"A TR 3,5 típusú autóbusz fejlesztésének eredménye az Ikarus 30 típus,
majd az Ikarus 31, 311. Ezekeket már világszerte ismerik. 85-95 LE-s CSEPEL Diesel-motorja, 5 fokozatú szinkron sebességváltója, megbízható fékrendszere, egyéb gépészeti és belső berendezései és más kedvező tulajdonságai indokolják nemzetközi elterjedését. A 78 km/ó sebességű autóbuszban mintegy 40 utas szállítható. Készül jobb és balkormányos kivitelben."
Részlet az "IKARUS 1948-1961" c. könyvből
Az Ikarus 30 megtartotta a trambusz - elrendezést. A 20 ülő és 21álló utast szállító, Csepel D 413-as (Steyer-licenc), 62 kW-os motorral felszerelt autóbusz tetővilágító és szellőzőablakkal készült. Ez a típus volt az Uhry - testvérek karosszéria-gyártó hagyományait folytató Ikarus Karosszéria- és Járműgyár első terméke. |
|
"Az első Ikarus 3O-as 1951. Június 5-én jelent meg a fővárosban. Ebből a típusból a Fővárosi Autóbuszüzem 1951-ben tizenhármat kapott. A budapesti forgalomban szűknek bizonyult kocsikat 1956-ig szállították, a Fővárosi Autóbuszüzemnél ekkor 192 futott belőlük.
A szerkezetileg egyébként újszerű az utazóközönség nem kedvelte, de a kocsikat a Fővárosi Autóbuszüzem mégis átvette, mert mást nem kapott. A szűk utastérben az állóhelyeket alig tudták kialakítani. Felépítménye: önhordós. A kocsik szélessége csak 23OO mm-t tett ki, az üléselrendezés 2 - 1-es volt. Hossza 8400 mm, motorja Csepel D413, teljesítménye 85 LE (62kW) volt. * A magas lépcső és a kedvezőtlen ajtóelrendezés szintén ne vált be. Rendkívül előnytelenül sikerült az utastér elejének kialakítása, jóllehet az ablakok felett, a tetőhajlatban is ablakokat helyeztek, amelyek a szűk utasteret némileg kellemesebbé tették. Ennél a típusnál alkalmazták először a Csepel (Steyer-licenc) dízelmotort, négyhengeres változatában."
E kocsitípus részese volt a budapesti autóbusz-közlekedés egyik súlyos balesetének. 1954-ben a budai végállomásra kiálló 39-es jelzésű autóbusz a Margit-hídon a szigeti bejárót elhagyva áttörte a híd korlátját, és a Dunába zuhant. A kocsin utas nem tartózkodott, a járművezető és a kalauz életét vesztette.
Vissza az autóbusz-közlekedés története leíráshoz.
|
||
Besz: 1952. 01. Törl: 1957. FAÜ sportkörnek átadták, ott a GA 459 frsz-t kapta. 1958-ban GB 00-42-re rendszámozták át.** A GF 616 más típusú ablakokat hordoz, a viszonylatszám jelzője már csak a szám méretének megfelelő |
GA 00-44 ex. GF 566 |
Bezs: 1954. 04. 17. Törl: 1962.01. 10. 1958-ban kapta a GA 00-44 rendszámot .** |
|
|
|||
Besz: 1954. 04. 29. Törl: 1960. 09. 13. 1958-ban a GA 00-66 rendszámot kapta. Pótkocsivá építették, először XA 23-91, majd XA 30-43 rendszámon közlekedett, 1962-ig.** | Besz: 1952. 01.13. Törl: 1960 05. 27. 1958-ban a GA 00-01 rendszámot kapta. Pótkocsivá építették, először XA 23-80, majd XA 30-32 rendszámon közlekedett, 1962-ig.** |
1956-ig gyártották és még ugyanez évben elkészítették korszerűsített változatát, az Ikarus 31-est.
A fővárosi autóbusz-közlekedés számára mindkét típusból szereztek be."
1956-1959 között egy részét
átadták a Mávautnak és vidéki városoknak.
A megmaradtak egy részét FAÜ főműhelyében 1960-ban pótkocsivá alakították, a
többit 1962-ig selejtezték.
Pl.: GF 636 rendszámú autóbusz átalakítás után XA 24-57 majd XA 30-58-as rendszámot kapta.
|
MÁVAUT
Kaposvár
"pihenőben"
MÁVAUT Pécs
A buszok előtt a nagyapám látható,
aki buszvezető volt az ötvenes évek közepétől a hetvenes évek közepéig Zala
megyében.
Fülöp Kálmánnak hívták és Zalaapátiban lakott. Mivel már nem él, a
buszok viszonylatáról nem tudok. (A kalauzt nem ismerem.)
Üdvözlettel: Paulinyi Endre
GA 32-11 (talán)
MASZOVLET
a MALÉV elődjének
Ikarus 30-as autóbuszai.
Az MTV óvodájának Ikarus
30-as autóbusza.
Oszvald Kornél Ovibusz indulása c. sorozata
|
A kis autóbuszok
korszerűsített változatát (Ikarus 31) 1957-től sorozatban gyártották,
a 8540 mm hosszú kocsik tetővilágító ablak nélkül,
0-1-1
elrendezésben ráncajtókkal készültek.
1959-ben 16 és 1961-ben 6 állt forgalomba a gyengébb
utasforgalmú külterületi viszonylatokon.
1959.
december 21-én szállították a Fővárosi Autóbuszüzemnek az
első Ikarus 31 típus első darabjait. 24 ülő és 16
állóhellyel rendelkezett. A buszok Csepel D413 motorra voltak
ellátva, teljesítménye 85 LE (62kW), súlya 5580 kg volt. Ikarus
31-es autóbusza a FAÜ-nek pontosan
22 darabja volt. *
A
rendszámokat az akkor már Ikarus 620-oknak kiadott GA 09-XX
sorozatból még fennmaradt GA-09-81-től GA-09-96-ig adták és
1960 október 1-től a "Kilián" forgalmi telep
állományába tartoztak. A következő néhány darabot 1961.
áprilisában szállították, GA-57-01-től GA-57-06-ig
rendszámozták. Egy pár darabot 1963-ban átrendszámoztak GA
80-01-től GA 80-09-ig. 1962-ben
14-et selejteztek közülük, az utolsó darabokat (GA 80-01 ex. 09-91, GA
80-03 -04 ex. 09-93 -94, GA 80-06 -07 -08 ex. 57-02 -03 -04)
1963. augusztus 4-én törölték az állományból. * *
GA
09-96
A GA 09-96-os 1959 december 31-én vizsgázott és
1962 március 15-én törölték az állományból.
Teherjárművé alakították, rendszáma UA 29-29 lett.
Selejtezésének időpontjáról nincs adatunk.**
GA 09-90 | GA 09-81 | ||||
A GA
09-90-es 1959 december 21-én vizsgázott és 1962 február 15-én törölték az állományból. Selejtezésének időpontjáról nincs adatunk.** |
A GA
09-81-es 1959 december 21-én vizsgázott és 1962 február 7-én törölték az állományból. Selejtezésének időpontjáról nincs adatunk.** |
Érdekessége
ennek a kivitelnek a vezetőfülke elválasztófala, ami miatt az
első oldalablakok fel vannak osztva 2 szinte négyzet alakú
ablakra.
A fővárosi tömegközlekedés részére ezután kis
befogadóképességű autóbuszokat nem vásároltak.
Vissza az autóbusz-közlekedés története oldalra
Ikarus 31, 311 a MÁVAUT ill. VOLÁN tulajdonában
Ikarus 31-es Debrecenben |
VOLÁN 22 |
Vállalati tulajdonú autóbuszok, e típusból |
GB 46-23 |
Forgalomban
|
Az Erzsébet híd budai lejáratánál |
Különleges
felépítésben, különleges újításokkal.
A nyitott 311-est a pécsi MÁVAUT készítette. Egyedi darab volt.
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
Egy talált busz Kis Ferenctől. Szerintem inkább Ikarus 311.
Mellékelten küldök egy fotót egy TR? buszvázról, mely az Ikarus mátyásföldi telepén vagy 10 éve álldogál. Elkezdték a házilagos felújítását, de közben a pesti gyáregység csődbement. Kellene kezdeni vele valamit. Régebben volt még egy 180-as elővárosi /nem BKV-s / kivitel, de az már eltűnt. Létezik még a számomra oly kedves 620/630 és a 311-esből ? Üdvözlettel: Kis Ferenc |
Ez az Ikarus 311 még
mindig a mátyásföldi Ikarus gyár udvarán áll ebben az
állapotban,
mellette egy elég szakadt állapotban lévő Ikarus 66.
Egy
"élő"
Ikarus 311
Németh László tulajdona
Nagyvázsony, Kapolcs 2002
A
felújított 311-est először kapolcsi Művészetek
Völgye rendezvényen láttam és fotóztam. |
Lix Péter, Aszódon talált egy, még megmenthető Ikarus 31-est
Isaszeg