|
1967. Ikarus 620 városnéző busz az Erzsébet híd
budai hídfőjénél.
Ebből a típusból 3 db. volt.
->
Ikarus/FAÜ városnéző 1 6209-20 GA 58-90=>GA 80-33 Besz:1962.05.17, "S":1975.01.06
Első üzembe helyezés 1962.05.17
Első üzemegység Mező
Rendszám GA 58-90
Átrendszámozás 1962…
Rendszám GA 80-33
Selejtezési ügyiratszám 1975/11
Selejtezés 1975.01.06
Utolsó üzemegység Mező
Eladás dátuma 1975.10.14
Újabb tulajdonos Duna Kertészeti MGTSZ, Bp. XXI. Orion u. 14
Átalakítás dátuma 1975.09.04
Átalakítás Ik630 típusú kocsiszekrénnyel felépítve
Átrendszámozás 1975.09.04
Rendszám GB 97-24
Végső forgalomból kivonás 1978.11.22
1961. évi Budapesti
Nemzetközi Vásáron debütált és |
"Számtalan prospektust, bédekkert és
plakátot díszítettek vele, az 1963-ban kiadott Közlekedés bélyegsorozaton
megörökítették 30 fillér értékben,
és akkoriban nem készülhetett olyan, a
főváros látványosságait bemutató film, melyen ne került volna elő.
Legtöbbször
népszerű színészek dülöngéltek a fedélzetén, és teli torokból énekelték, hogy
"Budapest, te csodás, te vagy nékünk a szívdobogás".
A látottak alapján pedig
bárki azt gondolhatta, hogy Budapesten állandóan hét ágra süt a nap, és az
emberek mindig úgy mosolyognak,
mint Rátonyi Róbert, ha Németh Marikára pillant.
Nem csoda, hogy a busz iránt akkora érdeklődés mutatkozott, hogy a FAÜ hamarosan
újabb két Ikarus 620-ast átalakított,
hogy az idegenforgalmat szolgálja.
A három, korántsem teljesen egyforma busz több mint tíz évig állta a folyamatos napfényt,"
|
Az 1963-as két darab
nyitott Ikarus 620 utángyártás megjelenése után,
GA 80-33
rendszámot kapta.
A fotó tanúsága szerint az ülések nem a kényelmükről voltak híresek.
|
Gyártásakor a fényszórók mögötti terület kékre volt festve, majd felújítása után már a szürke sáv színére.
Zámory Zsolt úr küldte ezt a fotót, amin gyakorlatilag a BKV összes városnéző autóbusza látható. A felvétel a Roosevelt téren készült. Innen indították a különjárati buszokat.
Külön érdekessége a képnek, hogy a BKV
egyetlen,
Ikarus 556-ból átalakított |
Beszerzése: 1963. |
1975.
január 6-i selejtezésükig sok érdeklődőt szállítottak.
Pótlásukra, csak 2007-ben került sor.
Hatalmas
meglepetés volt, hogy az áprilisi nagyszabású veteránautós találkozón egyszer
csak felbukkant a városnéző busz.
Pontosabban egy busz, ami
kísértetiesen hasonlít rá.
~ . ~
A Budapesti városnézők
selejtezése után
a 12 sz. Volán 1976-ban építette
át a GC 02-89-es Ikarus 620-as alvázára
a GC 11-09-es 630-as rendszámával.
1980-ig járt
a 43-as járatszámú ún. "Mecseki körjáraton".
"A mikrobuszszerelvények, amelyek elsősorban a Margitszigeten arattak sikert, egyértelműen szovjet minta alapján készültek, hiszen a FAÜ vezérigazgatója a cég lapjában örömmel tájékoztatta a dolgozókat arról, hogy Leningrádban megismerkedtek "egy számunkra teljesen új járműtípussal, ahogyan mi neveztük, autóbuszvonattal", ami csak azért kívánkozik ide, mert egyesek szerint a városnéző busz létrehozását valami hasonló, konkrétan egy szocsi kirándulás ihlette. "Délután aztán még egy meglepetés ért: nemcsak az igazgató jött el, hanem vele együtt megjelent felettes szervük, a Krasznodari Autóbusz-közlekedési Tröszt igazgatónője is. A kölcsönös bemutatkozás után nyomban szívélyes és elvtársi légkör alakult ki közöttünk, majd átadtam a részükre hozott fényképsorozatot. (...) Újabb meglepetésemre másnap nemcsak egy ragyogó Volgát küldtek értem és a tolmácsomért, hanem mindketten ismét eljöttek, hogy velük együtt menjek üzemükbe. Ott aztán még további meglepetések vártak rám." A beszámolót egy FAÜ-nél dolgozó középvezető írta 1961-ben, állítólag az egyik "meglepetés" épp a kabrió autóbusz volt, ám ez nem bizonyított. Ráadásul az Autóbusz című üzemi lap 1961. június 28-i számában találtunk egy karikatúrát, ami kísértetiesen emlékeztet a városnézőre."
Idézetek: - legát -
Vissza az autóbusz közlekedés története lapra
(alv.sz.:630..6409 1016) |
Új beszerzésként 1963 december 22-én
kapta a FAÜ a képen látható Ikarus 630 típusú
autóbuszt (alv.sz.:630..6308 150) a 193-as (MALÉV repülőtéri) járat céljára. Útvonala, Vörösmarty tér-Ferihegyi repülőtér (A peron alatt poggyászszállításra, csomagtartót alakítottak ki). A GA 80-25-öst 1971 májusától a vállalati KISZ. bizottság rendelkezésére bocsátották és a "Récsei ÜE"-ből a "Mező ÜE"-be helyezték át. Az autóbusz továbbra is különjárati állományban maradt. 1972 végén, aztán üzemi járművé minősítették (GB 33-89). 1976 február elején selejtezték, majd végül YD 19-17-re számozták. |
alv.sz.: 630..6311 200 |
Fenti társával együtt 1963.
december 22-én került beszerzésre.
1973.02.28-án a képen látható állapotra, 620-ra lett átalakítva és
1976. júliusában selejtezték.
->
Két kísérleti kocsit Ikarus 620-as autóbuszok
felhasználásával is építettek.
Elsőként, a
rendszámú Ikarus
620-as
autóbuszból lett a csuklós prototípus utánfutó része.
Egy amerikai retussal készített fotó. |
Megjegyzés: 4-tengelyes csuklós autóbusz.
Utánfutó része a
rendszámú Ikarus 620-asból készült.
Utóélet
Átrendszámozás 1968.07.11
További rendszám GB 02-44
Változás dátuma 1968.07.11
Változás Átalakítva csukott városközi 630as típusú autóbuszra.
Eladás dátuma 1974.05.06
További tulajdonos Hódmezővásárhelyi Kertészet, Hódmezővásárhely, Nagy András u.
49.
Eladás dátuma 1976.12.30
További tulajdonos Csongrád m-i Kertészeti Vállalat
Végső selejtezés 1980.04.27
->
->
IC-620
Alv.sz: 510/17/5908/213
GA 09-80=>GA 59-00=>GA 83-01
Besz: 1959.10.07 Csuklósítás: 1962.06.01 "S": 1968.05.17
Az 1959. október
7-i beszerzésű Ikarus 620-as felhasználásával
készítették 1962-ben
a 3 tengelyes Ikarus 620-as
csuklós autóbuszt.
Sajnos arról nincs információnk melyik a másik 620-as,
amelyet felhasználtak az építéshez.
Sorozatgyártásra nem kerültek: a két
kocsit 1968-ban selejtezték.
A
négytengelyűt (GA 60-00) 1961. március 31-én,
a
háromtengelyűt (GA 59-00)1962. június 1-jén helyezték üzembe.
Az előbbi 16 400
mm, az utóbbi 15 450 mm hosszú volt.
Az ablakai a GA 09-es a GA 10-es, és a GA 11-es sorozatnál volt jellemző.
Annyit
tudok biztosan, hogy a 2 csuklóshoz a FAÜ 3 korábbi 620-asát használták fel
Mihálffy László |
Összesen 54 darabot készítettek ebből a típusból, de egyiket sem a maga számára,
ellenben a
MÁVAUT ill. a VOLÁN az egész ország területén
átvette és alkalmazta helyi és helyközi változatban
is. A GA 55-23-ashoz hasonlót (vontató ablakai elhúzható, futó felhajtható) keveset készítettek. Csuklós építéshez kezdetben az első-szériás Ikarus 620-asokat használták fel. |
Vissza a FAÜ csuklósokhoz
vagy
vissza az autóbusz-közlekedés
története oldalra
Ikarus 620 csuklós Debrecenben