" A
lényegesen korszerűbb, de az 1960-as évek fejlesztésének
eredményességét jelezte az Ikarus gyár új és az
eddigieknél csak rövid ideig használt járműtípusa az Ikarus
556.
Hossza - 1 0885 mm - már megfelelt az Union Internationale
Transports Publics (UITP) által ajánlott méreteknek. A
korábbi nagy alapterületet elfoglaló megoldásoktól
eltérően padló alatti motorral épült és az eddigi
járműtípusokat meghaladó teljesítménnyel. Ennél a
típusnál alkalmazták először a Rába (MAN-licenc) 2156 HM 6U
típusú hathengeres, 141 kW teljesítményű, soros
elrendezésű, padló alatti dízelmotort, amelynek
hengerűrtartalma 9572 cm3.
Befogadóképessége (27 ülő és 75 álló) túlszárnyalta
az előző típusokét, magasabb ablakaival barátságosabb lett.
Vezetőfülkéje már csupán a vezetőülést foglalta magába,
tiszta levegőjű, nem zajos munkahely volt. Kifogásolni
lehetett viszont az ajtóelrendezést (1-2-2).
Bár már középső ajtót is alkalmaztak, de az ajtóméretek
nem feleltek meg, az első ajtó 800 mm, a középső 1100 mm,
míg a hátsó 1600 mm széles volt, azaz az első ajtó egy
utasnak széles a középső kettőnek szűk, míg a hátsó
kettőnek széles, de háromnak keskeny volt."
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
Az Ikarus
556-os járművek is 1964-ben jelentek meg Budapest
tömegközlekedésében.
Az első évben 28 lépett szolgálatba (1964 és 1972 között
274-et vettek állományba).
Hatósági
vizsga időpontja |
Rendszáma | Szolgálati hely |
Alvázszám | Motorszám | Megjegyzés |
1964.01.08. | GA 81-01~GA 81-05 | Fürst | 556-00-002~006/63 | 619.xx | |
1964.07.20. | GA 07-38II** | Récsei | 556/3 | EO 680/468-12 | |
1964.07.20.~65.01.04. | GA 81-06~GA 81-28 | Fürst, Récsei | 556-70-001~023/64 | 619.xx |
** Ikarus tulajdonú IK 556/3L típusú
autóbusz, amelyet kísérleti üzemre a FAÜ 1964. július
20-tól december 31-ig átvett.
(Férőhely: 25 ülő-, 75
állóhely, önsúlya 9280 kg.)
A FAÜ a kísérleti üzem után a PKV-nak adta át, ott GA 62-66 frsz.-on
üzemelt.
|
1970-től
átrendszámoztak. A GA 81-01 a GA 82-14 rendszámot kapta. A GA
81-04-nek maradt a rendszáma.
A GA 81-16 és a GA 81-17 1968-ban
átkerült a VOLÁN-hoz, ahol emeletes
buszt építettek
belőlük.
Átrendszámozás időpontja |
Eredeti rendszám |
Fődarabcserét
követő új rendszám** |
Megjegyzés |
1970.01.13.~1970.07.20. | GA 81-01~GA 81-03 | GA 82-14~GA 82-16 | |
Nem lett átrendszámozva | GA 81-04 | - | 1967.05.10. Különjárati városnéző*** |
1970.01.13.~1970.07.20 | GA 81-05~GA 81-13 | GA 82-17~GA 82-25 | |
1970.01.13.~1970.07.20 | GA 81-14 | GA 82-26 | 65.09.06.
rendszámelvesztés miatt a még szabad GA 81-29-re számozva. |
1970.06.08. | GA 81-13 | GA 82-27 | |
1969.10.03 | GA 81-16 & GA 81-17 | GA 81-17 | `Emeletes
autóbusz építéshez átadva 20. AKÖV-nek (Budapest) |
1970.01.13.~1970.07.20 | GA 81-18~GA 81-28 | GA 82-28~GA 82-38 | |
1973.02.02. | GA 82-30 ex. GA 81-20 | GB 33-94 | A vállalati KISZ. bizottságnak átadva* |
**A KPM autó-felügyelet
4559-7/69 számú engedélyével felújításkor az eredeti
fődarabokat a sorozatgyártásnál alkalmazottakra cserélték.
1968-tól a sorozat
végül is a GA 81-31-től kezdődik, és a "GA"-s
forgalmi rendszámok közül a GA 82-75-ig tart.
A GA 81-32-nek
rendszáma elveszett átszámozva GA 82-08-ra **.
Az állomány, korábbi és további változásai
Év | Nyitó állomány |
+ - |
Állományváltozás | Záró állomány |
Egyéb |
1964 | 0 | (+28) | GA 81-01~81-28 | 28 | |
1966 | 28 | (+1) | GA 81-29 (65.12.31) | 29 | |
1967 | 29 | (-1) | GA 81-04 | 28 | különjárati állományba |
1968 | 28 | (+52) (-2) |
GA 81-31~82-00;
GA 82-09~82-13 GA 81-16; GA 81-17* |
78 | * Emeletes busz
átépítés A 4-es 5-ös viszonylaton közlekedő Ik 620-asokat cserélték fel ezzel a szállítással |
1969 | 78 | (+30) | GA 81-76~82-00; GA 82-09~82-13 | 108 | |
1970 | 108 | (+35) | GA 82-40~82-74 | 143 | |
1971 | 143 | (+50) | GC 45-01~45-50 | 193 | |
1972 | 193 | (+78) | GC 45-51~46-13; GC 47-15~47-29 | 271 | Ekkor már
keveredik a rendszám az Ik-280-asokkal |
1973 | 271 | (-1) | GA 82-30 ex. GA 81-20 | 270 | KISZ. busz |
Évszám | Meglévő állomány | Selejtezés db. | Záró állomány | Egyéb |
1975 | 270 | -8 | 262 | |
1976 | 262 | -61 | 201 | |
1977 | 201 | -50 | 151 | Átminősítés Oktatóbusz: GC 45-64; GC 45-88 Munkásszállító: GC 45-28; GC 45-41 |
1978 | 151 | -77 | 74 | |
1979 | 74 | -57 | 20 | Átminősítés Oktatóbusz: GC 45-64; GC 45-88 Munkásszállító: GC 45-28 autóbuszállományba véve; |
1980 | 20 | -20 | 0 |
Az Ikarus 556-os típusból 1964 és 1972 között 274-et vettek állományba.
Tovább az Ikarus 180-asokhoz
vagy
Vissza az autóbusz-közlekedés
történetéhez
GA 81-49 |
Hatósági vizsga: 1968. január 4.állományból törlése: 1976. február 1. Alv.sz.:556.71-030/67. Motor:D614 a motorcseréig |
Mint az
első
képen is látható, a sofőrje nagyon odafigyelt a
járművére, festegette, díszítgette. A hűtőrácson
látható IKARUS jel is csak ezen a járművön volt,
akkor már. Nagy Zsolt Levente** kimutatásában található, hogy 1971. január 18-tól "a KPM Af 4137/70 sz. engedélyével D2156 HM 6 U típusú Rába-MAN motor és AS 70-6 típusú sebességváltó került beépítésre. 500000 Km-t futott."** A 155-ös gyorsjáraton járt a 155-ös csuklósításáig. |
A második kép pár évvel előbb készülhetett a busz 1974-ben a Főműhelyben elvégzett felújítása előtt.
GA 82-09 |
1969 november 11-i
szállítású Ikarus 556. "Récsei" garázs
üzemeltetésébe került. 1976. július 6-án törölték az állományból. 505 ezer kilométert futott D 614-es motorral szerelték, Alvázszáma: 556.72-167/69** |
A GC 45-31 1971. augusztus 18-án helyezték forgalomba és 1978. október 19-én vonták ki. |
Az utolsó GA-s rendszámú Ikarus
556 1970. október 2-án érkezett és 1979. december 29-én selejtezték A "Fürstben" szolgált |
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
Ikarus 556 Ferihegyen
Zsille Péter küldeménye. MTI fotó,
'75-76-ból. |
A MALÉV is sokáig használt Ikarus 556-ost |
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
Átalakítások a BKV-nál
*** A GA 81-04-est 1967
május 10-én minősítették át különjárati városnézővé
a Budapest Tourist megbízásából. Ajtóelrendezése 1-0-0-ra
változott és utasterében 2+2 ülésrendezést hoztak létre. A
jármű városnéző- és kirándulójáratokat bonyolított le,
1977. április 15-iki selejtezéséig.
Alvázszáma:
556.00-004/65 volt.**(Nagy
Zsolt)
GB 33-94
A GA 81-20 -> GA 82-30 -> GB 33-94 -ról küldök két képet. 1974, vagy 1975 nyarán
utaztunk vele
Nyugat-Dunántúlra egy brigádkirándulás alkalmából. A rendszámra nem emlékszem,
csak arra,
hogy a KISZ-busz volt. Sajnos egyik felvételen sem főszereplő a busz. A
felvételeket Tóth Sándor,
akkori kollegám készítette. Akkortájt a Fürst Üzemegységben dolgoztunk együtt a
2-es vonali
brigádban. Azóta nem találkoztam vele.
A kocsi színére nem emlékszem biztosan. Talán bordó és krémszín lehetett, de
elég ronda volt. A
belsejében u.n. repülőülések voltak, amelyeken a vasúti kocsik 1. osztályában
használatos
mokett anyagú huzat volt. A melegben gusztustalanul tapadt és porszagot
árasztott.
Úgy vélem, hogy ameddig nem találsz róla jobb képet, addig a semminél ezek is
többet
jelentenek.
A FAÜ-hez 1964.12.23-án a érkezett,
GA-81-16 és a GA-81-17 rendszámmal.
Az Ikarusz 556-os autóbuszokat
1968.10.03-án emeletes autóbusz építéshez átadták
a 20 sz. AKÖV-nek
(GA 81-17-ből készült az alsó rész és az alváz is ez maradt).
A kocsi
emeltes buszként 12 sz. AKÖV-nél üzemelt 1976.06.03-ig, innen a Volán Üdülőbe
került Balatonvilágosra,
majd a Volánbusz Ceglédi bontótelepére került megőrzésre, majd egy magánszemély
vásárolta meg.
Reprodukció az Autó-Motor 1969. januári számából és egy kép az Internetről |
Pécs, '69 '70
A GA 81-17 selejtezése és napjainkban
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
2009. október
Újra Pécsett az emeletes buszPannon Volán ZRt. közleménye2009-10-21 Az IKARUS 556-os autóbuszai 1964-ben jelentek meg az utakon, ennek a típusnak az átépítéséből alakították ki az első magyar emeletes autóbuszt, amely 1969-től, 1976. június 3-ig szolgálta a pécsi tömegközlekedést a jogelődnek, 12. sz. AKÖV-nek, ill. a 12. sz. Volán Vállalatnak az üzemeltetésében.
Az alap IKARUS 556-os majd' 11 méteres hosszúságával már
megfelelt az Union Internationale Transports Publics (UITP)
által ajánlott méreteknek. Ezt az autóbuszt a korábbi nagy
helyigényű megoldásoktól eltérően padló alatti motorral
szerelték. Az 556-os típusnál alkalmazták először kísérleti
jelleggel a padló alatti hathengeres, soros, fekvő
dízelmotort, melynek továbbfejlesztett változata volt a
későbbiekben elterjedt 2156 HM 6U típusjelzésű motor.
|
|
|
2012. januári helyzetkép.
Egy kis
helyreigazítás szükségeltetik a riporthoz.
Az első és talán a legfontosabb. Az autóbusz tulajdonosa ezt a műszaki,
ipari emléket semmilyen körülmények között sem fogja se eladni, se
szétbontani!
Célja, hogy ez a jármű felújításra kerüljön, visszakapja eredeti,
1969-es "fényét".
A másik, ami egy kis
kiigazítást igényel. Mindkét autóbusz 1964-ben az Ikarusban készült és
került a az akkor még Fővárosi Autóbuszüzemhez.
1968-69-ben a 20. sz. AKÖV készítette, egy angol emeletes busz mintájára.
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
|
Ikarus 180 belső |
A képet Benda Györgynek küldték,
mint érdekességet. A felvétel, valószínűleg egy miskolci Ikarus 180 utasterét mutatja, még a kalauzos korszakban. |
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
A FAÜ-nek szállított Ikarus 180 -as, önhordó karosszériájú járművekbe is az új, Rába-MAN 2156 HM 6U típusú hathengeres, 141 kW teljesítményű, soros elrendezésű, padló alatti dízelmotort helyeztek, amelynek hengerűrtartalma 9572 cm3. A 16 500 mm hosszú csuklós kocsi, 1-2-2-2 ajtóelrendezéssel építették. 42 ülő és 140 álló, az utóbbit befogadására méretezték. Az első tíz Ikarus 180-as a FAÜ-höz 1964-ben érkezett. (1964 és 1972 között 414-et szállítottak a főváros részére).
Hatósági
vizsga időpontja |
Rendszáma | Szolgálati hely |
Alvázszám | Motorszám | Megjegyzés |
1964.01.10. | GA 85-10~GA 85-18 | Fürst | 180.00.63/01~/09 | 619.xx | |
1964.10.17. | GA 07-30II** | Récsei | 180.00/12-64 | EO 680/468/11 | |
65.01.13. | GA 85-19 | Fürst | na. | na. | Az AUTÓKER-től |
1965.09.27.~65.12.31. | GA 85-21~GA 85-43 | Fürst | 180.70-001~02x/64 | 619.xx |
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
GA 07-30II** |
Az állomány, korábbi és további változásai
Év | Nyitó állomány |
+ - |
Állományváltozás | Záró állomány |
Egyéb |
1964 | 0 | (+10) | GA 85-10~85-19 | 10 | |
1965 | 10 | +21 | GA 85-21~85-41 | 31 | GA 85-18 -> GA 85-20 |
1966 | 31 | +2 | GA 85-42; GA 85-43 | 33 | |
1967 | 33 | +20 | GA 86-53~86-72 | 53 | Ikarus 180-asok kapják, folytatólagosan az addigra már gyártásukat befejezett FAÜ csuklósok rendszámát |
1968 | 53 | +111 | GA 86-73~87-83 | 164 | |
1969 | 164 | +65 | GA 96-26~96-90 | 229 | |
1970 | 229 | +50 | GA 87-84~88-00;
GA 95-88~96-00 GA 96-06~96-25 |
279 |
A GA
96-01~05 VOLÁN-os rendszám GA 95-80~84 Különjárati |
1971 | 279 | +26 | GA 96-91~97-00; GC 46-14~46-29 | 305 | GC 46-13-ig Ikarus 556 |
1972 | 305 | +110 | GC 46-30~46-99;
GC 47-00~47-14 GC 47-30~47-53; GA 95-85 |
415 |
Ekkor
már keveredik a rendszám az Ik-260-asokkal GC 47-15~47-29 Ikarus 556 |
1973 | 415 | 0 | 415 |
Évszám | Meglévő állomány | Selejtezés db. | Záró állomány | Egyéb |
1974 | 415 | -17 | 398 | |
1975 | 398 | -14 | 384 | |
1976 | 384 | -114 | 270 | |
1977 | 270 | -84 | 186 | |
1978 | 186 | -60 | 126 | |
1979 | 126 | -35 | 91 | |
1980 | 91 | -91 | 0 | Az utolsó 41
db. Ikarus 180-ast az Óbuda üe. selejtezte 1980. január 20-án |
Vissza az autóbusz- közlekedés történetéhez
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛
|
|
A Fürst garázs állományába tartozott, mindvégig. 16 év elteltével 1980. január 15.-én törölték az állományból.** |
GA 85-12 Minkét buszt 1964. 01.10-én vették állományba. Alv.sz. 180.00.63/02 és 03** |
Kezdetben a "Fürst" garázs állományába tartozott, majd áthelyezték az Óbudai garázsba. | 1978. szeptember 1-én selejtezték.** |
Az első Ikarus 180-asokra,
még felkerült a pótkocsis szerelvényeknél kötelezően használatos fekete-sárga
háromszög.
Az első index lámpák a GA 85-xx sorozatnál még a fényszórók mellé kerültek.
GA 85-21-től GA 85-43-ig, kivéve a GA 85-32-es, az Ikarus 180-asok viszonylatszámjelzője kisméretű, négyzet alakú volt. A vezetőfülke oldalablakán egy törés volt amit a későbbi típusoknál elhagytak és a viszonylatszámjelzőt is széles téglalap alakúra gyártották.
|
|
A felvétel valamikor 1975-ben készülhetett, mert az Óbudai garázs 1974. végén kapott 260-as Ikarust |
|
|
Haller utca, volt Hámán Kató út 1976-ban. A képen a GC 47-00 rendszámú Ikarus 180, a 33. viszonylaton. |
Ami
megmaradt...
|
|
A GA 96-00, 2003 június 22-én Kiskunhalason, az Old Timer Találkozón.
Selejtezések
|
Frsz. | Szolg.hely | Alv.szám | Hatósági vizsga | Állományból törl. | Telj. kocsi km. |
GA 87-00 | Récsei | 180.72-078/68 | 68.08.08. | 77.04.27. | n.a. |
GA 87-25 | Récsei | 180.72-137/68 | 68.08.25 | 75.12.09 | 460 ezer km. |
GA 87-29 | Récsei | 180.72-136/68 | 68.08.25 | 76.05.24 | n.a. |
GA 96-87 | Récsei | 180.72-435/68 | 69.08.26 | 76.01.06 | n.a. |
GC 46-25 | Fürst | 180.36-1421/71 | 71.12.18. | 76.12.06. | 585 ezer km. |
GC 46-96 | Fürst -> Óbudai | 180.36-1670/72 | 72.09.23 | 80.01.06 | n.a. |
Különleges felépítmények
GA 79-65 |
A MÁVAUT egyébként minden
évben igyekezett valami újjal előrukkolni. Hol farmotoros busz
szerkezetére épített panoráma-buszt, eltüntethető oldalablakokkal,
műanyagfonattal bevont, jól szellőző ülésborítással, hol pedig héttonnás
Csepel tehergépjárműt csuklósított hétkerekű pótkocsi csatolásával. Sőt,
a nevükhöz köthető egy 1969-es kísérlet, az emeletes autóbusz, amely
csak a tesztüzemet élte meg. Nem úgy, mint a huszonhat utast szállító hotelbusz, amelyben tényleg minden adott volt a kényelmes utazáshoz, a mosdótól a zuhanyzóig, a rádiótól a jól felszerelt minibárig. A jármű első felébe építették a hat hálót, tizenkét fekvőhellyel. Ezeket a szivacsbetétes emeletes ágyakat napközben is remekül lehetett használni, ha pár mozdulattal háttámlás ülésekké alakították. A szeptemberi sajtótájékoztatón a MÁVAUT vezetői arról álmodoztak, hamarosan ezek a buszok szállítják a nyaralni vágyókat a jugoszláv tengerpartra. Mára sem ment ki a divatból a hotelbusz, bár ritkán fut előre meghatározott útvonalon. A járművet bérelheti nagyobb család vagy maximum húsztagú baráti társaság. Két sofőrrel gyakorlatilag oda utazhatunk vele, ahova a pénzünk engedi. |