FAÜ csuklós -ITC600, IC660- 1960

"A növekvő városi forgalomban a pótkocsis autóbuszok nehézkességük, a vontatott jármű kilengése miatt kedvezőtlennek bizonyultak. A FAÜ a nagyobb befogadóképességű, kedvezőbb menetdinamikai tulajdonsággal rendelkező csuklós buszok bevezetését határozta el. Az első háromtengelyes jármű tervezése 1960 májusában kezdődött.

Az első FAÜ csuklós még félkészen ment próbaútra.
 

A Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla tervezte GA 12-00 forgalmi rendszámú prototípus 1960 november 5-én lépett szolgálatba,
de egy évvel később már 50 (ebből 25 nullszériás) csuklós autóbusz volt állományban,
1962-ben pedig 145-re emelkedett a számuk, és ez az emelkedés évekig tartott.
Az első széria az ITC 600-as csoportba tartozott, ez nagyságrendileg mintegy 140 darab Ikarus 60 + Mávag Tr 5 összeépítést jelentett,
míg a későbbi IC 660-as széria esetén a jármű gépes és pótos fele is egyaránt Ikarus 60-asból készült (1963-tól, kb. 170 darab).
A buszok festését tekintve kétféle változat létezett. Kezdetben az ablakok alatt egyszínű, sötétkék festést kaptak a buszok,
ezüstszínű sárvédő ívekkel, illetve tetővel, majd a későbbiekben kék lett a sárvédő ív, és széles ezüst csíkkal díszítették a kocsik oldalát.
A 0-2-2-2 ajtóelrendezésű, 15000 mm hosszú, Csepel D 614 típusú motorral felszerelt járművel kedvező tapasztalatokat szereztek,
200 utast szállíthatott a pótkocsis szerelvény 130 utasával szemben.
A gyors utas csere feltétele az összefüggő utastérben adott volt,
és az ülőkalauz elhelyezése nem lassította a forgalmat.



A FAÜ, 
Ikarus 620-as autóbuszokból is készített két kísérleti kocsit.

1960 novemberi Autó-Motorban megjelent fotó és a jármű jellegrajza

      Ikarusz 60 Tr5 jellegrajz

Az utánfutókhoz 148 Tr5-ös és 169 Ikarus 60 karosszériát használtak fel. A FAÜ saját magának 317 autóbusz készített.

 


Adrian Słupski feltöltése

 
" Az első csuklós autóbusz 1960 november 7-én az 1-es viszonylaton (GA 12-00) állt szolgálatba."
 
 
A GA 06-00 ex. GF 751-es Ikarusz 60-asból és egy Tr5 felhasználásából.
 


Ezt a típussorozatot ITC 600 megjelölést kapta.

 

1962.11.01-től a GA 83-02 frsz.-t kapta. 1967. július 31-én vonták ki a forgalomból.

13 db. ITC 600-ast a képen látható, egyszínűre festettek és csak az utána gyártott buszokat festették a szabványos szürke, ill. ezüst csíkkal.

A "Récsei" garázs előtt készített felvételen egy "csíkos" és egy "csík" nélküli FAÜ csuklós.

A felvétel valószínűleg 1961-ben készülhetett, mert csak egy ezüstcsíkos csuklós áll, a háttérben álló Ikarus 620-as is még egyszínű kék és "faros" Ikarus-ok is közlekednek, amik 1964-ig voltak a FAÜ tulajdonában.

A csuklós kocsikon 35 ülő- és 97 állóhelyet alakítottak ki. Az ötlet és az üzembe helyezést közt nyolc hónap telt el.
Ipari gyártókapacitás hiányában Bartos István vb-elnökhelyettes rendeletére a FAÜ "Sallai" főműhelyében létrehozták az ún. csuklós szalagot.

1962-es készítésű GA-59-69 ex. GF-836''-> GA 06-47
Átszámozva: 1962.11.01-én GA 83-73

A vontató kocsirészt nagyjavításra váró Ikarus 60-as autóbuszból,
az utánfutórészt selejtezett Tr 5 és Ikarus 60 karosszériavázból alakították ki.

A FAÜ a csuklós jármű házilagos építését 1967-ig folytatta. Saját részére 1960-ban egy,

1961-ben 49,
(pl. a képen látható, még "0" szériásnak számító 25.
GA 59-74)
 
1962-ben 95, (mint a 100. GA 59-55)

1963-ban 65, 1966-ban 60 és 1967-ben 49 kocsit készített. Az utánfutórészekhez 148 Tr 5-ös, 169 Ikarus 60-as és két Ikarus 620-as karosszériát használtak fel. Bérmunkában a Fővárosi Villamosvasút részére 54 csuklós trolibuszt, a budapesti és a szegedi AKÖV, valamint a Pécsi Közlekedési Vállalat részére több csuklós autóbuszt gyártottak.
A néhány nullszériás autóbusz 1961 április elején az óbudai 6-os viszonylaton közlekedett. A sorozati kocsik 1961 júliusától jelentek meg a főváros utcáin. A nagykörúti 12-es és 12A vonalán váltották fel a régebbi típusokat.

Vissza az autóbusz-története oldalra.

GA 83-48
 

1963-tól gyártották a képen látható,
GA 84-87 Ikarus ICC 660 típust amelyeket már 2 db Ikarus 60 típusú buszokból állítottak össze, ellenben a rajzon láthatót, melyet Ikarus 60-as autóbuszból és egy leselejtezett MÁVAG TR-5-ös járműből, amiből az utánfutórészt készítették.

Ikarusz 60-as korában GF 914 és GA 07-49 rendszámon futott. Csuklósítása utáni hatósági vizsgája 1963.10.19-én volt. 1972.10.27-én selejtezték le.**

A FAÜ IC660 tip. csuklós autóbusz jellemző főadatai.

 

GA 85-59 ex. GA 07-72
1966-tól 1975-ig közlekedett.

A "Récseiből" 1969-ben került át a "Kilián" ü.e.-be és onnan is selejtezték.

 
GA 85-61 ex. GA 05-11
1966-tól 1975-ig közlekedett.

A "Récseiből" 1969-ben került át a "Kilián" ü.e.-be és onnan is selejtezték.
A leírás szerint a Közlekedési Múzeumnak átadták,
de ennek mostanában semmi nyoma.

A GA 85-61 a Horváth Mihály téren a 12-es viszonylaton,
a körút felújításakor ill. a Blaha Lujza téri aluljáró építésekor.
 
GA 85-81 ex. GA 08-98
1966-tól 1975. decemberig közlekedett.

790,0 ezer km.-t futott.
Alv.sz.:510/13/5903/70

 
GA 86-01 ex. GF-924 -> GA 07-59
 Besz: 1956.09.24,
csuklósítás: 1966.11.11.
Selejtezés1975.12.03. Kilián garázs
 
 

Egy igen érdekes kép a "régi" Astoriáról
Hamster oldaláról

 

Egy másik kép a "régi" Astoriáról, szemből,
szintén
Hamster oldaláról

 

"Kiliános" FAÜ csuklósok
a Récseiben, 1973-ban
a FAV átépítésekor,
 
Ez a felvétel valamivel előbb
1969-ben készült
a Hősök terén. FAÜ csuklós az 1-esen.

 

 

 

1955.12.02.: GF-860'' GA 06-70 Csuklósítása:1961.12.15. GA 59-93->GA 83-44   S: 1968.01.07
 

Az Erzsébet híd átadása.

A hídon egy FAÜ csuklós
(GA-83-44),
és az 1228 pályaszámú Bengáli

 

Az Erzsébet híd budai hídfője egy FAÜ csuklóssal ( 7/c )

 

<=Az Erzsébet híd, egy FAÜ csuklóssal a 7/c-n.

A hídon egy FAÜ csuklós (7/c) és egy "Bukfenc". =>

 

GA 84-89 ex. GA 07-50

Besz.:1956. június 30. (GF 915) Csuklósítva:1963. október 23. Selejtezve:1973. június 5.

És még egyszer az Erzsébet híd.

 

FAÜ csuklós - GA 85-90 - 1972. 75-ös trolipótló a Hungária krt-on.
A képen látható csuklós, Ikarusz 60-as rendszáma GA 05-31 volt, átalakítása 1966.07.20-án fejeződött be.
1975.12.03-án selejtezték a "Kilián" garázsban.**

Egy FAÜ csuklós a Rácz fürdő megállóból indul.

 

 

 

Az 1966.02.04-én átadott GA-85-44-es FAÜ csuklós az Ajtósi Dürer sorra kanyarodik. Ikarus 60-as rendszáma GA 05-00 volt. 1975.01.01-én törölték az állományból.
 

1969. Magyarország, Pécs, Siklósi út 4. a 12. sz. AKÖV
(később Pannon Volán, DDKK) műhelye.
ADOMÁNYOZÓ:UVATERV
Az 1959-es gyártású Ikarus 60-as autóbuszt 1966-ban csuklósították.
1974. decemberig volt a BKV. tulajdonában.
Ezen típus több darabját is Pécsen újították fel.
 
 
A FAV átépítésekor FAÜ csuklósokkal pótolták a földalattit
 

 

 

A FAÜ autóbusz-elosztás a lent felsorolt típusok szerint, 1958-tól a BKV megalakulásáig

 

Év 30 31 60 FAÜ
1958 128   437  
1959 79 16 507  
1960 22 16 504 1
1961 14 23 457 50
1962   9 369 145
1963     242 210
1964     240 210
1965     166 210
1966     70 270
1967       287

 

Moszkva téri felvételek. A második kép egy pár évvel később készülhetett.
     
 
 

 

Moszkva tér 12/a végállomás Hamster gyűjteményéből
 
Boráros tér

CSUKLÓS AUTÓBUSZOK A VIDÉKI KÖZLEKEDÉSBEN AZ IK 280-ASOK ELŐTT
1. RÉSZ
FAÜ-csuklósok vidéken

BY: GÁBRISVITÉZ 2020. MÁR 07.

Kattints a képre!


 

Részlet a Gerlei Tamás, Kukla László, Lovász György
GÖRDÜLŐ LEGENDÁK
Az Ikarus évszázados története című könyv,
 


A városi forgalom igényeihez az Ikarus 601-es típusú autóbuszok csuklósítását is megkezdték. Az első két járművet a FAÜ a PKV részére építette át 1962-ben Tr-5 autóbuszból készült utánfutórésszel. A PKV azért döntött az Ikarus 601-esek csuklósítása mellett, mert az egyajtós járműveket a városi forgalomban kevésbé tudta kihasználni, mint az Ikarus 60-asokat. Ugyanebben az évben a FAÜ a 16 sz. AKÖV részére is átépített 6 darab Ikarus 601-est elővárosi kivitelű, kétajtós csuklós busszá.

Érdekesség, hogy a FAÜ a kétajtós csuklós buszokhoz a Magyar Honvédségtől használtan átvett Tr-5-ösöket használta fel, melyek hátsó feljárójánál eredetileg sem volt süllyesztett peron. Ikarus 601-es járműveket később Ikarus 60-as utánfutórésszel is csuklósítottak, ilyen kivitelből 1966-ban 10 darab készült a debreceni 6. sz. AKÖV részére.
 

Miskolc
 

Mávaut Budapest

A képen egy Ikarus 601 + Tr5-ös autóbuszokból
a FAÜ által a Mávaut részére készített helyközi csuklós autóbusz látható.
(Típusjelzés: ITC-601, ajtóelrendezés: 0-2-2-0, a Budapest-Vác vonalon közlekedtek.)


1968. Szentendre, Dózsa György út,
MÁVAUT autóbusz-pályaudvar, balra a HÉV végállomás.
ADOMÁNYOZÓ:MAGYAR RENDŐR
 

"A későbbi csuklós trolik selejtezését figyelembe véve a típus 1976-ig hozzátartozott a budapesti utcaképhez,
így a közel negyed évszázados szolgálati idő igazán tiszteletreméltó teljesítmény egy zsúfolt nagyvárosban."

Külföld

Kína
Mivel Kína is "vásárolt" az Ikarus 60-as típusból, ők is "bepróbálkoztak a csuklós változattal.
Íme!