A megnövekedett utasszám miatt 1955-ben a FAÜ és az AKÖV-ök bevezették az autóbuszok pótkocsis vontatását.
"Az Ikarus 60-as karosszériaelemek
felhasználásával kezdte meg a mátyásföldi gyár 1955-ben az autóbuszokhoz
csatolható pótkocsik gyártását.
A FAÜ részére 1955-ben 16 darab az AKÖV-ök részére 20 darab pótkocsi készült,
melyek Ikarus 60-as autóbuszokhoz csatolva közlekedtek."**
**Az Ikarus évszázados története
Székesfehérváron működött az ÁMG, az Általános Mechanikai Gépgyár, mely katonai teherautókon lévő zárt felépítmények (EZF) gyártásával és felújításával foglalkozott.
1959-től a 4750 mm. hosszúságú, 2,5 m szélességű, 30 álló és 10 ülő kapacitással
rendelkező
ÁMG 406 típ. sz. autóbusz pótkocsikat
az
Általános Mechanikai Gépgyár (ÁMG, Székesfehérvár)
készítette.
A pótkocsi a nevét, a gépgyár rövidítéséből kapta. A pótkocsik nem
voltak teljesen egységes kivitelűek.
Az elsők, a még korábban gyártottak az
Ikarus 60-as autóbuszok elemeit hordozták magukon a hátsó homlokfal, a sárvédők
kialakítása megegyezett azokkal.
Alapvetően nem változott, de egyes
elemek kicserélődtek a hatvanas évek elején készített pótkocsikon.
Ilyen például
a sárvédő íve. Az akkor már szériában gyártott Ikarus 620-as sárvédő ívét
használták fel, de továbbra is a főméretei az Ikarus 60-ashoz hasonlítottak.
Az FVV a trolibusz üzemnél, csak később, 1960-ban vezette be a pótos üzemet. Az
első pótkocsikat a FAÜ- adta.
Később a Gépgyár az FVV részére is gyártott
pótkocsikat, ezek már az Ikarus 620-as sárvédő elemeit kapták.
A pótkocsiknak szabályos
kormányművük volt, amit a csatlásrúd kormányzott (azaz a mai teherautó
pótkocsiknál bonyolultabb szerkezete volt).
A vonó- és vontatott jármű között
levegős (légfék) és elektromos csatlás vezetett.
A pótkocsik eredetileg autóbusz
általi vontatásra lettek kialakítva, így nem meglepő, hogy erősáramot nem
csatoltak, a pótkocsiban gyengeáramú világítás volt.
Ellenben a vontató részen
főáramkörű volt - eszerint a villamos - keresztezésben az első kocsinak kialudt a
világítása, a pótnak viszont nem!
Forgalomban