2011. október végén szereztünk tudomást a
http://www.iho.hu jóvoltából, hogy Pozsonyban
megmentettek egy 1967-es gyártású Ikarus 620-ast.
2012. február elején látogatást tettünk a "megmentőknél".
Előzmények:
Ikarusok Pozsonyban
(részlet)
iho/közút
Az első példányok 1964-ben érkeztek az akkor
még csehszlovákiai városba, 17 darab helyközi kialakítású Ikarus 630-as, és 31
darab helyi közlekedésre alkalmas 620-as állt forgalomba Pozsony közlekedését
biztosító DPB-nél. A Csepel motorral szerelt, kézi váltós, 60 fő
befogadóképességű kocsik a pozsonyi forgalomban azonban nem váltak be, ezért a
közlekedési társaság viszonylag hamar, már 1967-ben megkezdte a selejtezésüket.
Érdekesség, hogy abban az évben még érkeztek új 620-asok a városba, miközben a
630-asokat már elkezdték kivonni a forgalomból. A 620-asok végük 1973-ra tűntek
el teljesen, csak egyetlen megmaradt példányról tudunk, amely valahol egy
kertben raktárként szolgál.
|
|
|
Újabb nosztalgia Ikarus 620-as a láthatáron
iho/közút
Az Ikarus 620-asok nem futottak be
hosszú pályafutást Pozsonyban, az 1967-ben gyártott autóbuszok már 1970-ben
elbúcsúztak a várostól. Ahogy a pozsonyi Ikarusok bemutatásánál már
megemlítettük, egy példány még megvan a nem túl
sikeres sorozatból. A 102-es azonosítójú kocsit selejtezése után egy
magánszemély vásárolta meg, és Prievidzában található kertjében fészerként
használta. A szlovák veterános közösség már régóta tudott a busz létezéséről,
azonban a tulajdonos többszöri megkeresésre sem volt hajlandó eladni a járművet.
Végül tavaly ősszel beadta a derekát, és egy pozsonyi buszgyűjtő egyesületnek
eladta a kocsit. A nemrégiben
bemutatott Ikarus 31-eshez hasonlóan ez a
620-as is egész jó állapotban van külsőleg, felerészben még az eredeti
festésében pompázik. A másik fél oldalát pedig érthetetlen okból szürkére
mázolták. A belső tér viszont nagyon hiányos, bőven lesz vele dolga az
egyesületnek, amelyik gyártáskori állapotba szeretné visszaállítani a járművet.
Ezt a járművet 1966-ban gyártották és 1967-ben
állt forgalomba Pozsonyban.
Azonosító száma 102II. Ezt az azonosítót egy öreg kollégától
örökölte, egy 1964-es gyártású pozsonyi Ikarus 630-astól.
2012 februárjában a
www.old-ikarus.hu is látogatást tett ennél a lelkes egyesületnél.
A garázsajtó kinyitása után
a következő kép fogadott!
A kincseket rejtő garázs a 620-on
kívül egy
|
|
felújítás alatt álló Skoda 706
RTO-t is rejtett.
|
~ . ~
Az 1963-as gyártású 620-630-asokra
jellemző szellőző van rajta, amit '64-től elhagyott a gyár.
Érdekesség, hogy némileg kisebb és téglalap alakot formáz, ellentétben az akkor
"megszokott" négyzet alakúnál.