Egy Ikarus 311-es "megmentése"!
Sokat gondolkodtam, hogy melyik
oldalra kerüljön ez a megmentett Ikarus 311-es!
A döntés a "roncsok" oldalra esett, mert a busz üzemképtelen,
bár a a tulajdonosát ismerve biztos vagyok benne,
hogy rövid időn belül átkerülhet a "veteránokhoz"!
A felvételek a tulajdonostól származnak!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Már
csecsemőkoromban berobbant életembe
az Ikarus autóbusz, ugyanis az édesapám
Ikarus 630-as motorháztetőn pelenkázott,
amikor elkísértem egy-egy különjáraton. Pár évvel később, amikor a
szüleim a kertes családi házukat építették, a régi Volános időkben
teherautó hiánya miatt az Ikarus 630-assal
hordta jóapám a szilikátot.
Sikáltuk is a buszt egész éjjel!
Évekkel később
sem tudtam elszakadni a buszoktól, buszsofőr lettem. Ikarus hiánnyal
szenvedtem.
Próbáltam egy-két Robur busszal ezt a tünetet
kezelni, de nem sikerült.
2005. őszén Boldizsár János
törzsőrmester barátom, akit a D 344-es fertőzött meg, megsúgta, hogy van
egy Ikarus 311-es roncs a pécsi hegyekben.
Aznap el akartam
indulni a Csepelemmel, de a haverok kirángattak a fülkéből, mondván még
rá kell készülni a mentésre. Ragács úr, a busz tulajdonosa közben eladta
a telket, így a busz sorsa megkérdőjeleződött. MÉH vagy Polgár?
Még a tavaszi kerti munkák előtt a fagyban kellett elhozni, mert utána
csak ősszel a betakarítás után mehettünk volna a buszért."
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"2006. márc. 14-én elindultunk a D 344-essel és egy MAN-nal a Mecsekbe.
Vittünk magunkkal szerszámot, lángvágót, áramfejlesztőt, stílfűrészt, fejszét, ásót, kapát, csákányt, kerekeket, emelőket, köteleket és bográcsot. Három napra készültünk:
első nap lesuhantunk Pécsre, másnap reggel kivonultunk a Mecsekbe."
Indulás a busz kiszabadítására.
|
Először keresni
kellett a buszt a fák között. A "vas" mellett még a diófa is kiöregedett.
A diófát a busz leállítása után ültethették, mert a mögötte csak a
szakadék tátongott.
20-25 éve lehetett, hogy odavonszolták.
Nagyon elkeserítő volt a látvány.
Felkészülés a "feltárásra".
"Tetején a
kályhacső az ég felé nézett. Még egy előtetőt is
eszkábáltak a tetejére és eléje. Ez jó ötlet volt akkor, de
lebontani rémálom volt!
Első kerekei majdnem teljesen a fölben voltak. Molnár Zsolti a
lángvágóval melegítette a kerékanyákat, de hiába, a felét le kellett
faragni.
Közben Filep Jani pucolta a krumplit.
Műszaki részénél Péceli Gabi volt az ész.
Köszönet a fiúknak a
hőstetteikért!"
Az "ásatás" elkezdődött.
"Gabi és
Zsóti miután szétszedték az első futóművet,
|
Miután kivágtuk
a mogyorófát, annak megmaradt törzséhez rögzítettük láncos emelővel a
nagyvasat.
Nem akartuk, hogy a szakadékban kössön ki a kincsünk.
Gumiszerviz, ellenőrzés, "A buszunkat
korabeli D 344-essel csörlőztük ki a sírhelyről. |
Másnap reggelre, a "szerelvény" összeállt, indulás Polgárba! |
"Nekem jutott az a
megtiszteltetés, hogy egy 311-est vezethettem 25 év
pihenés után.
A szélvédő törött volt és be volt mázolva fehér festékkel.
Elindultunk Polgár irányába.
Már az első kilométerek után kezdtem átfagyni.
A srácok éppen nem használt ruháit magamra vettem: két sapka, három
kabát, négy nadrág, egy csizma és motoros szemüveg.
A takarók is rajtam kötöttek ki. Mivel a motor nem volt benne, így 10
órán keresztül élvezhettem a mozgó kerekek látványát és a hideget.
A rúd elég rövid volt, néha magamat sem tudtam követni nemhogy még a
vontató teherautót.
Kecskeméten az egyik körforgalomban éppen balra fordítottam a kormányt,
mikor a busz elejét jobbra rántotta a rúd.
Este 10 után hazaértünk. Mikor a
kedvesem meglátta ezt a zöld szörnyet, dobott egy hátast."
"Köszönet Neki is."
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
![]() |