1967. Ikarus 620 városnéző busz az Erzsébet híd budai hídfőjénél.
Ebből a típusból 3 db. volt.

  -> 

Ikarus/FAÜ városnéző 1 6209-20 GA 58-90=>GA 80-33 Besz:1962.05.17, "S":1975.01.06

Első üzembe helyezés 1962.05.17

Első üzemegység Mező

Rendszám GA 58-90

Átrendszámozás 1962…

Rendszám GA 80-33

Selejtezési ügyiratszám 1975/11

Selejtezés 1975.01.06

Utolsó üzemegység Mező

Eladás dátuma 1975.10.14

Újabb tulajdonos Duna Kertészeti MGTSZ, Bp. XXI. Orion u. 14

Átalakítás dátuma 1975.09.04

Átalakítás Ik630 típusú kocsiszekrénnyel felépítve

Átrendszámozás 1975.09.04

Rendszám GB 97-24

Végső forgalomból kivonás 1978.11.22

  A Budapesti Idegenforgalmi Hivatal részére készített városnéző busz alapja, egy 620-as Ikarus volt. A járművet nem a mátyásföldi gyárban, hanem a Gyömrői úton, a FAÜ Sallai Imréről elnevezett főműhelyében tervezték és építették.
Ott a hatvanas évek elején nemcsak szereléssel, javítással, hanem professzionális barkácsolóként, járműgyártással is foglalkoztak.
 

 1961. évi Budapesti Nemzetközi Vásáron debütált és
1962. május 17-én
GA 58-90
forgalmi rendszámmal állt forgalomba
 

 
 

 

 

 

"Számtalan prospektust, bédekkert és plakátot díszítettek vele, az 1963-ban kiadott Közlekedés bélyegsorozaton megörökítették 30 fillér értékben,
és akkoriban nem készülhetett olyan, a főváros látványosságait bemutató film, melyen ne került volna elő.
Legtöbbször népszerű színészek dülöngéltek a fedélzetén, és teli torokból énekelték, hogy "Budapest, te csodás, te vagy nékünk a szívdobogás".
A látottak alapján pedig bárki azt gondolhatta, hogy Budapesten állandóan hét ágra süt a nap, és az emberek mindig úgy mosolyognak,
mint Rátonyi Róbert, ha Németh Marikára pillant.

Nem csoda, hogy a busz iránt akkora érdeklődés mutatkozott, hogy a FAÜ hamarosan újabb két Ikarus 620-ast átalakított,
hogy az idegenforgalmat szolgálja.

     

A három, korántsem teljesen egyforma busz több mint tíz évig állta a folyamatos napfényt,"

 
Az Ikarus 620-as átalakításokkal, gyakorlatilag egyidejűleg készült el,
Finta László
tervei alapján a MÁVAUT számára a képen látható nyitott városnéző.

Az 1963-as két darab nyitott Ikarus 620 utángyártás megjelenése után,
GA 80-33
rendszámot kapta.

A fotó tanúsága szerint az ülések nem a kényelmükről voltak híresek.

Az első felújítása után, erre a "620-asra" is felkerült a szellőző rács ami az akkor gyártottakra volt jellemző.
A felvétel 1966-ban készült, egy a Citadellánál tett látogatásnál.
 

Gyártásakor a fényszórók mögötti terület kékre volt festve, majd felújítása után már a szürke sáv színére.

 

 

 


Zámory Zsolt úr küldte ezt a fotót, amin gyakorlatilag a BKV összes városnéző autóbusza látható.
A  felvétel a Roosevelt téren készült. Innen indították a különjárati buszokat.

Külön érdekessége a képnek, hogy a BKV egyetlen, Ikarus 556-ból átalakított
GA 82-04-es különjárati autóbusza is szerepel a képen, üzem közben.
.

 

 

 
 
Beszerzése: 1963.
   

 

 

 

     

1975. január 6-i selejtezésükig sok érdeklődőt szállítottak. Pótlásukra, csak 2007-ben került sor.
Hatalmas meglepetés volt, hogy az áprilisi nagyszabású veteránautós találkozón egyszer csak felbukkant a városnéző busz.
Pontosabban egy busz, ami kísértetiesen hasonlít rá.

~ . ~

A Budapesti városnézők selejtezése után
a 12 sz. Volán 1976-ban építette át a GC 02-89-es Ikarus 620-as alvázára
a GC 11-09-es 630-as rendszámával.
1980-ig járt a 43-as járatszámú ún. "Mecseki körjáraton".

  -> 

 
 
 
 

"A mikrobuszszerelvények, amelyek elsősorban a Margitszigeten arattak sikert, egyértelműen szovjet minta alapján készültek, hiszen a FAÜ vezérigazgatója a cég lapjában örömmel tájékoztatta a dolgozókat arról, hogy Leningrádban megismerkedtek "egy számunkra teljesen új járműtípussal, ahogyan mi neveztük, autóbuszvonattal", ami csak azért kívánkozik ide, mert egyesek szerint a városnéző busz létrehozását valami hasonló, konkrétan egy szocsi kirándulás ihlette. "Délután aztán még egy meglepetés ért: nemcsak az igazgató jött el, hanem vele együtt megjelent felettes szervük, a Krasznodari Autóbusz-közlekedési Tröszt igazgatónője is. A kölcsönös bemutatkozás után nyomban szívélyes és elvtársi légkör alakult ki közöttünk, majd átadtam a részükre hozott fényképsorozatot. (...) Újabb meglepetésemre másnap nemcsak egy ragyogó Volgát küldtek értem és a tolmácsomért, hanem mindketten ismét eljöttek, hogy velük együtt menjek üzemükbe. Ott aztán még további meglepetések vártak rám." A beszámolót egy FAÜ-nél dolgozó középvezető írta 1961-ben, állítólag az egyik "meglepetés" épp a kabrió autóbusz volt, ám ez nem bizonyított. Ráadásul az Autóbusz című üzemi lap 1961. június 28-i számában találtunk egy karikatúrát, ami kísértetiesen emlékeztet a városnézőre."

Idézetek: - legát -

Vissza az autóbusz közlekedés története lapra

6409/1019
Besz: 1964.10.30 Récsei
1976. februárjában átalakítva
Ikarus 620-á
"S": 1976.07.09 Kilián

Új beszerzésként 1964. október 30-én kapta a FAÜ.
(alv.sz.:630..6409 1016)
 
1973. februárjában 620-assá alakítva.
 
Selejtezésére, 1976. júliusában került sor.

 

Új beszerzésként 1963 december 22-én kapta a FAÜ a képen látható Ikarus 630 típusú autóbuszt
(alv.sz.:630..6308 150)
 a 193-as (MALÉV repülőtéri) járat céljára. Útvonala, Vörösmarty tér-Ferihegyi repülőtér (A peron alatt poggyászszállításra, csomagtartót alakítottak ki).
A GA 80-25-öst 1971 májusától a vállalati KISZ. bizottság rendelkezésére bocsátották és a "Récsei ÜE"-ből a "Mező ÜE"-be helyezték át. Az autóbusz továbbra is különjárati állományban maradt.
1972 végén, aztán üzemi járművé minősítették (GB 33-89).
1976 február elején selejtezték, majd végül YD 19-17-re számozták.

 

Garázsmenetben.

Hát nem éppen a legsikeresebb felvételeim közé tartozik.
     

 


alv.sz.: 630..6311 200

Fenti társával együtt 1963. december 22-én került beszerzésre.
1973.02.28-án a képen látható állapotra, 620-ra lett átalakítva és
1976. júliusában selejtezték.

  -> 

    FAÜ IC 622


Két kísérleti kocsit Ikarus 620-as autóbuszok felhasználásával is építettek.

 
Átfestése után

Elsőként, a

rendszámú Ikarus 620-as autóbuszból lett a  csuklós prototípus utánfutó része.

 
Egy amerikai retussal készített fotó.
 
 
 
 
 
 
 

1962 átszámozása után (GA 83-00)

 
 
 
Átfestése után

Megjegyzés: 4-tengelyes csuklós autóbusz.
Utánfutó része a

rendszámú Ikarus 620-asból készült.
Utóélet
Átrendszámozás 1968.07.11
További rendszám GB 02-44
Változás dátuma 1968.07.11
Változás Átalakítva csukott városközi 630as típusú autóbuszra.
Eladás dátuma 1974.05.06
További tulajdonos Hódmezővásárhelyi Kertészet, Hódmezővásárhely, Nagy András u. 49.
Eladás dátuma 1976.12.30
További tulajdonos Csongrád m-i Kertészeti Vállalat
Végső selejtezés 1980.04.27

  ->    -> 

FAÜ IC 620
IC-620
Alv.sz: 510/17/5908/213
GA 09-80=>GA 59-00=>GA 83-01
Besz: 1959.10.07 Csuklósítás: 1962.06.01 "S": 1968.05.17

Az 1959. október 7-i beszerzésű Ikarus 620-as felhasználásával készítették 1962-ben
a 3 tengelyes Ikarus 620-as csuklós autóbuszt.
Sajnos arról nincs információnk melyik a másik 620-as, amelyet felhasználtak az építéshez.

A GA 09-80-as majd       GA 59-00 frsz.-u
 

 

   
Ikarus 620-as az első házilagosan csuklósított háromtengelyes prototípus.
 

Forgalomban

 

 Sorozatgyártásra nem kerültek: a két kocsit 1968-ban selejtezték.
A négytengelyűt (GA 60-00) 1961. március 31-én,
a háromtengelyűt (GA 59-00)1962. június 1-jén helyezték üzembe.
Az előbbi 16 400 mm, az utóbbi 15 450 mm hosszú volt.

Az ablakai a GA 09-es a GA 10-es, és a GA 11-es sorozatnál volt jellemző.

Annyit tudok biztosan, hogy a 2 csuklóshoz a FAÜ 3 korábbi 620-asát használták fel
(GA 09-80, 10-35, 11-05), míg a negyedik
(valamelyik utánfutóhoz felhasznált)
jármű eredete ismeretlen.
A 09-80-ast 1962-ben vonták ki az állományból,
tehát ezt csak a GA-59-00
(háromtengelyes, 62-ben készített)
csuklóshoz használhatták fel.
A másik kettőt 61-ben vonták ki az állományból, feltehetőleg e kettőből építették 61-ben a
négytengelyest (GA-60-00).
Hogy melyik lett az első része, melyik a hátsó, nem tudom. (Olyan feljegyzéssel is találkoztam,
hogy 10-35-ből az 59-00 utánfutója lett volna,
nem tudom, igaz-e.)

Mihálffy László
 

 

Összesen 54 darabot készítettek ebből a típusból, de egyiket sem a maga számára,

ellenben a MÁVAUT ill. a VOLÁN az egész ország területén átvette és alkalmazta helyi és helyközi változatban is.
A GA 55-23-ashoz hasonlót (vontató ablakai elhúzható, futó felhajtható) keveset készítettek.
Csuklós építéshez kezdetben az
első-szériás Ikarus 620-asokat használták fel.

1975.
ADOMÁNYOZÓ:MAGYAR RENDŐR
 
 

 

 

Ikarus 622-esek a Váci úton, egy 2800-as motorkocsival. Köszönet a szép színes felvételért a szerzőnek

Vissza a FAÜ csuklósokhoz
vagy
vissza az autóbusz-közlekedés története oldalra

 

Ikarus 620 csuklós Debrecenben

 

                 
 
 
                           
 

Egy az NDK-ban átalakított, az Ikarus 60B jelű autóbusz lámpájára "hajazó" fényszóró átalakítás.

 

Ikarus 620 emeletes. Hol lehet?