. |
jelzés | Év | Útvonala | Menet idő perc |
Egyéb |
26 | 1939 | Vígszínház, Szent István krt., Margit híd, Kishíd, Szent Margit sziget. | 12 | |
26 | 1958 | Vígszínház, Margit híd, Margit sziget, Nagyszálló | 10 | |
26 | 1967 | Vígszínház, Margit híd, Margit sziget, Nagyszálló | 12 | |
25 | 1987 | Marx tér, Margit híd, Margit sziget, Zenélő kút | 15 |
A 109-es busz elődje a 74-es troli viszonylat
Vonal- jelzés |
Év | Útvonala | Menet idő perc |
Egyéb |
74 | 1958 | Orczy tér - Baross u. - Kecskeméti u. - Március 15 tér | 13 | |
74 | 1967 | Orczy tér - Baross u. - Kecskeméti u. - Curia u. | 13 |
A következő sorozat a megszűnt 109-es járatra emlékezik. |
Főszereplő: BU 12-02 ex. GC 50-79. |
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
Forgalomban
A BU 11-01, BU 11-68 és az akkor eladásra váró Ikarus 260-asokrók készült fotók |
A BU 11-01 1973. december 18.-án a BU 11-68, 1974. december 18.-án került a BKV-hoz és 1982 december 20-án adták el a 11. VOLÁN-nak **(Nagy Zsolt) |
A BU 12-16 ex. GC 50-93 |
A kép előterében álló BU 12-16, 1974. december 18-án került a "Mező" üzemegység állományába. Alv.sz.:260.00.3175/74. 1980. augusztus 31-től áthelyezték a "Récseibe". Ott vették ki az állományból és adták el a 20. VOLÁN Cegléd-nek, 1984. február 23-án.**(Nagy Zsolt) |
Kimutatás a képen látható buszokról**(Nagy Zsolt)
BU 12-05 | GC 50-82 | 1984.02.15 | 20. VOLÁN Cegléd |
BU 12-06 | GC 50-83 | 1984.02.18 | 20. VOLÁN Cegléd |
BU 12-11 | GC 50-88 | 1984.02.15 | 20. VOLÁN Cegléd |
BU 12-12 | GC 50-89 | 1984.02.18 | 20. VOLÁN Cegléd |
BU 12-13 | GC 50-90 | 1984.02.15 | 20. VOLÁN Cegléd |
BU 12-14 | GC 50-91 | 1984.02.18 | 20. VOLÁN Cegléd |
BU 12-16 | GC 50-93 | 1984.02.15 | 20. VOLÁN Cegléd |
1975
szeptemberétől, 1976 január végéig a BKV
folyamatosan vásárolt 260-asokat, lecserélve a már
kiöregedett típusokat. Folytatták a GC 51-xx sorozatot, GC-52-00-ig. Mivel a GC 52-xx sorozat az Ikarus 280-asoknak volt fenntartva, ill már kiadva, egy új sorozatot kapott a BKV. az Autófelügyelettől, a GC 70-01 ~ GC 70-50 és a GC 71-51 ~ GC 72-00-ig. Még ebben a szállítási ciklusban egy újabb szabad sorozatra volt szükség, ez a GC 97-01 ~ GC 97-88-ig**(Nagy Zsolt) |
A GC-51-39 1975. szeptember 29-én
érkezett az Óbudai üe-hez A felvételek 1978-ban készültek a 60-as viszonylat Óbuda MÁV állomáson. Átrendszámozáskor a BU 12-56-os számot kapta. 1983. december 3-án selejtezték a "Récseiből". |
Mellékelek 5 képet,
amelyeket még édesapám készített a kocsijairól. 1978-ban kezdett
buszozni, ekkor kapta a '75-ös szállítású GC-51-39-et. A GE-01-49-et
újonnan kapta, mikor elvitték az 51-39-et főműhelybe. A '79-es képeken
már a főjavítás után látható a rá jellemző egyedi díszítéssel. A
fényszórók körüli rész világoskékkel volt kifestve, a tükrök hátulja is
kék volt. A jobboldali kistükör is a piros 12-esekre volt jellemző, amit
állandóan leszedtek. Csak azután lett szabvány, hogy a 11-es járat
egyszer halálra gázolt a Mechwart ligetnél egy kisfiút.
Tisztelettel: Lotharides György
|
Típus | Rendszám | Állományba vétel | Forgalmi telep | Alvázszám | Motor | Egyéb |
260.00 | GC 51-04~GC 51-53 | 75.09.25~75.12.31. | Óbuda | 25xx~26xx/75 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GC 51-54~GC 51-78 | 75.10.12~75.10.29. | Kilián | 25xx~26xx/75 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GC 51-79~GC 52-00 | 75.10.01~75.10.29. | Mező | 26xx/75 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GC 70-01~GC 70-50 | 75.10.01~75.12.24. | Mező | 25xx~26xx~27xx/75 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GC 71-51~GC 71-93 | 75.12.24~75.12.30. | Mező | 27xx~28xx/75 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GC 71-94~GC 72-00 | 75.12.31.~76.01.06 | Récsei | 27xx~28xx/75 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GC 97-01, GC 97-02 | 76.01.06 | Récsei | 2802/75, 2820/75 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GC 97-03~GC 97-16 | 75.12.20, 75.12.31 | Óbuda | 27xx~28xx/75 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GC 97-17~GC 97-20 | 75.12.12, 76.01.06. | Fürst | 2702-03, 2766, 2788/75 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GC 97-21~GC 97-65 | 75.12.31.~76.01.29. | Kilián | 26xx~27xx~28xx/75 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GC 97-66*~GC 97-88 | 75.12.16. | Cinkota | 26xx~27xx/75 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GC 97-82 | 75.12.16 | Mező | 2707/75 | D 2156 HM 6U |
* A GC 97-66 az első Ikarus 260-as a Cinkota üe.-ben. |
GC
51-67 majd `82 után BU 12-75 1975. október 1-én érkezett a "Kilián" garázsba.1982. október16-án selejtezték A MÉH vásárolta meg `83 januárjában (alv.sz.: 260.00.2634/75)**(Nagy Zsolt) |
BU
12-77 ex. GC 51-69 1975. október 11-én érkezett a "Kilián" garázsba. 10 év szolgálat után 1985. szeptember 20-án selejtezték. A XIX. ker Tanács autóbusza lett. (alv.sz.: 260.00.2567/75)**(Nagy Zsolt) |
GC 70-34 |
Az 1982-es rendszámcserénél a BU 14-46 forgalmi rendszámot kapta. |
1975.
december 12-én került forgalmi állományba a
"Mezőbe". Alv.sz.:260.00.1975.2719 |
1982.
október 22-én vették ki az állományból. Október 12-től a 15. VOLÁN tulajdonába került |
|
|
|||||
|
||||||
|
GC 97-62 a másik "homlokfalas" 260-as az Örsön. |
A fenti 3 felvételt: Jobbágy József készítette
BU 15-06 ex. GC 71-94 |
1975.
december 31-én került forgalmi állományba a
"Récseibe". Alv.sz.:260.00.2805/75 |
1982.
október 5-én vették ki az állományból. Október 12-től a 15. VOLÁN tulajdonába került |
1976. július 6-án érkeztek újra Ikarus 260-asok, majd októberben, decemberben, 1977. januárban, -egy pár "későn jövő"- utána márciusban és áprilisban. A GC 99-00-val befejeződik a GC-s betűjelű rendszám az Ikarus 260-asoknál, mert a GC 99-xx az Ikarus 280-asoknak volt fenntartva, ill. használatban voltak. A következő szállítás 1978. januárjában kezdődik.
Típus | Rendszám | Állományba vétel | Forgalmi telep | Alvázszám | Motor | Egyéb |
260.00 | GC 97-89~GC 98-58 | 76.07.06~76.07.17. | Cinkota | 23xx~24xx/76 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GC 98-59~GC 98-82 | 76.10.20~76.10.28. | Kilián | 24xx/76 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GC 98-83~GC 99-00 | 76.10.29~76.12.16. | Mező | 24xx~25xx/76 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GE 00-01~GE 00-08 | 76.12.11. | Récsei | 24xx~25xx/76 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GE 00-09~GE 00-22 | 76.12.16. | Fürst | 24xx~25xx/76 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GE 00-23, GE 00-24 | 76.12.16. | Óbuda | 2513/76, 2536/76 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GE 00-25~GE 00-30 | 76.12.16. | Mező | 25xx/76 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GE 00-31~GE 00-40 | 76.12.17. | Cinkota | 24xx~25xx/76 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GE 00-41~GE 00-64 | 76.12.17.~77.01.15. | Kilián | 24xx~25xx/76 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GE 00-65~GE 00-74 | 77.03.28 | Óbuda | 8xx/77 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GE 00-75~GE 00-99 | 77.03.28 | Fürst | 8xx/77 - 12xx/77 | D 2156 HM 6U | |
260.00 | GE 00-75~GE 00-99 | 77.04.07.~77.04.30. | Cinkota | 8xx/77 - 12xx/77 | D 2156 HM 6U |
1976. júliusi
beszerzésű, BU 16-23 ex. GC 98-52. |
A felvétel valahol Siófokon készült 1983. nyarán |
GE 00-01 |
|
"...1985-ben vették meg a BU-00-79-est, mely a veszprémi 3-as vonalon járt. Egy évvel később, '86-ban érkezett a BU-00-92 és a BU-00-93-as, ... ...Valamennyi busz szóló 260-as, automata váltós. A buszokat kívülről átfestették az akkori VOLÁN-sárgára (nem sikerült tökéletesre az árnyalat és az ajtóknál itt-ott előbukkant a kék szín, ám belül BKV-szürkék maradtak. Érdekesség volt rajtuk belülről a 2 felső, hosszú reklámlemez. A Volánnál ez nem volt divatban. Üdvözlettel Benkő Péter Veszprémből" |
CKC-955 ex. BY 60-68 ex. GE 01-41 ex. BU 01-41 |
|
BU 01-86 ex GE 01-86 |
|
Az 1979 december végi `80 január eleji nagy beszerzés egyik 260-asa a |
E 62-35 ex. BU 06-06 ex. GE 06-06 |
|
és a |
GE 06-25 ~ BU 06-25 |
1989. októberi selejtezése után a MÉH vállalathoz került. A "Fürst" garázsnál üzemelt, alv.sz.:260.00.221/80 |
1980. decemberétől 1981. áprilisáig folyamatosan szállított az Ikarus a BKV részére Ikarus 260-ast, a leselejtezett Ikarus 556 és 260-osok helyett |
Az elővárosi Ikarus 260-as típusra (Ik 260.32, 39) 1981-től jellemző a bolygóajtó, de néhány korábbi típuson már 1977-ben megjelent. 1982 körül tűntek fel a leszállásjelzőként és ajtónyitó-záróként ma is használt billenőkapcsolók (a visszajelző lámpák majd csak 1983-ban). |
1980. december 23-án állományba vett GE 09-01 majd `82-ben BU 09-01-re átszámozott Ikarus 260-as, |
kivételesen a 7-es viszonylaton. |
Alv.sz.: 260.00.1978/80 1991. június 30-án törölték az állományból. A "Récsei" garázs üzemelte. 597 ekm-t futott. A BKV-tól a BAUMAG vásárolta meg.**(Nagy Zsolt) |
1992-ben egy IKARUS 415 kapta meg ezt a
rendszámot.
92.12.12 Mező BU 09-01II.
E busznak az 1999-2000-es átrendszámozás előtt a BPO-519-es
rendszámot jelölték ki de végül 2000.01.26-án a BPO-763-as
rendszámot kapta. TRA-s alvázszáma a kocsinak:
TRA415V3AN1HU0001
Még egy 260-as amelyik a fenti sorozathoz is és a 109-es viszonylathoz is tartozik |
GE 09-41 a felvételen már BU 09-41 |
1981. január
28-án került a "Mező" állományába és
onnan is törölték 1990. január 21-én. A KERÉK Kft. tulajdonába került, átrendszámozáskor a CCE-481 rendszámot kapta. 1996. nyarán selejtezték.**(Nagy Zsolt) |
A 109-es sorozathoz |
BU 21-xx, BU-22, BU23-as sorozat
1982 szeptember 20-tól
folyamatosan szállított az Ikarus, egészen október végéig.
Az autóbuszok 2-es és 3-as ajtajánál
lengőkapaszkodókat helyeztek el. Az indításjelzővel
egyszerre működő piros lámpát szereltek fel az ajtók
léghengerdobozának alsó lapjára. **(Nagy Zsolt)
BU 22-79 |
A 109-es sorozathoz. |
|
1982. október 12. BU 23-25 ~ BU 23-34 "Récsei" garázs |
1982. október 22. BU 23-59 ~ BU 23-83 "Mező" garázs |
|
A BU 23-as renszámsorozat utolsó darabja a BU 23-84. Ezt a számot a BU 21-84-es kapta, rendszámelvesztés miatt. |
A BU 23-as sorozat után, egy évvel később vásárolt Ikarus 260-asok BU 87-71-től kapták a rendszámokat. |
1983-ban a műszerfal tábláinak
addigi barna famintás burkolata feketére változott.
Megjelentek a már említett formájú visszajelzők, az
addig fehér léghenger burkolódobozok feketék lettek
és a vésznyitás lehetőségét egy ma is alkalmazott
fedéllel ellátott nyíláson át tették lehetővé. (1982-ig az egész dobozt le kellett szerelni a vésznyitáshoz, 1982-ben egy furaton átvezetett kis kar már megbontás nélkül lehetővé tette a vésznyitást, de ezt a kart általában leszerelték, hogy a kedves utas ne piszkálja. Hasonló egyébként a négyszázasok belső vésznyitója.) Szintén 1983-tól a korlátok, hangszóródobozok, ablaknyitó fogantyúk is feketék lettek az addig alkalmazott fehér helyett. |
BU 90-06 ( alv.sz.: 260 00 9008/83 ) |
1983. 01. 18-án vették a Cinkotai garázs állományába, 96 októberétől a "Récseibe" helyezték, onnan is selejtezték. |
BU 87-74 |
1983.
október 14-én került az Óbudai üe. állományába. (
asz.: 260 00 7740/83 ). 1991 szeptember 21-től, hegyi járatokon retorderes járművek közlekedtetése céljából a Belvárosi garázsba, onnan is selejtezték 1998-ban. |
1983 november 29-én beszerzett
BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as. 1995 februárjában adták át a Trolibusz
üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán
BU 89-17 |
A `83 decemberében szállított BU 89-17 a taxis blokád idején az Árpádhíd pesti hídfőjénél. |
Az 1984. februárjában a "Récsei" garázsba érkezett és február 15-én állományba vett BU 90-22 - BU 90-27-ről készített fotók |
|
|
1983, 84-ben változott a vezetőfülke típusa is az Ik 260, 280-as típusnál tolóajtósra. 1984-től alkalmazzák az ajtónyitóval azonos típusú visszajelzős elakadásjelző kapcsolót a baloldali műszertáblán (az eredeti kapcsoló helyét-baloldali műszertábla második sor 3. kapcsoló-fekete vakdugóval zárták le). 1984-től a vezetőfülke mennyezetére szellőzőt szereltek, amely működtethető a bal oldali műszertábla alsó sorának 2. háromállású kapcsolójával (ennek helyén addig vakdugó volt). Megjelent a középső műszertáblán a ma is alkalmazott "STOP" feliratú központi vészkapcsoló. A hátsóhíd "B" kerékagy változott. A 2-3-4. ajtóknál egy plusz összekötő korlátelemre 3-3 bőrből készült kapaszkodót szereltek. A bolygóajtós buszok 1985-ig az ajtóüveg körül vastag gumicsíkkal készültek. |
A következő napokban újabb "eresztés" érkezett a "Récseibe", amit 1984. február 18-i dátummal vettek állományba. |
A sorban következő, BU 90-28 ~ BU 90-35 rendszámot kapták. |
A BU 90-21 (
asz.: 260 00 9069/83 ) a társaival ellentétben egy évvel
később 1985. január 8-án érkezett a BKV-hoz a Cinkotai
garázshoz.
1996. október
1-én helyezték át a "Récseibe". A felvétel ott
készült 1998-ban.
1985-től a 260-asok gázolajtartálya
baloldal hátulról átkerült a 280-asoknál megszokott
helyre. 260-asoknál a kipufogócső változott (maradt hátul középen, de egyenes, ferdén vágott végű helyett balra ívelt, függőlegesen vágott végű cső). |
1986 után az Ik 260, 280-as buszok
oldalukon vastag gumicsíkkal készülnek. 1987-ben a jobboldali műszertáblát átrendezik (PRÁGA 2M-70 esetén) és a középső műszertáblán - nem minden járműnél - a fűtőkészülékhez üzemóra számlálót építettek be. Megjelentek a kapaszkodón elhelyezett ún. gyermek leszállásjelzők minden ajtónál. |
BX 60-28 |
Beszerzés: 1986. november 19. Cinkota
Alv.sz: 260.45.1711/86 1986. december 30-tól áthelyezték a "Fürst"-be. Új rendszáma: BPI-230 BP 12-30 |
1988-tól a kulcsos
világításkapcsoló a kormányoszlopra került (ez
kormányzáras de nem minden buszon van). Kb 1989-90-től az összes Ik 260-as típus kipufogója a 280-hoz hasonló kivitelű, a "B" tengely elé került. 1990-91-től az oldalsó gumicsík vékonyabb és az ablakok alattival megegyező, továbbá az ablakok feletti esővető díszcsík is hasonló vastagságú és fekete. A 90-es években az Ik 260-as buszok gyártása egyre inkább csökkenő tendenciájú, de az Ik 280 típusnál ez nem volt annyira látványos, mivel sokfelé vásárolták ezt a viszonylag olcsó csuklós buszt a drágább modernebb típusokkal szemben, még ma is készülnek. |
BPI-248
Ik.260.46 1988.07.21 1999.10.08 BX 72-48 BPI-248 12-48 Óbuda 2001.07.16
A filmesek használják öltözőként, a rendszáma maradt
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
A GC 85-68 Ikarus 255 a BKV tulajdonában, különjárati állományban
|
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
Debrecen
6. VOLÁN
Nagy Attila fényképgyűjteménye
GC 66-21 |
GC 66-29 |
GC 31-97 |
A BKV-nál pótlásra használt GC 31-xx -es rendszám. Valószínűleg ez nem pótlás, mert a BKV a GC 31-32-től GC 31-49-ig használt fel ebből a sorozatból. |
GF 08-30 |
Debrecen
"Életre kelt" a GF 09-61
Elkészült a debreceni Volán GF 09-61 makettje
A képen látható makettet Nagy Attila készítette, nem előre készített elemekből!
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
Miskolc, 1990.
Miskolci 260-as
Gyomaendrődön 2005 nyarán.
Az 1986-os gyártású, AKD-557-es ex. BX 74-30 helyi járatban fut, színe maradt.
E szöveg alatti képen még az előző tulajdonos telephelyén.
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
SCANIA - Ikarus, Dániában a '80-as évek elején |
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
A 280-as típusnak
a classic változatai C80-as jelzéssel jelentek meg
1998-tól a helyi és helyközi forgalomban. Az Ikarus 260-as gyártása is lecsökkent, a C60-as típus is ritka. Jelenleg Eger helyi közlekedését segíti egy C60-as busz, de hamarosan megjelenik Kecskeméten is egy C60-asra felújított 260-as. |