|
1967. Az
átalakított Ikarus 620 városnéző busz az Erzsébet híd
budai hídfőjénél.
Ebből a típusból 3 db. volt.
A . Csakhogy azt , mivel
1961. évi Budapesti
Nemzetközi Vásáron debütált és |
"Számtalan prospektust, bédekkert és
plakátot díszítettek vele, az 1963-ban kiadott Közlekedés bélyegsorozaton
megörökítették 30 fillér értékben, és akkoriban nem készülhetett olyan, a
főváros látványosságait bemutató film, melyen ne került volna elő. Legtöbbször
népszerű színészek dülöngéltek a fedélzetén, és teli torokból énekelték, hogy
"Budapest, te csodás, te vagy nékünk a szívdobogás". A látottak alapján pedig
bárki azt gondolhatta, hogy Budapesten állandóan hét ágra süt a nap, és az
emberek mindig úgy mosolyognak, mint Rátonyi Róbert, ha Németh Marikára pillant.
Nem csoda, hogy a busz iránt akkora érdeklődés mutatkozott, hogy a FAÜ hamarosan
újabb két Ikarus 620-ast átalakított, hogy az idegenforgalmat szolgálja. A
három, korántsem teljesen egyforma busz több mint tíz évig állta a folyamatos
napfényt,"
|
Az 1963-as két darab
nyitott Ikarus 620 utángyártás megjelenése után,
GA 80-33
rendszámot kapta.
A fotó tanúsága szerint az ülések nem a kényelmükről voltak híresek.
|
Gyártásakor a fényszórók mögötti terület kékre volt festve, majd felújítása után már a szürke sáv színére.
![]() |
Zámory Zsolt úr küldte ezt a fotót, amin gyakorlatilag a BKV összes városnéző autóbusza látható. A felvétel a Roosevelt téren készült. Innen indították a különjárati buszokat. A
képnek két érdekessége is van. |
![]() |
Beszerzése: 1963. |
1975.
január 6-i selejtezésükig sok érdeklődőt szállítottak.
Pótlásukra, csak 2007-ben került sor.
Hatalmas
meglepetés volt, hogy az áprilisi nagyszabású veteránautós találkozón egyszer
csak felbukkant a városnéző busz.
Pontosabban egy busz, ami
kísértetiesen hasonlít rá.
~ . ~
A Budapesti városnézők
selejtezése után
a 12 sz. Volán 1976-ban építette
át a GC 02-89-es Ikarus 620-as alvázára
a GC 11-09-es 630-as rendszámával.
1980-ig járt
a 43-as járatszámú ún. "Mecseki körjáraton".
|
"A mikrobuszszerelvények, amelyek elsősorban a Margitszigeten arattak sikert, egyértelműen szovjet minta alapján készültek, hiszen a FAÜ vezérigazgatója a cég lapjában örömmel tájékoztatta a dolgozókat arról, hogy Leningrádban megismerkedtek "egy számunkra teljesen új járműtípussal, ahogyan mi neveztük, autóbuszvonattal", ami csak azért kívánkozik ide, mert egyesek szerint a városnéző busz létrehozását valami hasonló, konkrétan egy szocsi kirándulás ihlette. "Délután aztán még egy meglepetés ért: nemcsak az igazgató jött el, hanem vele együtt megjelent felettes szervük, a Krasznodari Autóbusz-közlekedési Tröszt igazgatónője is. A kölcsönös bemutatkozás után nyomban szívélyes és elvtársi légkör alakult ki közöttünk, majd átadtam a részükre hozott fényképsorozatot. (...) Újabb meglepetésemre másnap nemcsak egy ragyogó Volgát küldtek értem és a tolmácsomért, hanem mindketten ismét eljöttek, hogy velük együtt menjek üzemükbe. Ott aztán még további meglepetések vártak rám." A beszámolót egy FAÜ-nél dolgozó középvezető írta 1961-ben, állítólag az egyik "meglepetés" épp a kabrió autóbusz volt, ám ez nem bizonyított. Ráadásul az Autóbusz című üzemi lap 1961. június 28-i számában találtunk egy karikatúrát, ami kísértetiesen emlékeztet a városnézőre."
Idézetek: - legát -
Vissza az autóbusz közlekedés története lapra
![]() |
Új beszerzésként 1963 december 22-én
kapta a FAÜ a képen látható Ikarus 630 típusú
autóbuszt (alv.sz.:630..6308 150) a 193-as (MALÉV repülőtéri) járat céljára. Útvonala, Vörösmarty tér-Ferihegyi repülőtér (A peron alatt poggyászszállításra, csomagtartót alakítottak ki). A GA 80-25-öst 1971 májusától a vállalati KISZ. bizottság rendelkezésére bocsátották és a "Récsei ÜE"-ből a "Mező ÜE"-be helyezték át. Az autóbusz továbbra is különjárati állományban maradt.1972 végén, aztán üzemi járművé minősítették (GB 33-89). 1976 február elején selejtezték, majd végül YD 19-17-re számozták. |
![]() alv.sz.: 630..6311 200 |
Fenti társával együtt 1963.
december 22-én került beszerzésre.
1973.02.28-án a képen látható állapotra, 620-ra lett átalakítva és
1976. júliusában selejtezték.
![]() |
Két kísérleti kocsit Ikarus 620-as autóbuszok
felhasználásával is építettek.
Elsőként, a GA 11-05-ös Ikarus
620-as
autóbuszból lett a csuklós prototípus utánfutó része.
Egy amerikai retussal készített fotó. |
|
A
négytengelyűt (GA 60-00) 1961. március 31-én, a
háromtengelyűt (GA 59-00)1962. június 1-jén helyezték üzembe. Az előbbi 16 400
mm, az utóbbi 15 450 mm hosszú volt. |
GA 60-00 majd 1962 évi átszámozása után GA 83-00
Az ablakai a GA 09-es a GA 10-es, és a GA 11-es sorozatnál volt jellemző.
Az 1959. október
7-i beszerzésű Ikarus 620-as felhasználásával
készítették 1962-ben a 3 tengelyes Ikarus 620-as
csuklós autóbuszt.
Sajnos arról nincs információnk melyik a másik 620-as,
amelyet felhasználtak az építéshez.
Sorozatgyártásra nem kerültek: a két kocsit 1968-ban selejtezték.
Annyit
tudok biztosan, hogy a 2 csuklóshoz a FAÜ 3 korábbi 620-asát használták fel (GA
09-80, 10-35, 11-05), míg a negyedik (valamelyik utánfutóhoz felhasznált) jármű
eredete ismeretlen.
Mihálffy László |
Összesen 54 darabot készítettek ebből a típusból, de egyiket sem a maga számára,
GA 55-23 |
ellenben a
MÁVAUT ill. a VOLÁN az egész ország területén
átvette és alkalmazta helyi és helyközi változatban
is. A GA 55-23-ashoz hasonlót (vontató ablakai elhúzható, futó felhajtható) keveset készítettek. Csuklós építéshez kezdetben az első-szériás Ikarus 620-asokat használták fel. |
Vissza a FAÜ csuklósokhoz
vagy
vissza az autóbusz-közlekedés
története oldalra
Ikarus 620 csuklós Debrecenben