FAÜ csuklós -ITC600, IC660- 1960
"A növekvő városi forgalomban a pótkocsis autóbuszok nehézkességük, a vontatott jármű kilengése miatt kedvezőtlennek bizonyultak. A FAÜ a nagyobb befogadóképességű, kedvezőbb menetdinamikai tulajdonsággal rendelkező csuklós buszok bevezetését határozta el. Az első háromtengelyes jármű tervezése 1960 májusában kezdődött.
A
Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla tervezte GA 12-00 forgalmi rendszámú
prototípus 1960 november 5-én lépett szolgálatba,
de egy évvel később már 50
(ebből 25 nullszériás) csuklós autóbusz volt állományban,
1962-ben pedig 145-re
emelkedett a számuk, és ez az emelkedés évekig tartott.
Az első széria az ITC
600-as csoportba tartozott, ez nagyságrendileg mintegy 140 darab Ikarus 60 +
Mávag Tr 5 összeépítést jelentett,
míg a későbbi IC 660-as széria esetén a jármű
gépes és pótos fele is egyaránt Ikarus 60-asból készült (1963-tól, kb. 170
darab).
A buszok festését tekintve kétféle változat létezett. Kezdetben az
ablakok alatt egyszínű, sötétkék festést kaptak a buszok,
ezüstszínű sárvédő
ívekkel, illetve tetővel, majd a későbbiekben kék lett a sárvédő ív, és széles
ezüst csíkkal díszítették a kocsik oldalát.
A 0-2-2-2 ajtóelrendezésű,
15000 mm hosszú, Csepel D 614 típusú motorral felszerelt
járművel kedvező tapasztalatokat szereztek,
200 utast
szállíthatott a pótkocsis szerelvény 130 utasával szemben. A gyors utas csere feltétele az összefüggő
utastérben adott volt,
és az ülőkalauz elhelyezése nem
lassította a forgalmat.
A FAÜ, Ikarus 620-as autóbuszokból is készített két kísérleti
kocsit.
1960 novemberi Autó-Motorban megjelent fotó és a jármű jellegrajza
Az utánfutókhoz 148 Tr5-ös és 169 Ikarus 60 karosszériát használtak fel. A FAÜ saját magának 317 autóbusz készített. |
Adrian Słupski feltöltése |
13 db. ITC 600-ast a képen látható, egyszínűre festettek és csak az utána gyártott buszokat festették a szabványos szürke, ill. ezüst csíkkal.
A "Récsei"
garázs előtt készített felvételen egy "csíkos"
és egy "csík" nélküli FAÜ csuklós.
A felvétel valószínűleg 1961-ben készülhetett, mert csak egy ezüstcsíkos csuklós áll, a háttérben álló Ikarus 620-as is még egyszínű kék és "faros" Ikarus-ok is közlekednek, amik 1964-ig voltak a FAÜ tulajdonában. |
A
csuklós kocsikon 35 ülő- és 97 állóhelyet alakítottak ki.
Az ötlet és az üzembe helyezést közt nyolc hónap telt el.
Ipari gyártókapacitás
hiányában Bartos István vb-elnökhelyettes rendeletére a FAÜ "Sallai" főműhelyében létrehozták az ún. csuklós
szalagot.
1962-es
készítésű GA-59-69 ex. GF-836''-> GA 06-47 Átszámozva: 1962.11.01-én GA 83-73 |
A vontató kocsirészt nagyjavításra váró Ikarus
60-as autóbuszból,
az utánfutórészt selejtezett Tr 5 és
Ikarus 60 karosszériavázból alakították ki.
A FAÜ a csuklós jármű házilagos építését 1967-ig folytatta. Saját részére 1960-ban egy,
1963-ban 65, 1966-ban 60 és
1967-ben 49 kocsit készített. Az utánfutórészekhez 148 Tr
5-ös, 169 Ikarus 60-as és két Ikarus 620-as karosszériát
használtak fel. Bérmunkában a Fővárosi Villamosvasút
részére 54 csuklós trolibuszt, a budapesti és a szegedi
AKÖV, valamint a Pécsi Közlekedési Vállalat részére több
csuklós autóbuszt gyártottak.
A néhány
nullszériás autóbusz 1961 április elején az óbudai 6-os
viszonylaton közlekedett. A sorozati kocsik 1961 júliusától
jelentek meg a főváros utcáin. A nagykörúti 12-es és 12A
vonalán váltották fel a régebbi típusokat.
Vissza az autóbusz-története oldalra.
|
A FAÜ IC660 tip. csuklós autóbusz jellemző főadatai. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Az Erzsébet híd budai hídfője egy FAÜ csuklóssal ( 7/c ) |
<=Az Erzsébet híd, egy
FAÜ csuklóssal a 7/c-n. A hídon egy FAÜ csuklós (7/c) és egy "Bukfenc". => |
|
|
FAÜ csuklós - GA 85-90 -
1972. 75-ös trolipótló a Hungária krt-on. Egy FAÜ csuklós a Rácz fürdő megállóból indul. |
Az
1966.02.04-én átadott GA-85-44-es FAÜ csuklós az
Ajtósi Dürer sorra kanyarodik. Ikarus 60-as rendszáma
GA 05-00 volt. 1975.01.01-én törölték az
állományból. |
Év | 30 | 31 | 60 | FAÜ |
1958 | 128 | 437 | ||
1959 | 79 | 16 | 507 | |
1960 | 22 | 16 | 504 | 1 |
1961 | 14 | 23 | 457 | 50 |
1962 | 9 | 369 | 145 | |
1963 | 242 | 210 | ||
1964 | 240 | 210 | ||
1965 | 166 | 210 | ||
1966 | 70 | 270 | ||
1967 | 287 |
Moszkva téri felvételek. A második kép egy pár évvel később készülhetett. |
|
|
CSUKLÓS AUTÓBUSZOK A VIDÉKI
KÖZLEKEDÉSBEN AZ IK 280-ASOK ELŐTT
1. RÉSZ
FAÜ-csuklósok vidéken
BY: GÁBRISVITÉZ 2020. MÁR 07.
Kattints a képre!
Érdekesség, hogy a FAÜ a kétajtós csuklós buszokhoz a Magyar
Honvédségtől használtan átvett Tr-5-ösöket használta fel, melyek
hátsó feljárójánál eredetileg sem volt süllyesztett peron. Ikarus
601-es járműveket később Ikarus 60-as utánfutórésszel is
csuklósítottak, ilyen kivitelből 1966-ban 10 darab készült a
debreceni 6. sz. AKÖV részére. |
Mávaut Budapest
A képen egy
Ikarus 601 + Tr5-ös autóbuszokból
a FAÜ által a Mávaut részére készített helyközi csuklós autóbusz látható.
(Típusjelzés: ITC-601, ajtóelrendezés: 0-2-2-0, a Budapest-Vác vonalon
közlekedtek.)
"A későbbi csuklós trolik
selejtezését figyelembe véve a típus 1976-ig hozzátartozott a budapesti
utcaképhez,
így a közel negyed évszázados szolgálati idő igazán tiszteletreméltó
teljesítmény egy zsúfolt nagyvárosban."
Külföld
Kína
Mivel Kína is "vásárolt" az Ikarus
60-as típusból, ők is "bepróbálkoztak a csuklós változattal.
Íme!