2011. október végén szereztünk tudomást a http://www.iho.hu  jóvoltából, hogy Pozsonyban megmentettek egy 1967-es gyártású Ikarus 620-ast.
2012. február elején látogatást tettünk a "megmentőknél".

Előzmények:

Ikarusok Pozsonyban (részlet) iho/közút
Az első példányok 1964-ben érkeztek az akkor még csehszlovákiai városba, 17 darab helyközi kialakítású Ikarus 630-as, és 31 darab helyi közlekedésre alkalmas 620-as állt forgalomba Pozsony közlekedését biztosító DPB-nél. A Csepel motorral szerelt, kézi váltós, 60 fő befogadóképességű kocsik a pozsonyi forgalomban azonban nem váltak be, ezért a közlekedési társaság viszonylag hamar, már 1967-ben megkezdte a selejtezésüket. Érdekesség, hogy abban az évben még érkeztek új 620-asok a városba, miközben a 630-asokat már elkezdték kivonni a forgalomból. A 620-asok végük 1973-ra tűntek el teljesen, csak egyetlen megmaradt példányról tudunk, amely valahol egy kertben raktárként szolgál.

 

Újabb nosztalgia Ikarus 620-as a láthatáron iho/közút
Az Ikarus 620-asok nem futottak be hosszú pályafutást Pozsonyban, az 1967-ben gyártott autóbuszok már 1970-ben elbúcsúztak a várostól. Ahogy a pozsonyi Ikarusok bemutatásánál már megemlítettük, egy példány még megvan a nem túl sikeres sorozatból. A 102-es azonosítójú kocsit selejtezése után egy magánszemély vásárolta meg, és Prievidzában található kertjében fészerként használta. A szlovák veterános közösség már régóta tudott a busz létezéséről, azonban a tulajdonos többszöri megkeresésre sem volt hajlandó eladni a járművet. Végül tavaly ősszel beadta a derekát, és egy pozsonyi buszgyűjtő egyesületnek eladta a kocsit. A nemrégiben bemutatott Ikarus 31-eshez hasonlóan ez a 620-as is egész jó állapotban van külsőleg, felerészben még az eredeti festésében pompázik. A másik fél oldalát pedig érthetetlen okból szürkére mázolták. A belső tér viszont nagyon hiányos, bőven lesz vele dolga az egyesületnek, amelyik gyártáskori állapotba szeretné visszaállítani a járművet.

Ezt a járművet 1966-ban gyártották és 1967-ben állt forgalomba Pozsonyban.
Azonosító száma 102II. Ezt az azonosítót egy öreg kollégától örökölte, egy 1964-es gyártású pozsonyi Ikarus 630-astól.

                               
Érkezés után.
                               

2012 februárjában a www.old-ikarus.hu is látogatást tett ennél a lelkes egyesületnél.

A garázsajtó kinyitása után a következő kép fogadott!

 


A kincseket rejtő garázs a 620-on kívül egy

 

felújítás alatt álló Skoda 706 RTO-t is rejtett.

~ . ~

                               
                               


Az 1963-as gyártású 620-630-asokra jellemző szellőző van rajta, amit '64-től elhagyott a gyár.
Érdekesség, hogy némileg kisebb és téglalap alakot formáz, ellentétben az akkor "megszokott" négyzet alakúnál.

 
 

 

Egy másik érdekesség, hogy a hátsó homlokfalra is szereltek viszonylatszám ablakot, ugyanakkor az első felszálló ajtó mellől elhagyták.

 
 
 

~ . ~

 
 

 
                               
                               
 

 ~ . ~

 
 

 

A busz belseje.

                               
 
                               

Érdekes, hogy az első ajtó után a jobb oldalon a felső kapaszkodó mennyivel beljebb lett szerelve.
 
 

 
 
 
 
 

Az öreg Ikarushoz már egy motort sikerült szerezni,
amit ugyan egy szivattyú motorjaként üzemelt,
de kisebb gond és munka nélkül beszerelhető.

 
                               
                               

Érdekességként, 1963-67 között összesen 318 darab Ikarus 620-ast szállított az Ikarus Csehszlovákiába.
Ikarus 630-as típust 1961-től szállítottunk 1967-ig, összesen 1247 darabot, amiből 1 darab csak karosszéria volt.*

*Forrás: Az Ikarus évszázados története