˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
A FAÜ először 1964-ben vásárolt az Ikarus 180-as típusból. |
1963. december.
A FAÜ-nek
szállított Ikarus 180 -as, önhordó karosszériájú
járművekbe is az új, Rába-MAN 2156 HM 6U típusú
hathengeres,
141 kW teljesítményű, soros elrendezésű, padló
alatti dízelmotort helyeztek, amelynek hengerűrtartalma 9572 cm3.
A 16 500 mm hosszú csuklós
kocsi, 1-2-2-2 ajtóelrendezéssel építették. 42 ülő és 140
álló, az utóbbit befogadására méretezték.
Az első tíz Ikarus 180-as a FAÜ-höz 1964-ben érkezett. (1964 és 1972
között 414-et szállítottak a főváros részére).
Hatósági
vizsga időpontja |
Rendszáma | Szolgálati hely |
Alvázszám | Motorszám | Megjegyzés |
1964.01.10. | GA 85-10~GA 85-18 | Fürst | 180.00.63/01~/09 | 619.xx | |
1964.10.17. | GA 07-30II** | Récsei | 180.00/12-64 | EO 680/468/11 | |
65.01.13. | GA 85-19 | Fürst | na. | na. | Az AUTÓKER-től |
1965.09.27.~65.12.31. | GA 85-21~GA 85-43 | Fürst | 180.70-001~02x/64 | 619.xx |
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
GA 07-30II** |
180.00.012/64 1964.10.17 Fürst 1965.03.31
Récsei
FAÜ 1965 március 31-ig tartó 40 ezer km-es próbaüzemre átvette, ezt követően
Pécsre került 12 sz. AKÖV-höz.
GA 79-65 rendszámmal üzemelt.
1967.09.20-án átadták a budapesti MÁVAUT részére. 1971 decemberére
''Hotelbusszá'' építették át
és éjszakánként Budapest-Zalaegerszeg között üzemelt. 1976.03.31 dátummal
selejtezték.
Az állomány, korábbi és további változásai
Év | Nyitó állomány |
+ - |
Állományváltozás | Záró állomány |
Egyéb |
1964 | 0 | (+10) | GA 85-10~85-19 | 10 | |
1965 | 10 | +21 | GA 85-21~85-41 | 31 | GA 85-18 -> GA 85-20 |
1966 | 31 | +2 | GA 85-42; GA 85-43 | 33 | |
1967 | 33 | +20 | GA 86-53~86-72 | 53 | Ikarus 180-asok kapják, folytatólagosan az addigra már gyártásukat befejezett FAÜ csuklósok rendszámát |
1968 | 53 | +111 | GA 86-73~87-83 | 164 | |
1969 | 164 | +65 | GA 96-26~96-90 | 229 | |
1970 | 229 | +50 | GA 87-84~88-00;
GA 95-88~96-00 GA 96-06~96-25 |
279 |
A GA
96-01~05 VOLÁN-os rendszám GA 95-80~84 Különjárati |
1971 | 279 | +26 | GA 96-91~97-00; GC 46-14~46-29 | 305 | GC 46-13-ig Ikarus 556 |
1972 | 305 | +110 | GC 46-30~46-99;
GC 47-00~47-14 GC 47-30~47-53; GA 95-85 |
415 |
Ekkor
már keveredik a rendszám az Ikarus 260-asokkal GC 47-15~47-29 Ikarus 556 |
1973 | 415 | 0 | 415 |
Évszám | Meglévő állomány | Selejtezés db. | Záró állomány | Egyéb |
1974 | 415 | -17 | 398 | |
1975 | 398 | -14 | 384 | |
1976 | 384 | -114 | 270 | |
1977 | 270 | -84 | 186 | |
1978 | 186 | -60 | 126 | |
1979 | 126 | -35 | 91 | |
1980 | 91 | -91 | 0 | Az utolsó 41
db. Ikarus 180-ast az Óbuda üe. selejtezte 1980. január 20-án |
Vissza az autóbusz- közlekedés történetéhez
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
|
|
A Fürst garázs állományába tartozott, mindvégig. 16 év elteltével 1980. január 15.-én törölték az állományból.** |
GA 85-12 Minkét buszt 1964. 01.10-én vették állományba. Alv.sz. 180.00.63/02 és 03** |
Kezdetben a "Fürst" garázs állományába tartozott, majd áthelyezték az Óbudai garázsba. | 1978. szeptember 1-én selejtezték.** |
Az első
Ikarus 180-asokra,
még felkerült a pótkocsis szerelvényeknél kötelezően használatos fekete-sárga
háromszög.
Az első index lámpák a GA 85-xx sorozatnál még a fényszórók mellé kerültek.
GA 85-21-től GA 85-43-ig, kivéve a GA 85-32-es, az Ikarus 180-asok viszonylatszámjelzője kisméretű, négyzet alakú volt. A vezetőfülke oldalablakán egy törés volt amit a későbbi típusoknál elhagytak és a viszonylatszámjelzőt is széles téglalap alakúra gyártották.
|
|
A felvétel valamikor 1975-ben készülhetett, mert az Óbudai garázs 1974. végén kapott 260-as Ikarust |
|
|
Haller utca, volt Hámán Kató út 1976-ban. A képen a GC 47-00 rendszámú Ikarus 180, a 33. viszonylaton. |
Ami
megmaradt...
|
A GA 96-00, 2003 június 22-én Kiskunhalason, az Old Timer Találkozón.
Selejtezések
|
Frsz. | Szolg.hely | Alv.szám | Hatósági vizsga | Állományból törl. | Telj. kocsi km. |
GA 87-00 | Récsei | 180.72-078/68 | 68.08.08. | 77.04.27. | n.a. |
GA 87-25 | Récsei | 180.72-137/68 | 68.08.25 | 75.12.09 | 460 ezer km. |
GA 87-29 | Récsei | 180.72-136/68 | 68.08.25 | 76.05.24 | n.a. |
GA 96-87 | Récsei | 180.72-435/68 | 69.08.26 | 76.01.06 | n.a. |
GC 46-25 | Fürst | 180.36-1421/71 | 71.12.18. | 76.12.06. | 585 ezer km. |
GC 46-96 | Fürst -> Óbudai | 180.36-1670/72 | 72.09.23 | 80.01.06 | n.a. |