Nem tisztem a BKV múzeum
reklámozása, de ott jártamkor úgy éreztem, ez a kiállítás
megérdemel egy pár jó szót. Ajánlom mindenkinek, nem csak az
olyan érdeklődésű embereknek mint mi vagyunk, hanem minden
olyan embernek aki szereti a szépet és, vagy egy picit
nosztalgiázni akar, esetleg bemutatni gyerekeinek,
tanítványainak, hogy mire voltak képesek
"nagyapáink", vagy inkább "dédapáink".
De sajnos vannak rossz érzéseim is. ->
-> -> ->
Beszerzésük 1911-12-ben volt. Ennek a
járműszériának a különleges jellegét adja, hogy teljes
mértékben magyar fejlesztésű és gyártmányú berendezéssel
épültek. Járműszerkezetileg
részben a Ganz, részben Kistarcsán, a Gép- és
Vasútfelszerelési Gyárban gyártották.
Elektromos berendezésüket pedig a Ganz és Társa gyárban
készítették.
Az 1000-es motorkocsik a Budapesti Közúti Vaspályatársaság (BKVT) leghosszabb, egyik legnagyobb tengelytávú, befogadóképességű, és legnehezebb kocsijai voltak. Erős motorjaiknak köszönhetően egy (később kettő) pótkocsit is könnyedén elvontattak. Ezért a cég legforgalmasabb vonalaira kerültek: jellegzetesen a budai kirándulóforgalmat szállították Pestről.
Ajtajaik az évszaknak megfelelően kicserélhetőek voltak; a nyári kétszárnyú rácsos kertajtóról a téli, a peront teljesen záró ajtókra.
Az utolsó 30 kocsit (1050-1079) hegyipályásra alakították át 1939-ben. Így mint a lentebbi képen is látható, az 1074-es is az 56, 58 és 59-es viszonylaton közlekedett.
Még "eredeti" állapotában a Moszkva téren.
Beszerzése,
1912-ben volt. 1958-ban vasvázasították. 1984.09.01-én
selejtezték és
1991-ben eredeti favázas állapotára
építették vissza a szentenrei múzeum számára.
Vissza http://villamos.zylon.hu/
Az
L típusból ötven
darabot vett a BVVV, 1913-ban. A kocsikat a Schlick-gyár
készítette. E kocsit 1987-ben építették visszaeredeti formájára. |
Vissza a http://villamosok.hu/ oldalra
E típus "testvére" a 2964-es (ex. 2944 ex. 480), motorkocsivá visszaalakítva Amszterdamban közlekedik nosztalgiajáratként |
A tízablakos 1914-es beszerzésű
30 motorkocsit a 30 db. pótkocsival ikresítették, mivel a
pótkocsik szerkezete megegyezett a motorkocsikéval.
A http://villamos.zylon.hu
, e típusról szóló oldalán még ez áll.
"Az eredetileg 21+22-es ikerkocsi (9600+9601 -> 2400+2401
-> 2420+2421) a Közlekedési múzeum védelme alatt van,
jelenleg a Ferecvárosi kocsiszínben áll roncsként.
Felújítása jelenleg tart, a kocsi a BSzKRt korabeli
állapotára lesz helyreállítva üzemképesen."
[Képek
a felújításról]
Azóta elkészült, a felújítás költségéről inkább nem ejtek szót, inkább beszéljenek a képek.
Vissza a http://villamos.zylon.hu/ oldalra
E típusból készült az első
csuklós villamos az Adél.
A BLVV 25+26-os ikerkocsiját szemelte ki 1938-ban a BSzKRt az
ikresítési kísérletek egyik "alanyául". Az
ikerkocsinak egy középrészt gyártottak, így a későbbi
Bengálikhoz hasonló szerkezetű csuklós kocsit készítettek
alacsonypadlós, három felszállóajtós középrésszel. A
motorkocsi elejét is megváltoztatták, áramvonalasabb,
döntött orrészt alakítottak ki a kocsivezetőnek, valamint
modernebb fényezést is kapott.
Az
Adél eredeti kivitelében.
(25 -> 9604 ->
2466 + 26 -> 9605 -> 2467)
|
A
szombathelyi 6-os psz. motorkocsi |
A szöveg forrása: http://villamos.zylon.hu
, Benda György, Németh Zoltán Ádám, HAMSTER, barátaim
jóvoltából.
Sajnos a múzeum
látogatottsága minimális, az emberek alig tudják, hogy
egyáltalán létezik egy ilyen. Miért? Netalán azért, hogy ha
kevesen tudnak róla, kevesen keresik fel, ha kevesen keresik
fel, elmondható, hogy az érdektelenség miatt kevés a
bevétel, így lehetetlen fenntartani, nincs értelme öreg
járműveket felújítani, mert "csak" pénzkidobás.
Senkit nem érdekel, tehát nincs rá szükség, tehát egy
gonddal kevesebb.
Pedig, talán megérdemelné ez az ország, azok
az emberek akik tervezték, elkészítették, karbantartották
ezeket a gyönyörű járműveket, hogy egy-egy darabbal, azok
felújításával, karbantartásával felhívjuk az emberek
figyelmét arra, hogy a XIX. XX. század szakemberei mire voltak
és talán a mai napig is mire lennének, illetve mire képesek.
Sokat hallunk arról, hogy nincs pénz, nincs erre keret stb.
Pedig úgy gondolom, úgy látom, ha valamire kell elő lehet
teremteni a szükséges keretet. Az üzemképes járművek
esetenkénti forgalomba állításával, vagy rendezvényekre
bérbeadásával, a múzeum megfelelő orgánumban való
reklámozásával, ha nem is sokhoz, de legalább egy kis plusz
bevételhez lehetne jutni. Ha van olyan, márpedig tudom hogy van
olyan ott dolgozó "szaki", aki munkaidőn túl
esetenkét, megjavít, felújít egy-egy alkatrészt, ezzel is
segítve a korabeli járművek fennmaradásának esélyeit, akkor
biztosan van olyan magánszemély, vállalkozó ill. vállalkozás
akik pénzzel, munkával, különleges darabok legyártásával,
felújításával közreműködne. Ezen oldalakon megláthatjuk
hogy mi mindent kellene még tenni, mennyi munkára, szakemberre
és nem utolsó sorban pénzre lenne szükség ahhoz, hogy
legalább látszatra utolérjük Bécs, Amszredam hasonló
témájú múzeumait. Valahogy az az érzésem, nincs ennek a
dolognak gazdája, nincs megfelelő, mai nyelven mondva
management-je.
Arra pedig gondolni sem szeretnék, hogy ezzel a
nemtörődömséggel azt akarják bizonyítani, hogy a magyar
ipar nem volt és a mai napig sem életképes.
És ha ezt el is hisszük, ha ezt el is tudják hitetni
akkor............ Vége.
Vissza az elejére