"A TR 3,5 típusú autóbusz fejlesztésének eredménye az Ikarus 30 típus,

 

     

majd az Ikarus 31, 311. Ezekeket már világszerte ismerik. 85-95 LE-s CSEPEL Diesel-motorja, 5 fokozatú szinkron sebességváltója, megbízható fékrendszere, egyéb gépészeti és belső berendezései és más kedvező tulajdonságai indokolják nemzetközi elterjedését. A 78 km/ó sebességű autóbuszban mintegy 40 utas szállítható. Készül jobb és balkormányos kivitelben."

Részlet az "IKARUS 1948-1961" c. könyvből

 
"Az Ikarus gyár termelésében 1951 elején sok problémát vetett fel a régi típusú gyártmányok kifutása és a keresett nagy autóbuszokhoz szükséges hathengeres motorok hiánya. A gyárban ezért dolgozták ki az adott körülmények között még gyártható új, kis autóbusz kiviteli dokumentációját. Az új autóbusz, az Ikarus 30, megtartotta trambusznak - a kocsitestbe épített motorral gyártott jármű - elrendezését. A Tr 3,5 típusú gyártási tapasztalatai alapján a felhasznált anyagmennyiséget csökkentették is."
 
1955. Ikarusz 30

A Nehézipari Minisztérium Ikarus 3O -as autóbusza kívülről és

utasokkal belülről.

Az Ikarus 30 megtartotta a trambusz - elrendezést. A 20 ülő és 21álló utast szállító, Csepel D 413-as (Steyer-licenc), 62 kW-os motorral felszerelt autóbusz tetővilágító és szellőzőablakkal készült. Ez a típus volt az Uhry - testvérek karosszéria-gyártó hagyományait folytató Ikarus Karosszéria- és Járműgyár első terméke.

Vissza az autóbusz-közlekedés oldalra

 
   
Ikarusz 30, GF 6OO
 
A GF 600, 1951-es beszerzésű Ikarus 30 a Fővárosi Autóbuszüzemnél. 1958-tól a MÁVAUT-nak átadva. Ott GO 617 majd GA 31-73 rendszámmal futott leselejtezéséig, 1962-ig.* *
 
A reklámfotón
 
 

"Az első Ikarus 3O-as 1951. Június 5-én jelent meg a fővárosban. Ebből a típusból a Fővárosi Autóbuszüzem 1951-ben tizenhármat kapott. A budapesti forgalomban szűknek bizonyult kocsikat 1956-ig szállították, a Fővárosi Autóbuszüzemnél ekkor 192 futott belőlük.

A szerkezetileg egyébként újszerű az utazóközönség nem kedvelte, de a kocsikat a Fővárosi Autóbuszüzem mégis átvette, mert mást nem kapott. A szűk utastérben az állóhelyeket alig tudták kialakítani. Felépítménye: önhordós. A kocsik szélessége csak 23OO mm-t tett ki, az üléselrendezés 2 - 1-es volt. Hossza 8400 mm, motorja Csepel D413, teljesítménye 85 LE (62kW) volt. * A magas lépcső és a kedvezőtlen ajtóelrendezés szintén ne vált be. Rendkívül előnytelenül sikerült az utastér elejének kialakítása, jóllehet az ablakok felett, a tetőhajlatban is ablakokat helyeztek, amelyek a szűk utasteret némileg kellemesebbé tették. Ennél a típusnál alkalmazták először a Csepel (Steyer-licenc) dízelmotort, négyhengeres változatában."

E kocsitípus részese volt a budapesti autóbusz-közlekedés egyik súlyos balesetének. 1954-ben a budai végállomásra kiálló 39-es jelzésű autóbusz a Margit-hídon a szigeti bejárót elhagyva áttörte a híd korlátját, és a Dunába zuhant. A kocsin utas nem tartózkodott, a járművezető és a kalauz életét vesztette.

Vissza az autóbusz-közlekedés története leíráshoz.

 
GF 616
 
  Besz: 1952. 01. Törl: 1957. FAÜ sportkörnek átadták, ott a GA 459 frsz-t kapta. 1958-ban GB 00-42-re rendszámozták át.** A GF 616 más típusú ablakokat hordoz, a viszonylatszám jelzője már csak a szám méretének megfelelő

 

GA 00-44 ex. GF 566
Bezs: 1954. 04. 17. Törl: 1962.01. 10. 1958-ban kapta a GA 00-44 rendszámot .**

 

GF 544
 
GF 617
 
Besz: 1954. 04. 29. Törl: 1960. 09. 13. 1958-ban a GA 00-66 rendszámot kapta. Pótkocsivá építették, először XA 23-91, majd XA 30-43 rendszámon közlekedett, 1962-ig.**   Besz: 1952. 01.13. Törl: 1960 05. 27. 1958-ban a GA 00-01 rendszámot kapta. Pótkocsivá építették, először XA 23-80, majd XA 30-32 rendszámon közlekedett, 1962-ig.**

 

Vörösmarty tér    
 
       
 
 
Deák tér
Váci utca, Vörösmarty tér felöl nézve
`50-es évek
   

1956-ig gyártották és még ugyanez évben elkészítették korszerűsített változatát, az Ikarus 31-est.

A fővárosi autóbusz-közlekedés számára mindkét típusból szereztek be."

1956-1959 között egy részét átadták a Mávautnak és vidéki városoknak.
A megmaradtak egy részét FAÜ főműhelyében 1960-ban pótkocsivá alakították, a többit 1962-ig selejtezték.

Pl.: GF 636 rendszámú autóbusz átalakítás után XA 24-57 majd XA 30-58-as rendszámot kapta.

 

A felvételen jól látszanak a tetőablakok elhelyezkedése. Az első lámpákat kicserélték az Ikarus 31-es lámpatestjeire.
A fotó, egy kedves, járműveket kedvelő úrtól származik.
Egy másik Ikarus 30, 31-es lámpákkal. Vevőre vár

 

A képet, Horváth Ferenc úr küldte, szöveggel
   
A képen tehát egy Ikarus 30 távolsági autóbusz látható, amely még MÁVAUT 25 lajstromszámmal, és
GJ 699
forgalmi rendszámmal futott.
A fénykép kb. 1958/59-ben készülhetett Maroslelén. A busz lépcsőjén ifj. Bazsó János szentesi gavallér áll, a kor divatjának megfelelő frizurával és Gojzer-varott cipőben, - aki udvarolni érkezett anyámhoz, a "hagyma-vidéki" faluba. Az ifjú arcán visszafogott mosoly látszik a kép készítésének pillanatában, ami valószínűleg annak tudható be, hogy (későbbi) édesanyám hűvösen fogadta a közeledését, - bár a rokonság ambicionálta volna ezt a frigyet. Anyám jóval később apámat választotta, - a busz későbbi sorsáról azonban nincs információm...
Üdvözlettel: Horváth Ferenc

 

MÁVAUT Kaposvár
"pihenőben"

GA 25-49
 
 
 
 
 
 
 
Ikarus 30
 
 
 
 

 

MÁVAUT Pécs

 

MÁVAUT Zalaegerszeg

A buszok előtt a nagyapám látható, aki buszvezető volt az ötvenes évek közepétől a hetvenes évek közepéig Zala megyében.
Fülöp Kálmánnak hívták és Zalaapátiban lakott. Mivel már nem él, a buszok viszonylatáról nem tudok. (A kalauzt nem ismerem.)

Üdvözlettel:  Paulinyi Endre

GA 32-11 (talán)

MASZOVLET a MALÉV elődjének
Ikarus 30-as autóbuszai.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Az MTV óvodájának Ikarus 30-as autóbusza.
Oszvald Kornél Ovibusz indulása c. sorozata

Ovibusz    
 
       
 
 

A Budakeszi úti Vasvári Pál fiú nevelőotthonnak átadott, MÁVAUT-as Ikarus 30-as műszaki oktatásra.

 

Átépítés - egyéb felhasználás
 
Ikarus 30
A sokféle felhasználások egyike.
 
Volt a PATYOLAT -nak is, ruhaszállításra kiépítve


 

 

Ikarus 300 padlóalváz
 

Ikarus 31 önhordó padlóvázra külföldön is szívesen építenek autóbuszt

"IKARUS 1948-1961"

 

 

 

     
 
 
 

 

 

Keletre
  Szállításra várva, jobboldali kormánnyal.
     
Valószínűleg egy egyiptomi export egy része.  
Behajózás

 

 

Ikarus 31-es a FAÜ tulajdonában

A kis autóbuszok korszerűsített változatát (Ikarus 31) 1957-től sorozatban gyártották, a 8540 mm hosszú kocsik tetővilágító ablak nélkül,
0-1-1 elrendezésben ráncajtókkal készültek.
1959-ben 16 és 1961-ben 6 állt forgalomba a gyengébb utasforgalmú külterületi viszonylatokon.

1959. december 21-én szállították a Fővárosi Autóbuszüzemnek az első Ikarus 31 típus első darabjait. 24 ülő és 16 állóhellyel rendelkezett. A buszok Csepel D413 motorra voltak ellátva, teljesítménye 85 LE (62kW), súlya 5580 kg volt. Ikarus 31-es autóbusza a FAÜ-nek pontosan 22 darabja volt. *
A rendszámokat az akkor már Ikarus 620-oknak kiadott GA 09-XX sorozatból még fennmaradt GA-09-81-től GA-09-96-ig adták és 1960 október 1-től a "Kilián" forgalmi telep állományába tartoztak. A következő néhány darabot 1961. áprilisában szállították, GA-57-01-től GA-57-06-ig rendszámozták. Egy pár darabot 1963-ban átrendszámoztak GA 80-01-től GA 80-09-ig.
1962-ben 14-et selejteztek közülük, az utolsó darabokat (GA 80-01 ex. 09-91, GA 80-03 -04 ex. 09-93 -94, GA 80-06 -07 -08 ex. 57-02 -03 -04) 1963. augusztus 4-én törölték az állományból. * *

GA 09-96
A GA 09-96-os 1959 december 31-én vizsgázott és
1962 március 15-én törölték az állományból.
Teherjárművé alakították, rendszáma UA 29-29 lett.
Selejtezésének időpontjáról nincs adatunk.**

GA 09-90   GA 09-81
     
A GA-09-81-es
A GA 09-90-es 1959 december 21-én vizsgázott és
1962 február 15-én törölték az állományból.
Selejtezésének időpontjáról nincs adatunk.**
  A GA 09-81-es 1959 december 21-én vizsgázott és
1962 február 7-én törölték az állományból.
Selejtezésének időpontjáról nincs adatunk.**

Érdekessége ennek a kivitelnek a vezetőfülke elválasztófala, ami miatt az első oldalablakok fel vannak osztva 2 szinte négyzet alakú ablakra.
A fővárosi tömegközlekedés részére ezután kis befogadóképességű autóbuszokat nem vásároltak.

Vissza az autóbusz-közlekedés története oldalra

Ikarus 31, 311 a MÁVAUT ill. VOLÁN tulajdonában

Ikarus 31-es Debrecenben
                   
 
                   

 

VOLÁN 22
VOLÁN 22, Váchartyáni műhely GC O2-32
 
GC-O2-31

A felvétel, Váchartyánban készült 1975-ben a VOLÁN 22 főműhelyében.

 

Vállalati tulajdonú autóbuszok, e típusból
 
GB 46-23
 
 
Eredeti színben,
A GB-46-23 másik festéssel
és átfestve ( bordó alapon, fehér csík )

 

GB 56-33
Mafilm GB 56-33
 
A Mafilm Ikarus 31-e a "Lumumba", ma Róna utcában 197O-ben


Forgalomban

Egerben, a Minaret alatt, még eredeti hátsólámpával.
2002. decemberében, már se 31-es Ikarus, sőt e területen már buszok sem parkolhatnak.

 

Az Erzsébet híd budai lejáratánál
Egy Csepel D344 és egy Ikarusz 31


Különleges felépítésben, különleges újításokkal.
A  nyitott 311-est a pécsi MÁVAUT készítette. Egyedi darab volt.

         

Kenyér és pékárú szállító.

˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛

Egy talált busz Kis Ferenctől. Szerintem inkább Ikarus 311.

 
 
   Mellékelten küldök egy fotót egy TR? buszvázról, mely az Ikarus mátyásföldi telepén vagy 10 éve álldogál. Elkezdték a házilagos felújítását, de közben a pesti gyáregység csődbement. Kellene kezdeni vele valamit. Régebben volt még egy 180-as elővárosi /nem BKV-s / kivitel, de az már eltűnt. Létezik még a számomra oly kedves 620/630 és a 311-esből ? Üdvözlettel: Kis Ferenc  

Ez az Ikarus 311 még mindig a mátyásföldi Ikarus gyár udvarán áll ebben az állapotban,
mellette egy elég szakadt állapotban lévő Ikarus 66.

 

Egy "élő" Ikarus 311
Németh László tulajdona

Nagyvázsony, Kapolcs 2002

A felújított 311-est először kapolcsi Művészetek Völgye rendezvényen láttam és fotóztam.
 
     

Lix Péter, Aszódon talált egy, még megmenthető Ikarus 31-est

A képre kattintva megtekinthető az erről a buszról készített nagyszerű fotosorozat

 

Isaszeg

 

Múlt és jelen

Reprodukciók