A Szent Domonkos utcai
forgalmi telep tervezése
Az autóbusz-közlekedés fejlesztésének
koncepciója mind a pesti, mind a budai oldalon 50-50 jármű
tárolására alkalmas forgalmi telep létesítését
tartalmazta. A helykijelölés során Pesten szóba került a
gázgyár Tisza Kálmán téri telke, a Tattersall területe, a
Hungária körút mellett fekvő több telek, valamint a régi
lóversenytérnek a Szabó József utca közelében fekvő
része. A helyszíni szemlék után az utóbbi megszerzése
mellett döntöttek. A régi lóversenytér Szabó József
utca-Thököly út-Egri utca-
Szent Domonkos (Cházár András) utca által határolt
részének kiválasztása több előnnyel járt: a forgalmi telep
és a járműtároló csarnok három oldalról szabadon állt; a
három utcahatár, tűzbiztonsági okból kedvező volt;
városrendezési szempontból ; illeszkedett a Keleti pályaudvar
akkor tervezett áthelyézését követő új rendbe; a várható
bővítések mellett is elegendőnek bizonyult a csarnok és a
kiszolgáló létesítmények telepítésére. A tanács
illetékesei a kért terület igénybevételéhez
hozzájárultak, és 1927. szeptember 9-én pályázatot
hirdettek 50-60 autóbusz elhelyezésére szolgáló forgalmi
telep kialakítására.
A budai oldalon az Alkotás és a Hantos
(Tarcsay Vilmos) utca sarkán levő telkek közül jelöltek ki
hármat (3075 négyszögöl nagyságban) autóbusz-forgalmi telep
létesítésére.
A tervpályázatra nem nyújtottak be kivitelezésre alkalmas
pályaművet. A bírálóbizottság a régi lóversenytér
területéből leválasztott 2300 négyszögöles részt sem
alakja, sem nagysága alapján nem találta megfelelőnek. A
külföldi tapasztalatokra hivatkozva bizonyították, hogy
nagyobb, 120-140 autóbuszt befogadó forgalmi telepek
létesíthetők, és tarthatók üzemben a legkedvezőbb
költségszinten. A véleményüket a tanács illetékesei
elfogadták, és 1928. január 19-i határozatukkal a korábban
biztosított területet 8535 négyszögölre bővítették. A
döntés nemcsak a távlati fejlesztési lehetőségeket
teremtette meg, hanem már az első ütemben is 120-140
férőhelyes forgalmi telep létesítésével számolt. A budai
oldalra tervezett forgalmi telep megépítésétől
eltekintettek. A megváltozott körülmények alapján a tanács
1928. március 1-jén új pályázatot hirdetett meg. A
beérkezett pályaművek között a bírálóbizottság
kivitelezésre alkalmasat nem talált. Az 1928. június 20-i
döntés után három nappal a harmadik pályázatot is
meghirdették, ez is eredménytelennek bizonyult.
Az idő sürgetett, és 1928. november 29-én a tanácsi
illetékesek a megbízásba adás útján való
tervkészítésről határoztak. Az építési munkákkal dr.
Hültl Dezső műegyetemi tanár építészt, a tetőszerkezet
megalkotásával dr. Mihailich Győző műegyetemi tanárt, az
épületgépészeti tervek elkészítésével a Bánó László
és fia tervezőirodát kérték fel. Az érintettek Berlinbe és
Hamburgba utaztak tanulmányútra, és a látottak alapján úgy
döntöttek, hogy a 72x100 m-es csarnok fölé oszloptámasztás
nélküli tetőszerkezetet készítenek. E megoldásnak az
üzemvitel szempontjából volt nagy jelentősége. A
tervbírálatra dr. Kossalka János műegyetemi tanárt, Petvátz
Gyula és Becsi Antal mérnököket kérték fel.
A 100 új jármű megrendelésével, az új forgalmi telep
tervezésére kiadott megbízással a fővárosi
autóbusz-közlekedés első korszaka lezárult. A
kísérletezések, útkeresések után a főváros vezető
testülete meghatározta a követendő utat.
Vissza a bevezet.htm-hez
A Szent Domonkos utcai forgalmi
telepen 3.9 millió pengőért épített garázscsarnokot, műhelyt, irodaépületet,
valamint üzemanyagtároló telepet és töltőállomást a SZAÜ
1930 novemberében vette birtokba. A központi létesítmény
üzembe helyezésével az ideiglenes garázs célját szolgáló
Miskolci úti objektum felszabadult.
Az átköltözés után megkezdték a 3896 négyszögöles
terület két épületének (43 373 beépített lm3) főműhellyé alakítását. E
munkálatokat Benczés (Bernauer) István, Balló Alfréd és
Soltész István vezette, a vételár és az
építési-szerelési munkák ellenértéke 996 000 pengő volt.
Elkészültéig a műhelymunkákat az Erzsébet királyné út
55. sz. alatti - a Fövárosi Köztisztasági Hivataltól bérelt
- telepen végezték. Az új létesítmény átvétele után
felmondták a Flórián Garázs Rt.-vel 1929. március 15-én
kötött bérleti szerződést.
Vissza a bevezet.htm-hez
A BSZKRT üzemágai közül a
legnagyobb háborús veszteséget az autóbuszüzem szenvedte. A
Szent Domonkos (Cházár András) utcai garázst 70 légibomba és
tüzérségi lövedék érte, műszaki szenzációt jelentő födémszerkezete
nagymértékben károsodott; az épülő Hamzsabégi úti telep
hasonló helyzetben volt. A járműkár - 1938-as árakon számítva
-16,1 millió pengőt tett ki. Az 1945. február 21-i leltár
szerint a Szent Domonkos utcai telepen 9 üzemképes autóbusz
volt, ezt a Vörös Hadsereg vette birtokba. Találtak 42 sérült
járművet és két használható karosszériát.
Az autóbuszüzem újjáépítésére 1947-ben nagy erőket
koncentráltak. Befejezték a Cházár András utcai garázs háborús
sérüléseinek helyreállítását és a csarnok üvegezését.
A garázst 1948.április 20-ával a mártírhalált halt Récsei
Ernőről nevezték el.
Vissza a bevezet.htm-hez