Trolibusz
1933, az első magyar trolibusz
T 100
A jobboldali
képet Steve Forisek úrtól kaptam Amerikából (!!)
"A pótkocsis
üzemet eredetileg a BKV két jogelődje, a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) és a
Fővárosi Villamosvasút (FVV) alkalmazta, magukat a pótkocsikat pedig a
székesfehérvári Általános Mechanikai Gépgyár (ÁMG) gyártotta. A kocsik
beszerzését 1960-ban kezdte meg a FVV, és folytatta egészen 1963-ig, az utolsó
darabok érkezéséig. A trolibusz-pótkocsikat a vontatáshoz szükséges átalakításon
átesett Ikarus-60T trolibuszok vontatták, ám a későbbiekben az Ikarus-60T-ket
csuklósították, aminek következtében 1965 és 1968 között az FVV az ÁMG
pótkocsikat kiselejtezte. A technikai változtatások miatt a járművek csupán
néhány évig színesíthették a fővárosi tömegközlekedést, melyek leggyakrabban
Zuglóban, a 75-ös troli vonalán közlekedtek."
vezess.hu
Sok kocsit csuklós járművé alakítottak.
T283 -> T400 |
T341 -> 410 |
T349 -> 420 |
T214 -> 205II -> 430 |
T254 -> 232II -> 440 |
T267 -> 240II -> 450 |
T313 -> 401 |
T344 -> 411 |
T347 -> 421 |
T236 -> 220II -> 431 |
T264 -> 238II -> 441 |
T221 -> 209II -> 451 |
T317 -> 402 |
T350 -> 412 |
T356 -> 422 |
T304 -> 249II -> 432 |
T240 -> 223II -> 442 |
T228 -> 214II -> 452 |
T293 -> 403 |
T345 -> 413 |
T343 -> 423 |
T292 -> 245II -> 433 |
T239 -> 222II -> 443 |
T220 -> 208II -> 453 |
T334 -> 404 |
T346 -> 414 |
T290 -> 424 |
T230 -> 216II -> 434 |
T208 -> 201II -> 444 |
|
T337 -> 405 |
T339 -> 415 |
T205 -> 425 |
T268 -> 241II -> 435 |
T237 -> 221II -> 445 |
|
T352 -> 406 |
T342 -> 416 |
T274 -> 243II -> 426 |
T216 -> 207II -> 436 |
T229 -> 215II -> 446 |
|
T336 -> 407 |
T348 -> 417 |
T302 -> 248II -> 427 |
T222 -> 210II -> 437 |
T210 -> 202II -> 447 |
|
T338 -> 408 |
T355 -> 418 |
T213 -> 204II -> 428 |
T245 -> 225II -> 438 |
T215 -> 206II -> 448 |
|
T340 -> 409 |
T281 -> 419 |
T253 -> 231II -> 429 |
T225 -> 212II -> 439 |
T212 -> 203II -> 449 |
"1961-ben a mérnökök új megoldással próbálkoztak. Az autóbuszok mintájára csuklós
trolibuszokat terveztek, a kísérletező kedvnek ismét a sokat próbált Ikarusok
estek áldozatul, ezúttal sikerrel: a nagy befogadóképességű, kedvező
menetdinamikai tulajdonságú csuklós Ikarus bebizonyította életképességét. A
kocsiszekrényt bérmunkában a FAÜ Sallai Főműhely készítette, az FVV csak a
villamos berendezéseket szerelte be a Pálffy műhelyben. A gépes egységet
nagyjavításra kijelölt Ikarus 60 T képezte, az utánfutókat kiselejtezett MÁVAG
Tr 5, majd ugyancsak Ikarus 60-as kocsikból alakították ki. A csuklós szerkezet
a kispesti Vörös Csillag Traktorgyár forgórakodójának golyóskoszorújából
készült, amely a későbbiekben igen tartósnak bizonyult. Az első példány, a
T400-as négytengelyes volt, a szóló Ikarus eredetileg T283-as jelzést viselt,
amelynek villanymotorja megegyezett a többi trolibusz hajtóművével, de ebben a
16.500 mm hosszú karosszériában gyengének mutatkozott és meglehetősen lomhán
mozgatta a súlyos járművet. A forgalmon kívüli próbamenetek 1961. május 8-án
kezdődtek meg a műhely körüli utcákon, a hatósági vizsgára május 24-én került
sor. A Városligetben ekkor zajlott a Budapesti Ipari Vásár, mely esemény
reprezentatív lehetőséget nyújtott az ízléses, szép kivitelű új trolibusz
bemutatkozására. A vizsga után a vásári látogatók szállítására osztották be a
T400-ast, amely mindezek ellenére nem lett közkedvelt. 1967. május 20-án
törölték az állományból, így 6 éves szolgálati idejével szinte tiszavirág
életűnek számított. A sorozati, immár háromtengelyes kocsik közül a T401-es
1962. március 29-étől szállította az utasokat, az utolsó jármű 1964 januárjában
vizsgázott a műszaki bizottság előtt."
www.loero.hu
Az
egyetlen 4 tengelyes, |
E típust is utolérte a
lámpa átalakítás.
Az Ikarus 620-asnál bevezetett hátsó lámpatestet
szerelték a Faü-csuklós trolikra is,
majd selejtezésük előtt egy pár évvel, felújításkor már az egyszerűbb, kicsi,
különálló, kerek
lámpákkal pótolták.
Hasonlóképpen a
könnycsepp alakú első index is egy "modernebb" vonalvezetésű,
szögletes
magasságjelző lámpatesttel lett kicserélve.
Fotók: Jobbágy József |
1956. október, november
A selejtezés
ezt a típust is utolérte.
Nagyon sok jármű, szürkére
festve, építkezéseken, öltözőként működött .
|
* - 28 kocsi tovább lett csuklósítva
A 259-es kocsi áll ma Pongrác úton.
Az 1962-ben 300-as pályaszámcsoportba átszámozott vontató trolibuszok:
|
A csuklósítás során történt átszámozások:
|
A T400-as egyedi kocsi volt.
Forrás:
http://villamosok.hu/troli/ik-60t/index.html
a 600-as
|
A képen látható T295-ös az
1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták
át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán
A 102-es még a próbafutás idején
![]() |
Érdekességek
Németh Zoltán Ádám a villamosok.hu készítője
Egy kis adalék a trolibuszok honlaphoz |
A felvétel 1986-ban készült a Közlekedési Múzeumtól pár méterre |
Az 559-es az Ajtósi Dürer soron a "Népstadion" út kereszteződésében, 1977-ben
Reprodukciók